HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Matchande rör
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/08/18 :  20:29:53  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag fick igår hem mina nya KT-88or Genalex Gold Lion.
Allt var frid och fröjd och de har stått på inbränning.

Nu när jag kommer hem efter en runda på jobbet har det ena röret lagt av. Har vänt mig till säljaren och inväntar svar men...

Hur funkar det med tre matchade och ett omatchat?

Att skicka tillbaks dem blir en rätt kostsam historia möjligt att man kan göra någon deal med säljaren.

Rören var ruggigt bra så jag vill gärna ha nya. Kan man byta ett utan att märka någon matchskillnad?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/18 :  22:18:47  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Det går nog bra eftersom de är sprillans nya.
Säljaren kanske har antecknat mätvärdena och kan plocka fram ytterligare ett matchande rör.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/08/18 :  22:31:17  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jag har mailat honom så vi får hoppas det. Har också märkt att jag har högre volym i min vänstra högtalare.
Har det med ingångsstegen att göra eller?

Det är ju en bias som man ställer in så att man får fyra gröna lampor när det är korrekt och detta visar Octaven.


Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/08/18 :  22:51:15  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Jag var med om nåt liknande.Använder ett replacement jj kt88 till min matchade octet.Märker ingen skillnad.Och det håller fortfarande.Peppar peppar ta i trä

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/08/19 :  11:23:25  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Får ett utbytesrör som skall vara matchat.

Misttänker också lite att det kan vara stärkaren som ger för mycket eller för lite kräm...

Detta med tanke på att jag har högre ljud i den ena högtalaren....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/08/19 :  11:38:39  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
En sak med nya rör är att lödanslutningarna i sockeln kan vara dåliga
Det är nu inte säkert att det beror på detta,men kan vara värt att kolla.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/08/19 :  11:40:58  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
När man tittar närmare på det så är det svart på "toppen", ungefär som en utbrunnen glödlampa....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/08/19 :  14:10:38  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
På toppen av ett av stiften? I så fall kan det vara en hartsklump och den leder strömmen mindre bra.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/20 :  19:37:23  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är den högre spelande kanalen o det brända röret på samma sida ?
100% balans mellan H/V ska man ha allt annat duger inte,

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/08/20 :  19:40:55  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Nej, Röret som brann är på andra sidan. Har inte haft detta problem innan. Däremot nivåskillnaden har jag haft innan.


Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2007/08/20 19:42:03
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/20 :  20:11:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om vi inte räknar med det brända röret för sånt kan ske så är det nått vajsing med stärkaren. Att byta ingångsrör kanske hjälper men då börjar det bli lite väl mycket rörbytande

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/08/20 :  22:03:47  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Har bytt ingångsrör och det hjälpte inte. Antar att problemet inte borde vara så avancerat. Bias är väl en bra gissning...?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/21 :  07:54:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vad det hänger på vågar jag inte svara på, det finns klokare gubbar för det. Men nått är inte friskt !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/08/21 :  08:51:40  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Om nu röret börjat strömrusa och brunnit kan det bero på att som jag tidigare påpekat en dålig stiftlödning till styrgallret. Om föstärkaren tagit skada är det förmodligen katodmotståndet (om sådant finnes) som brunnit. Om katodmotstånd saknas (fixed bias) kan det finnas skäl att misstänka motståndet som biasinställningen mätes över (brukar vara på c:a 10 ohm).

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000