HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 EQ med fjärr med bra kvalite ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/08/15 :  02:43:08  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Görs det fortfarande? Annars vilka av dom gamla godigarna var "bäst" ? Måste försöka få tag på nåt. Har kollat lite på en SONY med fjärr men dom är svåra att hitta begagande.... Några tips?

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/08/16 :  13:13:33  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Hej creator, tyvärr känner jag inte till någon EQ av det slag du efterfrågar, men jag kan ge dig ett halvseriöst alternativ med glimten i ögat, den enda "EQ" med fjärrkontroll jag känner till är denna :



Detta är dock tyvärr mkt kostsamma prylar och jag skulle aldrig ha råd själv, som en bonus kan den dock göra mer än bara EQ'a om behoven skulle falla på :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/08/17 :  04:04:00  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Haha snacka om brutal EQ ... Känns som lite mer studio prylar =D Fjärren är ju overkill så det inte finns hehe ...

Fick faktiskt tag i en SONY SEQ-711 idag med fjärr och det funkar bra det till jag ska göra.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/08/17 :  07:41:40  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vad ska du göra?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/17 :  08:59:52  Show Profile Send gcs a Private Message
Den prylen som martinsson visade från TC kostar inte mera än vad vissa här betalar för ett slutsteg eller ett par högtalare. Det fina med den grejen är att man också får ett utmärkt bra reverb för surround och burken man kan koppla ihop med ett nätverk. Det betyder ju att några av oss skulle kunna gå ihop om ett sådant bara vi bygger upp ett nätverk.
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/08/20 :  00:35:36  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Björn-Ola. Behöver bara nåt att kunna skära med på mina sämsta plattor så det blir lite mjukare att lyssna på, vill ha fjärr så jag slipper springa som en idiot =D

Gcs, haha ... Vore ju iofs klockrent att använda den i nätverk tillsammans haha .... Vet inte vad jag ska ha reverb till i stereon dock =)
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/20 :  10:22:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Creator! Jag har alla dessa prylar som du skulle vilja ha. Ett analogt parametrisktfiter(från BSS)som går att köra varje kanal för sig eller också gangat. Jag har också ett digitalt prametriskt filter från TC electronik. De här filtren låter olika i en jämförelse och jag använder helst det analoga filtret när jag vill spela äldre vinyler. Men det här är ju ändå onödigt dyra grejor. Någon typ av parametrisktfilter är nog det som du ändå ska ha. Ett platåfilter med olika brytfrekvenser kan också vara bra. Jag har ett som har dom användbara frevenserna 150/250Hz och 3/6KHz.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/08/21 :  12:24:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Björn-Ola. Behöver bara nåt att kunna skära med på mina sämsta plattor så det blir lite mjukare att lyssna på, vill ha fjärr så jag slipper springa som en idiot =D



Jag körde med en Behringer Ultracurve ett tag just av samma anledning.
Den jobbar med den digitala signalen och jag använde den innan DA-omvandlingen och slapp den negativa påverkan en EQ kan ha på en analog signal.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000