HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 CCG/CCS
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/20 :  10:40:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Konstantströmgeneratorer, konstantströmsänkare.

Jag sitter och jonglerar med ett par 6AS7G .. hoppsan ... Sitter och jonglerar med en 6AS7G och funderar över parafeedkonstruktioner. Normalt sätter man en drossel som anodlast, men jag kan ju lika gärna använda en gyrator eller konstantströmgenerator.

Letar lite förtvivlat efter en sida på näetet som beskriver färdiga byggmoduler men hittar inte dit.
Frågar forumet: Var hittar man bra beskrivningar på CCS/CCG?

Frågar vidare - erfarenheter av PF-kopplingar med strömgeneratorer OCH drosslar?



Noterar till min glädje att det inte var en 6AS7G som föll i golvet. Det var bara en WE 300B .....

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/20 :  11:02:27  Show Profile Send reVintage a Private Message
Här finns en hel del matnyttigt:

http://www.siteswithstyle.com/VoltSecond/

Nackdelen med CCS kontra drossel är att man behöver dubbla spänningen för att köra CCS.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/20 :  12:31:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Nackdelen med CCS kontra drossel är att man behöver dubbla spänningen för att köra CCS.

AJ FAN!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7781 Posts

Posted - 2007/08/20 :  13:55:16  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
Nackdelen med CCS kontra drossel är att man behöver dubbla spänningen för att köra CCS.


Lägg sedan till att det är väldigt tunt med PNP och P-kanalstrissor som klarar mer än 300V så det är inte helt simpelt att bygga bra konstantströmkällor heller. Man kan använda N-kanals mosfetar men det är aningen mer komplicerat.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/20 :  14:11:30  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Mjaa. Inte nödvändigtvis dubbla spänningen va?
Enligt mina beräkningar behöver man något i stil med lite mer än så mycket spänning som B+ skulle vara om utgångssteget vore resistorbelastat.
Med hög branthet på rören så kan man komma undan gaaanska lätt tror jag.
Planerar faktiskt själv en triod-ccs-parafeed-historia just nu.

Jag köpte enkla ccs-byggsatser av K&K Audio för länge sen. Dyrt men lätt.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/08/20 14:12:30
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/20 :  14:16:18  Show Profile Send reVintage a Private Message
"Lägg sedan till att det är väldigt tunt med PNP och P-kanalstrissor som klarar mer än 300V så det är inte helt simpelt att bygga bra konstantströmkällor heller. Man kan använda N-kanals mosfetar men det är aningen mer komplicerat."

Då får man använda pentod-CCS istället !

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/20 :  16:18:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det förefaller som om det blir en sådan här ...

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/20 :  16:49:57  Show Profile Send reVintage a Private Message
"Enligt mina beräkningar behöver man något i stil med lite mer än så mycket spänning som B+ skulle vara om utgångssteget vore resistorbelastat."

Ronnie: Du har rätt i att man hamnar lite drygt som resistorbelastat. Men om du kollar 6AS7G som vi diskuterar här så blir det faktiskt nästan dubbla spänningen! Välj ex.vis Ua 150V och Ia 75mA så hamnar svinget grovt approximerat uppåt 250 och 260V och ner till ung. 40V. Sen måste ju CCSn ha lite spänning. Om vi av någon outgrundlig skulle få för oss att använda en pentod-CCS så skulle det gå åt ännu mer än det dubbla.

Magnus: Drossel är bra, bara man väljer en med tillräcklig induktans!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/08/20 16:56:31
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/20 :  17:19:09  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Sant det.
Jag hade byggt ett slikt steg med CCS iallafall. 20 watt kan man ju offra!

Behöver dessutom nån att dela frakt och moms med när jag beställer två kits till.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/20 :  17:24:19  Show Profile Send reVintage a Private Message
Ronnie: Har du tittat på Bottleheads C4S! De är på riktigt! Kan gärna dela frakt med dig på en sändning därifrån. Bekvämt att få CCS på färdiga kort!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/20 :  17:41:55  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Funkar deras strömgeneratorer? Har ni pris (kan kolla själv).

35 amerikanska dollars per par. Inte blodigt. Ska övervägas.
Måste läsa vad man kan göra med den .....
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/20 :  18:58:38  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Låter fint, reVintage.
Jag skulle vilja (när ekonomin tillåter) beställa: "Basic Current Source Kit" eftersom jag redan har 4 av dem (behöver 6st totalt).

Jag gissar att deras "Cascode Current Source Kit" är likvärdigt med Bottleheads version.

Har vi med oss LjudBregott på CCSbeställning annars?

PS: Vet inte om någon av varianterna pallar effektförbrukningen (10-12W?) för att belasta en 6AS7, men man kan ju fråga på deras forum.
PS2: Hos K&K Audio kan man beställa tillhörande kylflänskit med isolerade monteringsskruvar också.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/08/20 19:07:47
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/20 :  19:24:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag kan tänka mig OM de funkar på anoden på 6AS7 till en Parafeed-stärkare. Och OM de inte är för dyra. 35 amerikanska spänn för ett par är OK.
Men jag vet inte vad jag behöver .....
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/20 :  20:01:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag brukar använda två DN2540 i kaskod till CCS

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/20 :  20:04:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nåt sånt här:
http://home.zonnet.nl/horneman/bmosfet.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/20 :  20:38:20  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Bernt: Samma grunkor som i byggsatsen jag nämnde alltså. Vet du hur mycket effekt såna där tål?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/20 :  20:52:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
De tål 15 Watt.

Datablad: http://www.supertex.com/pdf/datasheets/DN2540.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/20 :  21:00:55  Show Profile Send reVintage a Private Message
Jag roade mig för någon månad sen med att spajsa upp alla varianter jag kunde hitta och kom fram till att Camille-varianten(nr6) med jämnt frekvens- och fasförlopp i HF-området som teoretiskt tilltalade mig mest.

Jag har aldrig lyssnat så det är bara teoretiska rön!

www.eflatjump.se/cascodeCCS.pdf

Nackdelen med DN2540 varianterna var att de begränsades lite pga den höga inkapacitansen på "gaten"(heter det så?). Den kaskodkopplade(nr2)behövde en liten kondensator till B+ för att dämpa en markant peak i HF-området. Dist.värdena tyder på att DN2540-varianterna hade högst impedans.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/08/20 21:46:24
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/08/20 :  21:25:45  Show Profile Send Lord a Private Message
"nr6" har blivit mer eller minder standard för mig, komponenter till den finns ju alltid hemma.
Det går att höja utimpedansen på den genom att använda den övre trissan med så högt Hfe som möjligt och en referensdiod med högre spänning och då samtidigt större emittermotstånd.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/20 :  22:09:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kan du utveckla det där om kondingen i nr 2?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8458 Posts

Posted - 2007/08/20 :  22:50:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har använt nr 6 med en LM329 (6,9v)istället för översta Led.

http://ixdev.ixys.com/DataSheet/98703.pdf
Kanske?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/21 :  08:26:09  Show Profile Send reVintage a Private Message
"Kan du utveckla det där om kondingen i nr 2?"

Som jag nämnde i tidigare inlägg är detta på det teoretiska planet i Spice-miljö. Genom trial&error testade jag fram den kondensator som tog ner peaken. Säkerligen finns det mer avancerade kompensationsmetoder, ex.vis påverkar "gate-stoppern" peaken och frekvensgången. I den här spajsningen ligger de intressanta kvar: nr1 okompenserad, nr1 kompenserad och nr6:

www.eflatjump.se/CCSJFR.pdf

Av frekvensgång och fasgång får man dra sina egna slutsatser, avvikelserna ligger ganska högt i frekvensområdet.

Det är mer intressant att titta på hur detta påverkar kantvågssvaret vid 10kHz:

www.eflatjump.se/CCS10k.pdf

Den okompenserade nr1(överst) har som väntat mest överslängar, nr2(mellan) har något mindre men istället börjar flanken falla och nr 3 har minst överslängar och dessutom rakast flanker (bäst slewrate?).

Om man försöker kompensera nr2(konding 220p, -3dB 230kHz) till samma översläng som nr 3 blir flanken rejält deformerad:

www.eflatjump.se/CCS10k2.pdf

Det vore intressant att göra en verklig test då spicemodellerna nog inte helt överensstämmer med verkligheten. Dessutom är det inte säkert att mätning/kalkyl och ljudkaraktär på något sätt behöver överensstämma. Tycker iaf att ämnet är spännande!


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/08/21 11:16:15
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/21 :  11:03:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Intressant ändå.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000