HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kablar är "fult",hur påverkas vi....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/18 :  06:54:40  Show Profile Send Lech a Private Message
Knasig rubrik ??
Min far var elektriker, död sen många år ( född 1916 ) och gömde alla kablar. Kablar ska inte synas var hans devis.
Han satte spår och jag tycker det samma. Inte bara HiFi utan generellt.
Trådlöst måste vara "framtiden" eller ska vi se dom ??
Vad tycker ni??
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/08/18 08:05:01

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/08/18 :  07:36:51  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Trådlöst hade ju onekligen varit rätt så smidigt. Där är det nog svårt att inte hålla med. Där emot så är det oftare mera svårlöst att få anläggningens kablage att 'försvinna' likt det allmänna elnätet i boendet. Dels beroende på längd och ibland kablagets uppbyggnad.

Gör man en nybyggnation tycker jag dock man kan passa på att dra lite lämpliga kanaler/kablage för att kunna ställa upp eller utnyttja rum på bästa sätt. I vardagsrummet hemmavid så är kablaget till bakkanalerna/andrasystemet draget i golvlisterna. På övervåningen finns både högtalarkablage och subkabel draget under golvet för att smidiggöra en bra placering av en anläggning i ett besvärligt utrymme.

/M

Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/08/18 :  07:39:46  Show Profile Send Peter S a Private Message
Jag tycker kablar är ett nödvändigt bekymmer. Dom samlar damm, ligger i vägen för möbler och när man dammsuger, och ser stökiga ut.
Men att ersätta dom med en massa digitalt strålning...Nej!! Det finns redan tillräckligt.

Våran och kommande generationer är försöksdjur i ett gigantiskt eksperiment som ska ta redo på hur strålningen frå mobiler, microugnar osv påverker hälsan?

Man får väl lägga kablarna där dom ligger minst i vägen och syns minst.
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/18 :  07:54:37  Show Profile Send Lech a Private Message
Rannagarden
Det är klokt.
quote:
Gör man en nybyggnation tycker jag dock man kan passa på att dra lite lämpliga kanaler/kablage för att kunna ställa upp eller utnyttja rum på bästa sätt.


Jag "snubblade" på mängden förväntade trådar som skulle komma att krävas. Men det får man nog härleda till kristallkulan.
Mitt råd är därför inför nybyggnation: dra rör kanaler i överflöd.
Det blir aldrig för mycket. Det är också billigt och blir snyggt.
Men varför ska vi ha alla dessa ormar "designade" på golvet till vår HiFi??
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/08/18 08:20:32
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/08/19 :  09:25:08  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Men varför ska vi ha alla dessa ormar "designade" på golvet till vår HiFi??"

För att det ser matcho ut och ger status när vänner kommer förbi som också är hifi intresserade.

Problemet med att bygga in kablaget som jag ser det är ju både att det tenderar till att bli för långa längder samt att det kan ställa till problem om eller när man vill byta upp sig. Så jag tycker man bör försöka att hålla kablaget så kort som möjligt. Då kan man istället investera i bättre kablar.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/08/19 :  09:56:34  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag tror på aktiva högtalare så man bara drar en kabel samt minskar ner maskinparken. Sen kommer antalet kablar minskas ner med HDMI och HTPC använandet. allt sitter ju inuti HTPCn, cd, dvd, radio, tv mottagare osv.

Robert Hayley (tror namnet var så) skriver om Firewire som en universalkabel som minskar ner antalet kablar till 1 istället för som nu en massa mellan varje maskin. Nu tror inte jag direkt på FW som en lösning men iden är god, som denons I-link.

HDMI är ju iaf 1 lösning.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000