HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Nivåreglering på diskant
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/08/20 :  12:07:18  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Byggde för ett år sedan ett par cyburgs needle efter inspiration från Edisons tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48740

Mkt nöjd, dock finns en viss avsaknad av luft i övre diskanten, efter att återigen fått tips från Edison så införskaffades ett par diskanter varpå problemet var åtgärdat och resultatet verkligen imponerande med tanke på de låga kostnaderna...

Nu till min fråga. Diskanterna ska ha samma känslighet som Tangbandelementen, men jag tycker ändå att jag vill ha ner nivån en aning, Edison löser detta med att anbringa ett motstånd. Min idé var att jag skulle vilja ha en steglöst justerbar nivå på dem - därför söker jag nu efter en lämplig (billig) potentiometer som skulle passa. Men vilken?

I Västerås finns Kjell & Company så jag tänkte nåt från dem. Skulle någon här kunna ge tips och råd om vilka som skulle vara rätt, är helt borta vad gäller elektronik och komponenter (men vill gärna pyssla lite, lär mig efterhand) De har ett utbud av "panelpotentiometrar" för 16 spänn styck, men jag vet inte om de skulle göra jobbet och vilken av dem som skulle vara bäst?

Kjells hemsida http://www.kjell.com/

Tackar på förhand för hjälp!

Min anläggningstråd

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/20 :  12:35:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Du behöver ha en konstantimpedanspotentiometer: HiFi-kit!
Eller tar du och räknar fram värden på ett gäng motstånd i en dämpsats, monterar på en omkopplare och ser till att du t ex har 3, 6 och 9dB dämpning valbart.

HiFi-kit har nog den enklare lösningen: http://www.hifikit.se/index.php?id=513
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/08/20 :  13:25:00  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Eller tar du och räknar fram värden på ett gäng motstånd i en dämpsats


Hur räknar jag, eller finns det behändiga gratisprogram där jag kan mata in olika värden för att få fram hur mycket ett motstånd dämpar?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/20 :  13:45:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Tror HiFi-kit har något - skumma deras sida. Jag har ett enkelt program från dem som beräknar lådor, filter och dämpled. Om det finns kvar vete gudarna (Hans, Allah, Chung Kai Long och Jesus).
Jo se på fan, det fanns kvar: http://www.hifikit.se/files/hifikit.exe
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/08/20 :  13:53:46  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Tackar!


Edit: attans! Det himla programmet vägrar att installera sig som det ska! Får bara ett felmeddelande och programmet stannar mitt i installationen med resultat att en massa filer lägger sig på skrivbordet...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/08/20 14:05:26
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/20 :  15:10:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kan det kollidera med ditt OS? Har du Windows Fista???
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/08/20 :  15:14:42  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Njae, vet inte vad felet blir. Jag har XP.

Finns månne andra liknande gratisprogram att pröva?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/20 :  15:14:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Du har ett motstånd i serie till högtalaren - R1 och en som ligger parallellt över elementet - R2:

Dämpning - R1 - R2
1,5dB -1,3Ohm - 42,5 Ohm
3dB - 2,3 - 19,4
4,5 - 3,2 - 11,8
6dB - 4 - 8
7,5 - 4,6 - 5,8
9dB - 5,2 - 4,4
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000