HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Katodföljare i mammutstorlek
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/09/16 :  15:57:23  Show Profile Send reVintage a Private Message
L´Audiophile No37, Hiver 1986:
"Un amplificateur ā charge cathodique de 30W"
ECC83, 2*12B4A, 2*6336A, Rk-k 600ohm, Ub410V

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2007/09/16 :  16:48:24  Show Profile Send Fuling a Private Message
Se där!
Mina ständiga käpphästar, 12B4A, inte illa!
6336A hade jag gärna lagt vantarna på några stycken av men jag har inga större förhoppningar på det så jag siktar på nåt lite mer tillgängligt istället.

Finns det möjligtvis ett schema att beskåda också?

Edit: Jag har gluttat lite på 6C41 och det ser faktiskt ut som att ett par skulle kunna arbeta med 950Rk-k i klass A utan att belastningslinjen blir alltför brant. Nu är jag visserligen ingen expert på PP-arbetslinjer, långt ifrån, men såvitt jag kan se ska det kunna funka. Vad jag läst mig till så ska en katodföljare lastas med exakt samma impedans som samma rör skulle haft på anoden i en vanlig anodkoppling för att vara optimalt, men i praktiken verkar det som att man kan lasta ner en katodföljare mer utan att det blir katastrof.

Vid första anblicken ser det ut som att man skulle kunna köra 6C41 med 150-160V Ua-k, Ia ~180mA och -50V på gallren. Säg 210-220V B+ om man kör med katodbias, vilket nog är säkrast med såpass branta rör.
Kraven på drivstegen blir inte särskilt extrema, strax över 100Vrms in på varje galler. Det borde vara genomförbart utan att tillgripa några magiska trollformler.
Uteffekten får jag till runt 20W om jag räknat rätt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2007/09/16 18:29:11
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/09/16 :  19:05:21  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det finns ingen som tillverkar nån motsvarighet, eller åtminstone något snarlikt till 12B4A numera, va?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/09/16 :  19:18:36  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tror inte det, men 12B4A går att få tag på om du inte ska ha några enorma antal.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/09/16 :  20:41:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
ZiX. Jag har en hel del om du är intresserad.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8631 Posts

Posted - 2007/09/16 :  21:14:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
eller att köpa 6S33S samt socklar på Ebay.

!

Påminner mig om min far,han som Aldrig skulle byta ut sin tegelsten mot nån liten behändig sak,ja,nu har han även börjat mummla något om 16:9 och plasma...trodde jag alldrig..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/09/16 :  22:05:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ryssen: Förstår inte riktigt liknelsen, men ok...

Rör finns det hur som helst att få tag på, det verlar vara värre med passande nättrafos. Behöver en på ca. 160VAC 400VA vilket inte direkt är någon standardvara.
Ett alternativ skulle kunna vara 230VAC med LC-filtrering men då vill det till en drossel på >350mH 3A...

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8631 Posts

Posted - 2007/09/16 :  22:21:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Ryssen: Förstår inte riktigt liknelsen, men ok...

Det var en som "betackade"sig för 6s33s när jag förrut föreslog dem,Iofs ett annat bygge..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/09/16 :  22:43:44  Show Profile Send Fuling a Private Message
Mycket möjligt, jag har som sagt läst och hört en del mindre smickrande saker om dem. Med katodbias, fördröjd högspänning och bra ventilation runt rörhållarna går det nog att få bukt med dem men man får nog räkna med lite motgångar.
Bara en sån sak som att de drar 12,6V 3,3A styck på glöden är ju...jobbigt!
Just 6S33S blir nog ändå inte aktuellt i mitt fall, däremot ser 6S41 lite lockande ut.

Som alternativ till den ovan nämnda arbetspunkten skulle man kunna koppla utgångstrafon som den är tänkt (1,9k) och höja spänningen till ca. 200V och 140mA över rören med 75V över katodmotstånden, om inte annat ökar det utbudet av nättrafos från noll till oändligt.
Uteffekten ser ut att bli ca. 15W och linjäriteten avsevärt bättre än med 950Rk-k och 160V, lägg sedan till att jag nog räknade fel tidigare gällande de 20 watten ut: 11W verkar rimligare.

Nackdelen är förstås att drivsteget måste leverera 170Vrms istället för 100Vrms, men det ska vara genomförbart med lite vilja.

Gällande 6S41 har jag hört från säkra källor at de också ska vara påfallande tjuriga att jobba med (ovilliga att stabilisera sig) men vi har diskuterat lösningar också: Rejäl inbränning på hög effekt för att elda upp eventuella gasrester, lågohmiga gallerläckor samt katodbias. Främst det sistnämnda gör nog stor skillnad i strömstabilitet.

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/09/17 :  08:22:05  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
soundbrigade, du har PM

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/10/15 :  21:10:09  Show Profile Send Fuling a Private Message
Istället för ryska brottar-rör så föll det sig så att jag började jaga runt efter fler PL519 istället. (Skicka PM om ni har några gamla som ligger och skräpar, begagnade är också av intresse).
Arbetspunkten tål att funderas på, men det lutar åt låg spänning, hög ström och utgångstrafon kopplad som 950/8R, mest för att få ner kraven på insignal till slutrören. Med 170V över rören ser det ut att räcka med strax under 100Vrms, vilket inte är sååååå blodigt mycket.
Jag funderar på ett drivsteg baserat på 12B4A (förstås...!) med kaskodkopplade DN2540 som anodlaster. Enlig spec. ska de tåla 400V, så matningsspänningen hamnar troligtvis ganska precis där. Rören bottnar vid ca. 25V så det finns lite marginal.
Det jag är lite osäker på är hur ett balanserat steg trivs med konstantströmkällor som anodlast, vanligtvis använder man motstånd på anoderna och CCS på (de sammankopplade)katoderna.
Å andra sidan kan man låta fasdelningen ske redan i ingångssteget och sen bara betrakta drivsteget som två SE-steg med gemensamt katodmotstånd...

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/16 :  08:48:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Har du kollat de nytillverakde EL509 med oktalsockel och utan toppanod????

Jag hörde inget jubel där precis ....
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/10/16 :  23:48:43  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har för mig att jag nyligen, i en annan tråd, uttryckt vad jag tycker om att börja nytillverka ett gammalt rör men med förändringar så att det inte är kompatibelt med de gamla...

Jag tror förresten att jag plötsligt sett ljuset vad det gäller drivsteget: Pentoder! Högbranta, linjära fina pentoder!
http://www.tubes.mynetcologne.de/roehren/daten/el83pentode_150v.pdf
Om jag inte råkat städa bort dem så har jag en hel kartong NOS Philips PL83 som ligger och skräpar i källaren!
Låg "bottningsspänning" och till skillnad från trioder så knölar inte kurvorna ihop sig vid höga spänningar=goda förutsättningar att kunna svinga ordentligt alltså!
En del visa män använder liknande pentoder för att driva sina dyra direktupphettade trioder i SE-kopplingar och menar att det låter bättre än med trioddrivsteg, själv har jag inte provat än men det här skulle ju kunna bli ett första försök.

Med ca. 500V matning och 10k resistiv anodlast ser det ut att gå att få ut över 400Vpp, mer än tillräckligt för mina ändamål alltså.
Just 500V matning är dessutom ganska passande eftersom jag då skulle kunna stacka en 300V-nätdel ovanpå 200-voltaren till slutrören.
Gallerförspänningen hos pentoderna hamnar strax under -3V, det behövs alltså inte ens något extra ingångssteg!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/10/17 :  09:29:37  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Fuling-mannen: fick du med ett par 6E5P?? Tetroder men STARKA.
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/10/17 :  14:18:18  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jodå, jag fick ett par 6E5P men jag har inte kikat så värst noga på dem. Halva vitsen med PL83 är förstås att jag har massor av dem liggande.
Jag gjorde lite övningar med linjal och miniräknare och kom fram till att 480V B+, 8,8k anodlast och -2,5V gallerförspänning ska kunna leverera 135Vrms med så gott som perfekt symmetri.
Mer spänning och högohmigare last skulle kunna ge ännu mer, men då blir nog symmetrin lite lidande.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/17 :  14:34:31  Show Profile Send reVintage a Private Message
Använd min www.revintage.se/triodecalc.xls den funkar även för pentoder. Mao Excel och WindowsPaint ist för linjal, papper och räknare. Den räknar tom ut 2H, innan klippning och vid vald signalnivå, åt dig.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/10/17 19:02:33
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/10/17 :  15:22:02  Show Profile Send Fuling a Private Message
ReVintage: Ska kika när jag kommit hem från jobbet!

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/17 :  17:07:08  Show Profile Send reVintage a Private Message
Kul! Jättebra om du kommer med lite hints på ev. förändringar.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/10/17 :  18:57:58  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hmm, får bara ett felmeddelande när jag klickar på länken (trots att jag tar bort kommatecknet på slutet)

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/17 :  19:03:57  Show Profile Send reVintage a Private Message
Editerade bort kommatecknet och det funkar. Försök igen.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/10/17 :  19:22:08  Show Profile Send Fuling a Private Message
Nu funkar det, men jag måste erkänna att min arma skalle går bet fullständigt!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/17 :  19:43:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Har du kollat de nytillverakde EL509 med oktalsockel och utan toppanod????
Jag har mätt på JJ och de uppför sig som originalröret. Det fanns någon annan sort (rysk tror jag) med oktalsockel som inte var ens i närheten.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/10/17 :  21:06:52  Show Profile Send reVintage a Private Message
Vad är det som skulle vara så svårt????? Det är ju bara att följa steg för steg beskrivningen 1-7 och fylla i data i de x-märkta fälten så kommer alla svar automatiskt.Lätt som en plätt! Har PM:at mitt tfnnummer, ring ej efter 22.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/10/17 :  21:26:52  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tackar för erbjuden support, men jag tycks ha missat grundkonceptet. Ska man alltså infoga en .jpg-fil med de aktuella rörkuvorna någonstans i excelbladet?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/17 :  21:33:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Förstår inte heller hur det är tänkt...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000