HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Capture NX - spara råformat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/08/17 :  23:31:36  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag har förstått fördelarna med råformatet (därmed inte sagt att det är fel med att fota i jpeg)

Om jag vill köra raw + jpeg-fine på kameran men kanske inte vill bearbeta alla raw-bilderna på en gång, hur sparar jag bäst för att ha bevarad kvalitet för framtiden?

CS3 har nåt eget format som heter "Camera RAW" och vad jag läst är det inte "full-raw" på nåt sätt.

Jag har också Lightroom. Där kommer jag inte ihåg vad som gäller.

I Capture NX 1.1 kan jag spara som jpeg, TIFF eller .NEF (Nikons raw).
Ok, jag förstår att det inte är jpeg som gäller men raw-filen på kameran kanske är 7-10Mb och sparar man in TIFF blir filen 50Mb stor!

Det jag skulle vilja är egentligen att bara föra över raw-filen från kamerans minneskort till en hårddisk för att senare kunna jobba med bilden. Då testade jag att spara som .nef-fil men då undrar jag två saker:
Defaulten när man sparar då är "use compression" och det går inte att ändra. Konstigt när man eftersträvar icke-kompression?
1 Vad är det för kompression?
2 Dessutom blev filen något större 7 -> 11Mb. Vad är det som tillkommer här?

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/08/17 :  23:54:20  Show Profile Send Lovan a Private Message
Raw-filerna heter .nef på minneskortet. Det enklaste sättet är helt enkelt att kopiera över dom från minneskortet till en mapp på datorn. Sen kan du gå in i mappen med lightroom och ändra bilderna du vill ha.
Så arbetar jag och förmodligen fler personer än jag

Komprimeringen kan vara två saker. För det första så finns det en icke-förstörande komprimering för att få ner filstorleken så dom inte blir 50mb stora som tif-filerna(utan komprimering) blir.
Sen finns det en förstörande bitkomprimering på en del nikon-kameror bl.a. min D70 men det är nog inte den du avser nu

Sen förstår jag inte alls varför den skulle göra om .nef-filer. Är du säker på att dom ändrar storlek?
I Lightroom så sparar den alla inställningar i en liten fil på sidan om så .nef-filen är orörd.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/08/18 :  14:05:33  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
helt enkelt att kopiera över dom från minneskortet till en mapp på datorn
precis, det var det jag ville. Hittade bara inget sätt där inte filstorleken ändrades och då undrade jag vad det berodde på. Ska kolla igen med Lightroom.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/08/18 :  14:11:37  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Du har väl en D80?

Isf ställer du in den på att agera som en lagringsenhet* och kopplar in den till datorn så dyker den upp under "Den Här Datorn". Sedan är det bara att leta sig in i mapparna och kopiera över. Annars kan du ju alltid sätta minneskortet i en läsare för dylika och göra samma sak.


* Görs i kameran, tyvärr kan jag inte kolla exakt var man ändrar för min kamera ligger just nu på annan ort.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/08/18 :  15:11:05  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Dessutom blev filen något större 7 -> 11Mb"

Är inte upplösningen på D80 samma som till min D200,dvs 10,2 megapixel? I såfall så borde ju bilderna som kommer direkt från Cmossensorn bli 17 meg? MvhKristofer
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/08/18 :  15:24:25  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Är inte upplösningen på D80 samma som till min D200,dvs 10,2 megapixel? I såfall så borde ju bilderna som kommer direkt från Cmossensorn bli 17 meg?

Jo, D80 använder en variant av sensorn som sitter i D200. Om jag minns rätt så har D80 tvåkanals ADC medan D200 har fyrkanals varför serietagningen i D200 är snabbare.

Vad gäller nef'arna så kör väl D80 komprimerade sådana medan D200 även kan spotta ur sig okomprimerade.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/08/18 :  16:57:21  Show Profile Send Roq a Private Message
Jo, det är en D80. Ska kolla upp det ni har sagt här - bra tips.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/08/20 :  00:31:36  Show Profile Send Roq a Private Message
Det gick ju bra det där att bara lyfta över dem till hårddisken.
Nu ska jag testa mig fram vilket jag gillar bäst att använda: Capture NX eller Lightroom? Nu upptäckte jag att t.o.m. Picasa hanterar .NEF-filer. Super! Nu blev det ännu svårare att välja - Picasa är enkelt och snabbt att använda med Lightroom verkar väldigt bra men långsamt.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/08/20 :  01:16:42  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Om jag vill köra raw + jpeg-fine på kameran men kanske inte vill bearbeta alla raw-bilderna på en gång, hur sparar jag bäst för att ha bevarad kvalitet för framtiden?
För bästa kvalitet i framtiden gör du INGENTING med raw-filerna förutom att kopiera dem till en hårdisk, DVD eller likn. Då är du säker på att du bibehåller all tillgänglig information från censorn i helt oförvanskad form.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/08/20 :  04:21:54  Show Profile Send Lovan a Private Message
Lightroom är en Adobe variant av Rawshooter. Det var mycket snabbare men kan vara svårt att få tag i i dagsläget.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/08/20 :  11:20:11  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
För bästa kvalitet i framtiden gör du INGENTING med raw-filerna förutom att kopiera dem till en hårdisk

Marc: Jodå, det vet jag.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000