HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 CF-slutsteg forts.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/20 :  07:55:42  Show Profile Send reVintage a Private Message
Idé till förenklad Circlotron:

www.eflatjump.se/PPCFskyscrape2.pdf

Fördelen med denna är att primärimpedansen blir betydligt lägre än den som krävs för "konventionell" koppling.
När man som här använder lågvolts utgångsrör typ PL36, PL519, E130L slipper man att använda bootstrapping som bl.a. ElectroVoice gjorde.
Ingen DC flyter heller genom trafon. Nackdelen är att det går åt ytterligare en nätdel.

Med ett par PL519 Ua 185V Iq 150mA Rk-k 650ohm (Lundahl LL1627PPZ) får man ut drygt 20W i klass A. Det krävs "bara" ca 65 Vrms från drivern för full utstyrning. Med Lundahls PP-drossel LL1627 lär man få låg nedre gränsfrekvens. Som driver rekommenderas 6BX7.
Dämpfaktorn blir förhållandevis låg, ca 8ggr, med vald OPT.

Edit: Egentligen är detta inte en CF. Slutsteget har gain 1,5! Gissar att full utstyrning hamnar på 0,2-0,5V.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/08/20 09:49:07

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/08/20 :  16:35:36  Show Profile Send Lord a Private Message
idén är bra, men det där drivsteget/fasvändarsteger fungerar inte nå bra. Jag har försökt nå liknande med en LL1668/15mA och en 6N6P utan större framgång.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7781 Posts

Posted - 2007/08/20 :  16:56:28  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag tror också att en separat fasvändare innan drivsteget kan vara en bra idé.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/20 :  17:17:00  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har en helt annan åsikt än herrarna!

Fasvändarsteget fungerar alldeles utmärkt med perfekt symmetri och fullt utsving! Finns ingen anledning att lägga det tidigare i signalkedjan.

Det gäller att välja rätt arbetspunkt med utgångspunkt från rörkurvorna och att använda en CCS med tillräcklig neg. spänning så att inte fasvändarens första halvas katodsving begränsas. Självklart kan man avstå från PP-drosseln(i mitt schema står 270H vilket är fel, 135H ska det vara).

Det blir billigast (och enklare) om man höjer upp matningsspänningen till sisådär 450V och använder anodmotstånd istället. Dessutom slipper man drosselns begränsning i basområdet.
Om det är intressant kan jag ta fram arbetspunkten för 6BX7 med maximalt sving och linjäritet.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/08/20 17:25:19
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/08/20 :  17:53:08  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag får nog krypa till korset och ta till baka det där
Nu fungerar det hur bra som helst !! jag tror det går troll i prylarna.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/20 :  18:10:40  Show Profile Send reVintage a Private Message
Härligt när det lirar!! Vad kör du för driver-rör?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/08/20 18:11:27
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/08/20 :  18:26:08  Show Profile Send Lord a Private Message
Ett ryskt 6N6P (~E182CC,ECC99,5687)

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/08/20 :  18:35:20  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag är inte så hemma på circlotronen, vad har den för fördelar gentemot en "vanlig" katodkoppling om man bortser från att man slipper likströmen genom trafon ?? lite mer lättdriven blir den ju, 1,5 mot ~0,8ggr förstärkning är ju en del.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7781 Posts

Posted - 2007/08/20 :  18:56:20  Show Profile Send Fuling a Private Message
Är det inte så att circlotroner har väldigt dålig undertryckning av störningar från nätdelen? Inte för att låta pessimistisk, men jag tycker mig ha läst det någonstans.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/20 :  19:21:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Låg utimpedans och hög dämpfaktor. Mina circlotroner driver laster på neremot 200mOhm.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/20 :  21:13:40  Show Profile Send reVintage a Private Message
Om man tar min idé och kopplar den som "vanlig" katodföljarkoppling riskerar man att hamna i ett läge där drivern inte räcker till. Ist för 65Vrms åtgår det nästan det dubbla, 120Vrms.

Omsättningstalet för Circlotronens utgångstrafo är väldigt mycket lägre. Dämpfaktorn blir jämförbar.

Visst kan man få högre utsving från drivern men då blir det dessvärre på bekostnad av linjäriteten. Iofs låter det väl gosigt med 2H men det är inte i min smak.

Åter till grundidén: Syftet var en Circlotron/katoddrivning utan alltför komplicerade drivsteg. Detta med hjälp av anodrosslar på drivern(för att hamna i ett så linjärt område som möjligt för driverröret) samt "lågvolts" utgångsrör. Detta också för att slippa bootstrapping och motkoppling!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/08/21 08:35:47
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000