HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ska jag byta nått i mitt gamla delningsfilter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/15 :  21:04:46  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hej, jag har ett par Infinity Reference Standard 2.5 med ganska mycket elektronik i delningsfiltren och jag är alltid nyfiken på vilka förbättringar man kan tänkas göra. Kanske högtalaren kan låta ännu bättre med rätt enkla medel och inte alltför stor ekonomisk belastning.

Ok, högtalaren är från 1979 och filterkomponenterna likaså. Där finns Två stycken kondingar som är stora som redbull burkar en konding som är något större (fetare) och en lite mer normalfuntad konding (typ 3 cm lång). Där finns också två små spolar, sockerbitar och två trafos. Det är tyvärr så mörkt nu att jag inte ser några betäckningar men det går säkert lätt att få fram.

Vad tror ni kan varar lönsamt och ljudmässigt fördelaktigt att byta ut och till vad ska man byta (oavsett värdena). Det vill säga vilka likvärdiga komponenter ska man ha?

Hittade schemat för filtret, om nån vänlig själ vill så kan jag skicka det till honom/henne så att ni kan ge sjyssta rekommendationer.

Tjoho//Jesper

Retro låter fint.

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/08/15 :  23:36:29  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Jag kan titta på det om du vill

contact@dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/16 :  18:13:45  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
mail skickat, hoppas det syns bra på schemat och tusen tack för hjälpen!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/08/16 :  20:01:53  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Härligt att se dig här igen Jeppe!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/08/16 :  22:01:54  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Lägger upp shemat så fler kan vara med i diskusionen



Om du inte vill lägga ut så vansinnigt mycket pengar och inte bryr dig om
att dom inte längre kommer att vara i orginalskick så.....

Misstänker att effektmotstånden är vanliga standard trådlindade och där kan du
putsa en del. Jag brukar använda 3w metallfilm som jag parallelkopplar ett
större antal av för tillräcklig effekttålighet (blir även flexibelt).
Det brukar fungera tillfredställande nog för lite pengar.
Flexibiliteten kan du eventuellt dessutom komma att behöva när/om du ändrar på
klangbalansen hos högtalaren (tweakning).
Seriekondensatorn i diskanten är förmodligen någon slags plastbaserad sak och att
prova något annat där blir inte heller särskilt dyrt (iom det lilla värdet).

Mellanregistret är också försett med seriekondensator/er och där misstänker jag att
det sitter bipolära elektrolyter. Med så pass stora värden så drar det tyvärr iväg om
du skall ha något annat än det. Någon annan får gärna lämna bra tips på alternativ här
Dom små spolarna är förmodligen luftlindade och dom skulle jag inte bry mig om i första
taget. Om dom med större värden är lindade på kärnor så kan du förändra en hel del där.
Viss risk finns dock för att du ändrar mer än vad som var meningen om du ändrar
serieresistansen över spolen väldigt mycket. Konstruktören har naturligtvis
tagit med den resistansen i arbetet och ändrar du den så får du förmodligen (tycke/smak)
ändra på fler saker.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8501 Posts

Posted - 2007/08/16 :  23:13:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
AGC2,säkring?Bort.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/17 :  17:47:12  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Vad är effektmotstånd, hur ser jag dem, var sitter de på schemat?

Seriekondensatorn till diskanten är det den som benäms i schemat med 3.83 mikrofarad. SEr i verkligheten ut att vara en några centimeter lång gul sak av plast.

De andra kondingarna är av metall och som sagt ganska stora.

Spolarna ser jag inte om de är luftlindade men jag låter dem nog vara.

Kondingarna till mellanregistren är alltså de som är på 125 respektive 50 mikrofarad?

och de största på 700 och 1100 mikrofarad är till basen, ingen vits att ge sig på dem?
Där sitter också en på 125 mikro, har jag fattat det rätt

Borde inte alla dessa kondingar vara lite trötta i mössan efter 30 år??

Ska säkringen bort varför den skyddar ju diskanten och diskanten är känslig och dyr?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/17 :  18:48:21  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Härligt att se dig här igen Jeppe!

Tack Muse!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8501 Posts

Posted - 2007/08/17 :  19:04:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Ska säkringen bort varför den skyddar ju diskanten och diskanten är känslig och dyr?

Ja,då vilar det ansvaret på dig..nivåkontroll alltså.
Jag skulle i alla fall tagit bort den.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/08/17 19:05:19
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/08/17 :  22:19:30  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Vill bara kolla om det är den här modellen du har.


Edited by - DahlbergAudio on 2007/08/17 22:25:11
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/18 :  12:42:37  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ok Ryssen, tänker du att man ska koppla förbi den med en liten kabel?

Japp, det är den modellen jag har Dahlberg

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8501 Posts

Posted - 2007/08/18 :  14:13:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Om den sitter på kretskort,ta en solid ledare i lämplig grovlek.
Om inte,en kabel i lämplig grovlek.
Men jag fråntar mig allt anvsvar vid missbruk av voymkontrollen..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/18 :  15:12:54  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Men jag fråntar mig allt anvsvar vid missbruk av voymkontrollen..
hehe

Jag tror inte det är nån fara. Problem kan uppstå om man kopplar kablar utan att stänga av bandisarna är känsliga för smällar av den sorten som då kan uppstå, har jag hört.

annars kan man sätta en fin guldsäkring i hållaren, kan också ge fina resultat

Retro låter fint.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/08/19 :  00:49:57  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Är du verkligen säker på att du vill börja modda den här högtalaren
Du har fått tag i en raritet och det känns som om det är fel högtalare
att börja fippla med .
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/19 :  12:57:49  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Jag tror du missförstått mig Dahlberg. Jag vill inte modda den, absolut inte, jag vill bara se till att den presterar som det var tänkt och då fick jag för mig att man kanske måste byta ut t.ex. kondingarna eftersom de är så gamla.

Vad tror du är det rätt eller fel tänkt?

Om det är rätt tänkt undrar jag vilken sorts kondingar man ska byta till, alltså med exakt samma värden som de som redan sitter. Jag har förstått att det finns mängder med kondingar med exakt samma värden men som anses vara antingen bättre eller sämre beroende på användingsområde. Black Gate, Rubicon eller vad de nu heter är namn som återkommit, byggsätt: olja i papper, silver i olja eller nått sånt är också begrepp jag hört i samband med diskussioner om kondingar i elektronik.

Jag önskar ingen förändring i filtret utan vill återställa högtalaren till maximal prestanda i orginalutförande så att säga.

Så för att tydliggöra:

Vilka kondingar ska jag sätta dit om jag överhuvud ska byta och vilket märke eller kvalité?

Finns det andra komponenter som har blivit för gamla, vilka och vilket märke eller kvalité ska jag sätta dit?



Retro låter fint.
Go to Top of Page

Jimmy
Member

245 Posts

Posted - 2007/08/19 :  15:48:26  Show Profile Send Jimmy a Private Message
du skall ha samma värden samma märke!! annars skit och byt! byter du till ett annat märke som skall vara bättre så kan det skena iväg åt något håll!..spelar ingen roll om det är samma värde!!

mitt tips förstärk lödbannorna med lite kabel bitar brukar bli lite bättre

lycka till !!
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/19 :  16:55:37  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Alla filterkomponenter är direktkopplade med kablar = inget kretskort.

Ok, kan någon svara på om det är så att kondingarna blir kraftigt försämrade efter 30 år?

Det är ju bara bra om jag inte behöver byta dem. Ljudet är det inget fel på men ni vet hur det kan bli ibland. Man börjar fundera och undrar så smått vad dessa högtalare verkligen kan prestera. De låter mycket bra redan som det är men kanske man kan få ut ännu mer med fräscha filterkomponenter, vad vet jag?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/08/20 :  00:25:43  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Om du verkligen vill prova det här så skulle jag nog rekomendera att du helt enkelt gör ett helt nytt filter och att du lägger undan orginalfiltren så länge. Då far ju iofs budgeten iväg en del. Hur lång livslängd kondensatorer har i en högtalare skiljer sig naturligtvis beroende på kvalitet så det går det inte att säga så mycket om. Det går ju iofs att kontrollmäta värdet på dom med lämplig mätutrustning.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2007/08/20 :  14:20:01  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Ok, det går inte att lägga undan det gamla filtret det sitter på baksidan av dipolen monterat utspritt över den. Kablar kors och tvärs

Det lutar åt att jag inte gör något helt enkelt därför att det verkar svårt att rikta åtgärderna. Möjligen om jag kan få min elektrikergranne att mäta värdena om han har tillgång till någon sån mätare och byta kondingar om de avviker för mycket, vad för mycket nu kan tänkas vara?

Tack för all er tid och tips!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/20 :  15:02:34  Show Profile Send Zombie a Private Message
Man kan ju alltid parallellkoppla de bipolära kondingarna med en polyprop på 20-50 uF (och givetvis justera ned elytens värde).

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/08/21 :  00:06:23  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Ok, kör ett snabbrecept som kanske skulle kunna funka bra.

3,83uf kondensatorn byts mot 4uf Papper i olja (rysk).
Motstånden byts mot parallelkopplade 3w metallfilm tills rätt värde åstadkoms.
Säkringen plockas bort
Mellanregisterkondningen/arna ersätts med en 100uf polypropylen (scr är billiga, finns hos elfa)
som parallelkopplas med papper i olja (också ryska) till rätt värde.
Dom stora kondensatorerna i basen kan förmodligen kopplas bort så länge nivåerna inte
blir för höga (subsonicfilter????)
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8501 Posts

Posted - 2007/08/21 :  00:15:53  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Säkringen plockas bort

Se där ja.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/08/21 :  08:47:02  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag bytte just serie kondingar (e-lyter) som du har i ett par högtalare jag hade förut och det var värt pengarna med råge. Bipolära seriekondingar är inget kul alls. Jag skulle ta hjälp och byta till t.ex. SCR kondingar och betala kalaset för det kommer det vara värt i renare ljud.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000