HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Katodföljare i mammutstorlek
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2007/08/18 :  10:29:55  Show Profile Send Fuling a Private Message
reVintage: Ska titta närmare på 6BX7, jag har fått för mig att de ska vara lite svåra att få tag så så jag har inte brytt mig så mycket om dem tidigare.
Angående matningsspänningarna så har jag ett par trafos som ger strax över 300Vdc, tanken är att högspänningsfiltreringen ska ske med mosfetbaserade kapacitansmultiplikatorer och det är inga problem att ge varje steg i förstärkaren en egen matningslina med precis den spänning som behövs. Tro att det är bättre än att köra alla steg på samma spänning, om inte annat kan nog slutrören som sagt må bra av aningen lägre spänning.

Hoktuna: Jodå, men jag saknar både scanner och programvara för att rita scheman och dessutom har jag inte hängt med i svängarna sen knaak-servern försvann så jag vet inte hur jag ska få upp bilder längre.

Edit: Tog mig en titt på 6BX7 och det ser verkligen ut som en kandidat för drivsteget, tog sen en titt på Ebay och där fanns det tyvärr inget större utbud av röret i fråga. Jag gör i alla fall en minnesnotering om att jag ska köpa på mig några om jag får tillfälle till en bra affär framöver.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2007/08/18 10:37:18
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/08/18 :  10:43:01  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag kör med photobucket till bilderna,det var attans så smidigt.
Kör med papper o penna plåta skissen och ladda upp
När man laddat upp bilderna till albumet så finns det en färdig länk att kopiera med "image code".

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2007/08/18 10:44:48
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/08/18 :  10:55:19  Show Profile Send Fuling a Private Message
Låter som nåt jag skulle våga mig på att försöka!:)
Ska göra ett försök framåt kvällen då, nu ska jag bygga chassin.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/18 :  12:06:33  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Jag letade 6BX7or nyligen och blev förvånad över hur svårt det var att hitta några.
6BL7 lär vara ännu rakare. Har de sagt har jag hört..

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/08/18 :  12:13:52  Show Profile Send Fuling a Private Message
Både BX och BL ser ut att vara utmärkta på att svinga spänning, 6BL7 fanns det något fler av på Ebay men tyvärr säljs de av folk som vet vad de är värda. Inga enorma överpriser i stil med vad man kan se på riktigt gamla rör, men ändå såpass dyra att det skulle bli en kännbar utgift att köpa på sig ett litet lager.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/18 :  12:24:39  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har 6BX7 liggande hos en firma i USA som snart ska leverera till mig, tror att de hamnar på 8-10USD/st.

Blev så inspirerad av din tråd så att jag blev tvungen att skissa på en pushpull-variant:

www.eflatjump.se/PPCFskyscrape.pdf

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/18 :  12:28:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Hos http://www.tubesandmore.com/ kostar 6BX7 13,75 USD
http://www.vacuumtube.com/guitar.htm 20 USD
http://www.vacuumtubes.net/p2.pdf 12 USD
Osv .. noterar att rör med jämna mellanrum stiger i pris. Enkelt skrutt som 6SC7 och 6SJ7 (samt 12V-varianter) är asdyra, speciellt om man ska ha glas.

Kolla http://www.flashbacksales.co.uk/wilsonvalves/p4.htm 3 GBP, men det kan vara gamla priser.

Edited by - soundbrigade on 2007/08/18 12:29:21
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/08/18 :  12:58:42  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Märklig koppling
Jag har alldrig sett nåt liknande.
4 olika spänningar kan väl bli lite dyrt kanske.
vad kostar en duglig anod drossel?
Har du nån tanke om hur nätdelen bör utformas?
Vad kan man använda för slutrör/utg järn till pp varianten.

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/08/18 :  13:13:43  Show Profile Send Fuling a Private Message
De 6BX7/BL7 jag såg på ebay var lite dyrare än de priser jag ser här, så det lönar sig uppenbarligen att leta lite innan man slår till.

PP-kopplingen ser helt sund ut förutom att gallren på drivstegen verkar vara jordade, men jag antar att det är ett ritfel bara.
Det är nog enklare/billigare att hitta dugliga järn till ett PP-bygge, vad jag förstår kan man köra med en centertappad drossel utan luftgap i drivsteget (Läs: primären på en billig PP-trafo).

I övrigt har de vanliga filterdrosslar jag provat som anoddrosslar funkat oväntat bra, speciellt om man seriekopplar två stycken för att få upp induktansen och ner kapacitansen. Dock ska man nog hålla sig långt under märkströmmen när man börjar lägga stora signaler över drosslarna. De jag köpte från vt4c var märkta med en ström då de används som anodlast och samt ett annat ca 4gg högre värde då de används som filterdrosslar i nätdelar.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8630 Posts

Posted - 2007/08/18 :  13:40:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Mina bidrag:
http://www.thetubestore.com/nos-6bx7.html
http://www.demostenes.no/

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/08/18 :  13:57:25  Show Profile Send Fuling a Private Message
6BX/BL7 ska jag ha i åtanke nästa gång jag behöver 500Vpp, men den här gången får det bli 12B4A ändå. Budgeten är som sagt nära noll och vad jag kunde se på Lords oscilloscop så gjorde 12B4A definitivt inte bort sig.

...men f*n vad tråkigt det är att slöjda plåt! Chassibyggandet är det som lägger locket på när jag får idéer till nya byggen...

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/18 :  14:27:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Feta katodföljare ja, min senaste OTL är ett 6C45 och konstantström på anoden, utan återkoppling.
Därefter är det i princip en enda stor katodföljare som går i PP, med två 6N6 och sex PL519 per kanal.
Samtliga småsignalsrör i den går faktiskt med konstantström. I ett kommande bygge skulle man kunna
ha drosslar överallt?!? Fyra drosslar per kanal. Hmmmm.
Jag har faktiskt funderat ibland på att bygga om ingångssteget i den för att testa med anoddrossel.
Konceptet är ju klart intressant men jag har själv aldrig testat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/18 :  14:29:26  Show Profile Send reVintage a Private Message
"PP-kopplingen ser helt sund ut förutom att gallren på drivstegen verkar vara jordade, men jag antar att det är ett ritfel bara."

Fuling: Litet ritfel ! Endast ett galler ska förstås vara jordat. I övrigt är det en vanlig Schmitt. Kolla igen, rättat nu!

"Det är nog enklare/billigare att hitta dugliga järn till ett PP-bygge, vad jag förstår kan man köra med en centertappad drossel utan luftgap i drivsteget (Läs: primären på en billig PP-trafo)."

Om man vill använda PP-drossel så har Lundahl mycket fina, LL1667 o 1668! Om man kör en pp-trafo kan man ev. behöva terminera sekundären. Viktigt också att induktansen är tillräckligt hög.

Hoktuna: Inte så märklig, kanske ser udda ut för att jag roade mig att rita den på höjden . Man behöver max två trafolindningar för att åstadkomma matningen. Har nu ritat in en nätdelslösning. Med ex.vis PL519 hamnar utgångstrafon runt 1200 ohm Raa för klassA-drift. Uteffekt ca 20W med Ua 200V.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/08/18 14:55:38
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/18 :  14:31:23  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Spara ihop pengar är iofs också tråkigt, men ändå...

Front Panel Express

Man sparar iallafall in på blod, svett och knutna nävar

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/18 :  15:00:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Hoktuna: Jodå, men jag saknar både scanner och programvara för att rita scheman och dessutom har jag inte hängt med i svängarna sen knaak-servern försvann så jag vet inte hur jag ska få upp bilder längre.
Just nu kör vi precis som förut på knaak, men permanent serverbyte är inplanerat i nästa vecka tror jag. Lägg upp så mycket ni vill tills ni hör nåt annat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/08/18 :  15:03:53  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bernt: Ungefär samma koppling som jag håller på med i mina OTL-monoblock (som aldrig verkar bli färdiga...), fast jag kör med 6x6C19 på utgången istället.
Både konstantström och drossel är enligt mig överlägset ett enkelt anodmotstånd, CCS har större frekvensomfång men drosslar är svårtslagna när man behöver riktig stora spänningssving.
Jag använder gärna anoddrosslar i mina byggen, tycker helt enkelt att det låter bra.

reVintage: Kopplingen ser lite bättre ut med 100k-motståndet på plats ja!:) Konceptet är väldigt intressant, en sån koppling borde passa bra för att driva högtalare som mer normala rörförstärkare får det lite svettigt med. 1200 Ra-a och PL519 är ännu mer intressant, jag har som sagt ett antal av nämna rör och en (1) Hammond 1650T trafo, 1,9kohm 120W.
Den trafomodellen tillverkas vad jag vet fortfarande så det ska inte vara omöjligt att få tag på en till och ställa till med ett storbygge framöver. Jag tror att mina nuvarande högtalare skulle trivas ihop med en sån här förstärare.
Den något högre primärimpedansen skulle man kunna kompensera med lite högre anodspänning på slutrören.

Apropå anoddrosslar så funderar jag på om man inte rentav skulle kunna använda vanliga ringkärnetrafos med 2x115V primärlindning.
Det förutsätter järnkoll på strömmarna genom rören, men låter man fasdelningen ske redan i ingångssteget så kanske man kan använda avkopplade konstantströmkällor på katoderna i drivsteget.
Risk att det blir lite överarbetat iofs...

Ronnie: Blod, svett och knutna nävar är väl vad DIY går ut på??

Nu är i alla fall den tråkiga biten med uppmärkningen av plåtarna klar, återstår gör borrning, bockning och lackering. Vad det gäller ytbehandling och finish rent allmänt så lägger jag ambitionsnivån lågt så slipper jag kanske bli besviken, det handlar som sagt mest om att testa ett koncept den här gången.
En breadboard hade väl egentligen räckt till för ändamålet men det skulle bli svårt att få sig en lugn lyssningsstund när husdjuren börjar klampa omkring bland rören...

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/18 :  15:09:14  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Hehe.. du skulle ha en ostkupa att täcka brödbrädorna med!
http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/68/680753.html

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/08/18 :  15:11:58  Show Profile Send Fuling a Private Message
Gjorde nåt liknande en gång; byggde hela kretsen på en plywoodbit med gavlar sen bockade jag ett plåtgaller över hela härligheten. Inte vackert...!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/18 :  18:16:28  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Gjorde nåt liknande en gång; byggde hela kretsen på en plywoodbit med gavlar sen bockade jag ett plåtgaller över hela härligheten. Inte vackert...!

Jag har testat att bygga på "plankor" men gjort som med vanliga "plåtbyggen". Grejen är väl då att all högspänningsskit sitter under plankan och täcks av plåt.
Spana in rörsocklar och kragar på VT4C (www.vt4c.com). Även om man sitter men en 20cm tjock planka kan man borra upp breda hål så man kan löda på socklarna.
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/08/18 :  19:00:07  Show Profile Send Fuling a Private Message
Plåtarbetet är färdigt, det gick fort och bra som omväxling.
Ytbehandlingen gick också fort, men det berodde mest på att jag inte hittade någon passande lack så jag hoppade helt enkelt över den biten och kör med rå aluminiumlook.
Har monterat kontakter, trafos, drossel och rörhållare på den ena kanalen mest för att få se hur det kommer att arta sig när det är klart och jodå, det duger för ändamålet.

Med lite (mycket) tur kan jag skrapa ihop de passiva komponenter jag behöver för att få liv i grejorna, i så fall spelar de nog i morgon kväll men annars dröjer det till slutet av månaden.
Man kan hitta det mesta i min lilla skrotbod, men samtigt vill jag inte använda några komponenter av undermålig kvalitet heller bara för att det ska gå fort.

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/08/21 :  20:33:50  Show Profile Send Fuling a Private Message
Provspelningen av monoblocken känns faktiskt inte alltför avlägsen, det ser ut som att jag har alla komponenter hemma bortsett strömkällorna till ingångsrören men dem kan jag tillfälligt ersätta med vanliga anodmotstånd.
Det som kvarstår är kapacitansmultiplikatorerna för högspänningen samt en handfull motstånd och kondingar runt rörhållarna.
De tråkiga bitarna med mekaniskt arbete och inkoppling av glödtrådar och liknande är klart, att hardwira upp själva signalelektroniken är en baggis i jämförelse.
Ett moment som tog en bra stund var att få nättrafona i användbart skick, de är doppade i en asfaltsliknande gegga vilket försvårade både lödning och bortmontering av diverse överflödigt skrot som satt fast på dem.

För övrigt går jag i allvarliga funderingar på att skaffa en till 1650T utgångstrafo och och ge mig på katodkopplad PP framöver.
Det står andra saker på tur först, men till skillnad från många av mina mer kreativa (nåja) projekt så skulle jag ha reell nytta av en hyfsat effektstark förstärkare med låg utimpedans.
20W räknar jag alltså som "relativt effektstark", blir lätt så när "vardagsförstärkaren" ligger på ca. 2x0,8W...

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/08/21 :  20:46:37  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag har väl två 1650T i min stora förstärkare (1,9 K)
Du kan låna dom om det är frågan om ett test
Jag spelar ju med 6F6 mono blocken nu!

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/08/21 :  21:02:12  Show Profile Send Fuling a Private Message
Hoktuna: tackar som bjuder, men jag har en 1650T hemma redan så det finns resurser att labba med.
Hoppas bara att karln jag köpte min av har fler hemma, men det tror jag inte ska vara några problem.

Edit: En till trafo är beställd, men det kommer att ta ett bra tag innan jag har den i min ägo eftersom den inte är i Sverige än.

Edited by - Fuling on 2007/08/21 22:38:12
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/08/22 :  12:39:44  Show Profile Send reVintage a Private Message
Hoktuna: "Jag har väl två 1650T i min stora förstärkare (1,9 K)
Du kan låna dom om det är frågan om ett test"

Du ska väl inte slakta "grisen"? Bättre att triodkoppla(bör kunna låta bättre då) den för att använda när du ska spela så att det hörs till Valhalla .

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2007/09/16 :  15:28:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bah, mina katodföljarslutsteg har hamnat i garderoben på obestämd framtid. Vet inte vad som hände men när det återstod en handfull komponenter fes motivationen iväg fullständigt.
Kan mycket väl vara framtidsplanerna på en betydligt kraftfullare PP-följare som gjorde att det plötsligt kändes meningslöst att fortsätta med pyttegrejorna. Vi får se om de blir klara någon gång eller om de slaktas i förmån för nya projekt framöver...

Angående PP-följaren så har jag som sagt utgångstrafo på ingående (förhoppningsvis). Valet av slutrör är inte helt bestämt, det pendlar mellan de PL519 jag redan har (som dock är tänkta att hamna i ett annat bygge) eller att köpa 6S33S samt socklar på Ebay.

Sistnämnda vore kanske lite festligare och skulle förmodligen ge bättre uteffekt, i synnerhet om jag kopplar utgångsjärnen så att de ger 950Rk-k.
Det som talar emot 6S33S är att jag läst och hört diverse halvsanningar om att de ska vara ostabila och allmänt jobbiga att handskas med. "Lillebror" 6C41 kanske är alternativ också, inte fullt lika svettiga krav på strömförsörjning till glödtrådar med mera.

Drivsteget är förstås förknippat med vissa problem som måste lösas.
"Problem" är egentligen fel ord, det jag menar är att jag vill hitta en koppling som levererar det jag begär utan att jag måste hosta upp tusenlappar för anoddrosslar.
Jag är lite sugen på att testa med en vanlig ringkärnetrafo med 2x115V primär som anoddrossel, i parafeedkopplingar kan såna trafos funka väldigt bra men jag är osäker på hur det blir i praktiken när man börjar dra ström genom dem (även om strömmarna förstås ska vara balanserade).

En annan variant jag ska titta närmare på är om det inte går att få tillräckligt med spänningssving ur ett RC-kopplat drivsteg.
Rent gissningsvis så tror jag att t.ex. 6SN7 skulle kunna leverera en hel del med relativt högohmiga anodmotstånd och 600V eller högre matningsspänning. Eventuellt skulle det behövas någon sorts bufferkretsar mellan drivsteg och slutrör om man kör med RC-koppling.

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000