HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Katodföljare i mammutstorlek
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/18 :  08:53:45  Show Profile Send reVintage a Private Message
Nu börjar jag nästan tröttna! Som någon sa: "Om inget annat hjälper, läs bruksanvisningen!"

Det står ju "Copy to MSPaint and save as .jpg"! Ser inget i instruktionerna om att klistra in i Excel.

MSPaint är ett ritprogram som man använder för att RITA i. T.o.m. snorungar fixar det. Förutsatte att det skulle vara självklart att det är i detta man ritar in sina "loadlines" efter att man, enligt ovan, har sparat diagrammet som .jpg. Använd linjeverktyget till linjer och penselverktyget för punkter.

Observera att de två första flikarna hör ihop och är exempel som är låsta. Använd "YourOwn"-fliken för kalkyler.

När man ritat in linjerna enligt anvisningarna(läser man av och matar in i Excel filen. Detta återigen enligt instruktionerna. Använd linjeverktyget för att dra vertikala streck ner till Ua-skalan så blir det lättare att läsa av.

Förutsätter att ni insett att efterföljande stegs belastning gör att arbetspunkten DC och AC skiljer sig åt.

Det är enkelt att ändra "2H-kalkylen" i rad 43 till lämpligt värde genom att byta ut 1:an i formeln till valfritt spänningsvärde.

Om ni mot förmodan fastnar igen, får ni skylla er själva.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/10/18 13:09:55
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/18 :  13:42:06  Show Profile Send reVintage a Private Message
Håll tillgodo:

www.revintage.se/PL83.jpg . Lila är med belastning av 100k.

www.revintage.se/PL83.xls . Bra arbetspunkt även om man får gissa var -5V ligger!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2007/10/18 :  13:58:39  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ok, jag börjar fatta galoppengällande programmet.

Belastningslinjerna ser vettiga ut (om man stryker en nolla från 100k), men kurvorna skiljer sig lite från de jag hittade.
Med 500V matning ska det nog gå att få till ett spänningssving som räcker för att driva katodföljarna.
Med pentoderna i LTP-koppling får jag det till att det behövs 5V peak för att driva steget fullt ut om gallerförspänningen är -2,5V, stämmer resonemanget?
Hur det funkar med LTP-koppling och skärmgallerströmmar kan man ju fundera lite över också...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/18 :  16:21:54  Show Profile Send reVintage a Private Message
LTP är inte så lyckat då du tappar massor av gain. Välj paraphase ala QuadII(kolla skärmgallermatningen) alt. gridchoke-inverter.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/10/18 :  17:07:36  Show Profile Send Fuling a Private Message
Att gainen sjunken är i sig inget problem sålänge det funkar bra i övrigt. Ska kolla hur QuadII:an är gjord, men gridchoke-inverter tror jag måttligt på (i sammanhanget). Ska jag nödgas använda drosslar så blir det som anodlaster i drivsteget (då med trioder).

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/18 :  17:35:34  Show Profile Send reVintage a Private Message
Quaden med sina EF86 är intressant om du vill titta på SG-arrangemanget.

Lord hade en tråd där jag föreslog en PP-drossel-paraphase men jag såg att bilderna var borta. Kan PM:a ett schema om du vill, mycket intressant, dessutm självstabiliserande till vis del. Du slipper dessutom CCS och negativ matning med samma utsving och högre förstärknng om du använder paraphase(oavsett PP-drossel eller ej).

Har du testat grid-choke? Har själv aldrig prövat men är nyfiken!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/10/18 :  21:19:26  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmm, i det schema jag hittar på QuadII har varje EF86 ett varsitt 1M skärgallermotstånd och sedan en 0,1uF konding fråg galler till galler.
Jag antar att kondingen på något sätt jämnar ut det hela? Intressant hur som helst. Paraphase, är det då det andra rörets galler drivs via en spänningsdelare från det första rörets anod?

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/18 :  23:00:45  Show Profile Send reVintage a Private Message
I sin enklaste och i mina öron mest välljudande form drivs tvåan via spänningsdelare. Måste förses med trimmer då det inte finns någon "åldringskompensering". Den dist som kommer från 1:an och går vidare till 2:an neutralieseras i viss grad i utgångssteget, inget att bry sig om när man dimensionerat allt rätt. Enkelt och bra som f-n:

.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/10/18 :  23:19:53  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ser ju ganska vettigt ut det där!
Inom rimlig framtid kommer det förhoppningsvis att byggas en breadboard i syfte att prova fram vilka kopplingar som fungerar bäst och såvida det inte börjar regna anoddrosslar och interstagetrafos från himlen så blir det PL83 som ingångsrör. LTP eller paraphase tål att funderas på.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/19 :  07:18:28  Show Profile Send reVintage a Private Message
Gjorde en spajsning med EL84 och 10k Ra och hamnade på 32dB gain! Utrymme för lokal motkoppling då pentoder inte är helt linjära.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/10/19 07:19:06
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/10/19 :  20:04:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
32dB, vad blir det "på svenska"?
En hel del gissar jag, och mer lär det bli med PL83 istället för EL84.

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/10/30 :  12:29:53  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmmm, hmm, hmmm. Pentoder i all ära men jag tror ändå mest på trioder med induktiv last när det gäller att svinga stora spänningar.
Lundahls anoddrosslar visade sig vara billigare än väntat och månadens lön blev överraskande stor så jag la en beställning på ett par LL1667/5mA. Det lilla luftgapet för 5mA kan nog komma till pass med tanke på att 12B4A kan vara ganska ojämna mellan exemplaren.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/30 :  15:24:38  Show Profile Send reVintage a Private Message
Låter intressant med 12B4. Om du inte redan har dessa är MatsTs favorit 6BX7 ett intressant alternativ på samma tema.

Ang. PL83 är det ju iofs synd att dumpa dessa innan du checkat hur de funkar i triodkoppling. Om du inte har rörprovare kan jageller någon annan mäta upp dem i min AVO. Har inte hittat triodkurvor.

PP-drosseln som Lord hade i sin tråd(hittar den inte nu) i kombination med paraphase kan bli en högsvingande driver!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/10/30 :  17:20:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag har 6BX/BL7 i bakhuvudet men det som talar emot lite är tillgänglighet och pris. De finns att få tag på i mindre antal och de är inte svindyra men 12B4 har jag gott om hemma redan s det vore nästan synd att inte använda dem.

PL83 finns det faktiskt triodkurvor på!
Gå in på www.tubedata.info och kolla databladet på N309, det är samma sak som PL83 men med ett betydligt utförligare datablad.
Vad jag kan se av de kurvorna så klarar de inte samma sving som 12B4 i triodkoppling.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/30 :  19:39:02  Show Profile Send reVintage a Private Message
Tack för länken till 309:an! Glöm 6BX7, gick tillbaka i tråden och såg att du hade både 12B4 och PL83 att tillgå. PL83 i triodkoppling ser ut som en riktig "winner": mu 25, gm 13k och Ri under 2k!
PL83 ser iaf vid första anblicken linjär ut i området från 20mA och uppåt medan 12B4s P=5,5W sätter käppar i hjulen för dess användande med CCS alt.anoddrossel i sitt linjära området. Mot PL83an talar den högre bottningsspänningen.
Edit: Har tittat lite närmare på PL83_T och det verkar som dess linjära område ligger vid Ua under 200V.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/10/30 19:54:08
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/10/30 :  19:58:12  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jodå, det är just det att jag har ett skapligt lager av 12B4 som gör att jag är så angelägen att använda dem. Samt den låga bottningsspänningen då, på det området är nog 12B4 ganska svårslaget.
Linjäriteten kunde ju förstås vara bättre men med drossellast och rätt arbetspunkt är det ändå ett rör som är väldigt bra på att svinga spänning!
Som jag skrev i början av tråden fick vi fram bortåt 500V pk-pk med en matningsspänning på 300V och en anodström i trakterna 15-18mA.
En balanserad koppling med centertappad anoddrossel borde funka minst lika bra.
12B4 har såpass låg förstärkning att jag tvivlar på att det blir bra att låta fasdelningen ske i drivsteget, här kan det nog vara på plats med ett extra LTP-steg på ingången.

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/11/27 :  00:38:22  Show Profile Send Fuling a Private Message
Trådens titel är "Katodföljare i mammutstorlek".
I väntan på en passande nättrafo ligger PL519 PP-följaren i träda men idén med katodföljare vägrar lämna huvudet.
Projekt i mammutstorlek brukar av naturen ta lite tid att förverkliga, om inte annat eftersom det ofta måste sträcka sig över flera löneutbetalningar. Projekt i spädgrisstorlek lämpar sig bättre när det handlar om att skrämma ljud ur lite skrot man har liggande och dessutom vill ha snabba resultat.
Chassiet påbörjades i förmiddags, det som kvarstår nu är kabeldragning ut till kontaktdonen samt lite småpyssel med glödmatningen. Det går fort när man struntar i hur det ser ut...!

Vad ska det bli när det blir klart?
Jo, ett katodföljarslutsteg i miniatyr. Triodkopplade E280F som ingångsrör med varsin 30H 40mA drossel som anodlast, utgångssteget är byggda runt 12B4A och Hammond 125DSE utgångstrafos.
Matningsspänningen är blygsamma 160V vilket borde ge strax över 1,5W ut. Slutrören har justerbar negativ gallerförspänning för att inte slösa bort dyrbar anodspänning över några katodmotstånd.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/27 :  16:02:51  Show Profile Send reVintage a Private Message
Kul med gris, passar bra inför julen! Vad är det för prototyp-chassin du använder? Eget?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/11/27 :  17:44:00  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hinner säkert slaktas lagom lagom till jul också...!
Chassiet är hemmagjort, bara en alubit som borrats och bockats.
Vackert blev det knappast, men lite udda blev det i alla fall med drosslarna på gaveln och rören som sticker ut från fronten...

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/27 :  18:10:20  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har en hel hoper 125ESE(dom tål ju hela 80mA) liggande sedan jag övergav SE i mina reVintage förstärkare. Kanske också skulle bygga Mini-SE-CF.......

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/11/27 :  18:40:08  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det tycker jag att du ska prova, men ta nåt grövre rör än 12B4.
PL36 har redan nämnts och bortser man från biten med glöd-katodisolation så finns det nog massor av passande slutrör.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/11/27 :  20:47:32  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har en full kasse med NOS 6080 så de ligger närmast till hands trots att de kräver mycket drivning.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/11/27 :  21:54:23  Show Profile Send Fuling a Private Message
6080 ska nog kunna funka, speciellt om man kör med mer än ett per kanal.

Edit: Glöm det där om mer än ett per kanal, trafon tål ju inte mer än 80ma...!

Hade jag inte klantat mig med glödanslutningarna så hade min katodföljare spelat nu. Av gammal vana kopplade jag in glöden över pin 4 och 5 på slutrören, 12B4 har dock en centertappad 12,6V glödtråd som ska kopplas lite annorlunda för att det ska funka med 6,3V. Bara att göra om och göra rätt så ska det nog kunna funka,
det blev i alla fall inga dramatiska felmeddelanden i form av röksignaler när jag anslöt nätspänningen...

Edited by - Fuling on 2007/11/28 22:38:04
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/11/28 :  23:28:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
Mhm, nu spelar den!
Första iakttagelse: Det är KNÄPPTYST i högtalarna när det ska vara tyst. Nån liten gnutta brum brukar onekligen finnas, men den här gången var det faktiskt tyst! Ska koppla in ett par känsligare högtalare i morgon och se om det fortfarande är tyst då.

Andra iaktagelse: Den låter större/effektstarkare än den är.
Matningsspänningen blev i verkligheten bara 150V så det är tveksamt att uteffekten är just mer än 1W per kanal, men den spelar med en helt annan pondus än andra kopplingar jag provat i samma effektklass.

Den första uppenbart negativa sak jag märkt så här långt är att ljudbilden inte är helt centrerad utan drar en aning till vänster.
Ingångsrören är ena högbranta rackare som jag plockat fram slumpmässigt utan att testa dem så det kan hända att de är påtagligt omatchade, första åtgärden blir alltså att byta plats på rören och se om ljudbilden flyttar sig till höger.

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2008/02/10 :  23:40:11  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det fula lilla slutsteget med E280F och 12B4A lät såpass bra att jag bara fick lov att bygga ett "riktigt" på samma tema. Först blev det, som utlovat, PL36 som slutrör men trots att det "borde" låta bättre än 12B4A så gjorde det inte det. Bygget revs och återuppstod med en helt ny rörbestyckning, denna gång 1x 6SN7 och 2x 12B4A per kanal.

Första steget består av en 6SN7-sektion med resistiv anodlast och ett oavkopplat katodmotstånd, nästa steg är andra halvan av samma rör men med två seriekopplade Hammond 156C drosslar som anodlast.
Denna kombo driver två parallella 12B4A vilka i sin tur jobbar som katodföljare för att driva James HS6112 utgångstrafon.
Matningsspänningarna är 360V till ingångs/drivsteget och 280V till slurören, båda spänningarna kommer från samma trafolindning men den högre är likriktad med 1N4007 och den lägre med ett GZ34 likriktarrör.
Glöden är 6,3V växelspänning.

Det här bygget har vållat mig en massa huvudbry kring självsvängningar och allehanda störningar, jag har ägnat ett par dagar åt at prova ett antal mer eller mindre rationella metoder för att få bukt med problemen och nu vill jag påstå att jag har situationen under kontroll. Så här ser bygget ut i sitt nuvarande, nästan färdiga tillstånd:

Insidan vill jag inte gärna visa bild på, hardwiringen var hyfsat prydligt utförd innan jag började dra om jordkablar och löda in små skärmar av kopparplåt här och var för att få ner störningsnivån...

Till vänster står mitt 12B4A-LL1671 försteg vilket inte får plats riktigt på bänken och i bakgrunden syns den icke-färdiga nätdelen till min DRD 6B4G SET.

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000