Author |
Topic |
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/02/11 : 08:38:37
|
Nyfiken på vad du tar ut? 1-2W?
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2008/02/11 : 09:41:22
|
Har inte mätt uteffekten än men enligt vad jag kom fram till då jag räknade på slutsteget under designfasen så ska det vara närmare 4W ut. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/02/11 : 10:16:12
|
Lite mer näsvis nyfikenhet: Det borde väl vara bättre anpassning med 4st 12B4/kanal. Gissar: För att ta ut 200V signalspänning i 2,5kohms last går det väl åt bortåt 80mA? |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2008/02/11 : 11:06:35
|
Trafon är på 3,5k, tomgångsströmmen genom slutrören 2x23mA/kanal. Om man antar att steget kan svinga från cutoff till dubbla tomgångsströmmen så får jag det till 3,7W. Sen kan man förstås diskutera om steget verkligen kan svinga fullt ut... Som jämförelse kan nämnas att det förra katodföljarsteget har ett slutrör per kanal som jobbar med ca. 140V och 40mA vid 2,8k last. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/02/11 : 11:51:14
|
Jo, 2-4W är nog riktigt. Vore intressant att få veta hur det ser ut IRL! |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2008/02/11 : 12:02:59
|
Jag ska hänga på en konstlast och mäta uteffekten vid tillfälle. Ska även rita upp ett schema och lägga ut här när jag har tid någon kväll på jobbet och kan låna scannern där. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/02/11 : 14:36:27
|
Hemma, sjuk och med laptopen i sängen tog jag mig friheten att spajsa en hypotetisk modell av din CF. Det resulterade i nedanstående där klippningen är aningen osymmetrisk vid ca 5Vrms vilket bör motsvara strax över 3W/8ohm. Detta ligger väl i linje med vad du räknat med att uppnå. Arbetspunkten verkar ligga optimalt! http://www.eflatjump.se/fuling.pdf
Om man kör OPTn i 2,5k läge med 3st 12B4(69mA) får man ut 5W/8ohm vid begynnande klippning.
|
Edited by - reVintage on 2008/02/11 14:50:39 |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2008/02/11 : 17:05:26
|
Spajsningen är inte alls illa gissad, jag ska som sagt lägga upp ett schema sen så får du jämföra själv.
Matningsspänningen till slutrören är i nuläget aningen för hög, det är en av sakerna jag ska åtgärda nästa gång jag vänder upp och ner på bygget. Jag har för mig att jag mätte upp den till strax över 280V medan jag räknade med en matning på 270 då jag satt med linjalen och miniräknaren och drog belastningslinjer. Nåja, nån tiondels watt över specarna dödar knappast en 12B4A i första taget.
Tre parallella slutrör per kanal var i åtanke en stund under designfasen, men jag är lite motståndare till parallellkoppling av rör så jag nöjde mig med två rör per kanal. Om jag får ut 3W eller 5W känns inte heller livsviktigt, mina bredbandare kräver inte så mycket effekt och det är meningen att baslådorna ska få ett eget slutsteg snart ändå. |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2008/10/01 : 22:11:43
|
Nya idéer om katodföljare: I och med "upptäckten" av P-kanals mosfetar som tål 500V har behovet av drosslar i drivstegen ersatts av ett behov av höga matningsspänningar till drivsteget. En 12B4A med CCS som anodlast och 500V B+ borde kunna svinga bortåt 470Vp-p, jämförbart med samma rör och anoddrossel vid 300V B+ alltså men betydligt billigare.
Herrarna reVintage och Hoktuna verkar en gång för alla ha bekräftat att vanliga ringkärnetrafos fungerar bra som utgångstrafos så länge de får jobba under rätt förutsättningar (rätt storlek, rätt omsättning och absolut ingen obalanserad likström).
Kombinationen av en anodlast som tål hög spänning och utgångstrafos som kan fås för nästan inga pengar (surplus) är förstås högintressant. I ett av mina uthus ligger en kartong med fyra 30VA 2x7V ringkärnor (~1800/8 ohm som utgångstrafos) och i ett annat uthus står två stora öppna bafflar som ska biampas. Hmmm...!
En snabb koll på triodkurvorna för PL36 antyder att 1800 ohm borde funka som katodlast om man kör med låg spänning och hög ström (190V 80mA). Ringkärnor gillar som sagt inte likström genom lindningarna så likströmmen måste skiljas från signalen, det gör man enklast med en kondensator av bra kvalitet (ryska oljekondingar ligger nära till hands i min tankevärld). För att det hela ska jobba i klass A och inte klass C måste rören ha någon sorts katodlast som "tar hand om" likströmmen, vanligtvis sköts den biten av utgångstrafon men med ringkärnor går det alltså inte. Närmast tillhands är då stora drosslar ( dyrt) eller grusbaserade konstanstströmkällor (mindre dyrt).
Med det sistnämnda skulle det gå att få till utgångssteget så att spänningarna fördelar sig alldeles lagom för att det hela skulle kunna strömförsörjas med de ca. 330Vdc man får om man likriktar utgången från en skiljetrafo. Jag ser konturen av ett lättbyggt och lovande budgetprojekt här. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/10/01 : 22:19:20
|
Kul att du dragit igång denna tråd igen! Är dina 2x7V specade som sådana eller är det tomgångsspänning? En 7V-specad 30VA har ca 8,3V olastat vilket du ska använda när du räknar omsättning, det ger ca 1500ohm isf. |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2008/10/01 : 22:30:27
|
7V är den specade spänningen, har inte kollat den obelastade (ska man verkligen räkna med den helt obelastade spänningen förresten, högtalaren måste väl lasta ner trafon till viss del?). Primären är för övrigt 220V istället för 230 vilket också påverkar omsättningen.
Bifogar en extremt grovhuggen paintskiss på hur jag tänker mig själva kopplingen:
Det slår mig att man borde kunna rationalisera bort en av kopplingskondingarna, förslagsvis den mellan drivsteg och slutrör. Som straff måste man då förstås mata utgångssteget med en högre spänning (= inte kunna använda de nättrafos jag har liggande) och därmed kyla bort ett antal extra watt i strömkällan på slutrörets katod. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/10/01 : 23:01:59
|
Man får inte blanda ihop omsättningstal och kopparförluster. Obelastat gäller för omsättningstal och impedansberäkning!
Gör så att du skickar in vad du nu har för signal och mät obelastat så kan du räkna ut omsättning och därefter impedansförhållande.
|
Edited by - reVintage on 2008/10/01 23:24:16 |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2008/10/01 : 23:45:41
|
quote: Man får inte blanda ihop omsättningstal och kopparförluster. Obelastat gäller för omsättningstal och impedansberäkning!
Gör så att du skickar in vad du nu har för signal och mät obelastat så kan du räkna ut omsättning och därefter impedansförhållande.
Bra, jag har alltid undrat lite över hur det egentligen förhåller sig med det där om man ska räkna på belastad eller obelastad spänning. Innan jag gör nånting alls ska jag leta fram trafona och kolla att allihop är i användbart skick, det är inte bombsäkert.
PS: angående PM:et jag skickade för ett tag sen så ser jag nu att det var 125ESE jag syftade på, inte DSE som jag skrev.
|
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/10/02 : 09:24:20
|
Kollade och jag har 4 125ESE! |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2008/10/02 : 12:07:41
|
Där ser man! Vill du skiljas från dem så fundera på ett pris och hör av dig via PM! |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2008/10/03 : 22:29:29
|
Jag minns vi spelade på en följare sista jag var över , de lät ju inte fy skamm. skall bli ku att höra denna förhoppningvis för finade version. av erfarenfet kan jag säga ta en extra funderare när det gäller kopplingskondingen mot trafon , den är riggigt viktig.
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2008/10/03 : 22:36:47
|
Stämmer, vi spelade på följaren 12B4A PSE och den lirar ju fint trots att frekvensgången inte är tiptop. PL36 gjorde ju bra ifrån sig när vi provmätte men jag håller ändå ögonen öppna efter rör i samma effektklass (eller något större) men med markant högre branthet, jag tror det är nyckeln till framgång i det här sammanhanget. |
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2008/11/22 : 16:48:24
|
Sitter och funderar på det där med nätdelar. Jag har ju samlat på mig ett bestånd av PL519 och ett par vardera av Hammond 1650T utgångstrafos och Lundahls anoddrosslar för att bygga en PP katodföljare på >20W. Förutom högspänning till drivsteg, biasspänning och annat som är vardagsmat så behöver jag en kraftig 40V matning till glöden och ca. 250V >700mA till slutrören. Att hitta en passande trafo har visat sig hopplöst och att specialbeställa en blir dyrt så nu funderar jag på en alternativ lösning: att seriekoppla flera nätdelar för att få fram rätt spänningar.
Har några intressanta ringkärnetrafos liggande, bland annat en 2x15V 300VA och två st. 2x36V 200VA. Tanken vore att likrikta utgången från varje trafo separat och stacka hela rasket så att man får +40v (glöd), +140V och +240V (slutrör). I teorin kan jag inte se någon anledning till att det inte borde funka utmärkt men hur blir det i praktiken? Strömuttaget skulle hamna i trakterna av 2,5A från 40V-tappen (samtliga glödtrådar + anodström) och ca. 700mA från 240V (anodström).
De två ringkärnor som kommer att hamna "ovanpå" 40-voltaren är av märket Velleman och om jag minns rätt ska de klara 4000V primär-sekundär, borde vara lugnt med den biten alltså.
|
|
|
Fuling
7956 Posts |
Posted - 2008/12/30 : 00:16:15
|
Nätdelar ja... Hämtade ut en ganska magnifik ringkärna på DHL-ombudet idag, en traderavinst. 800VA med 230, 33 och 23V sekundärer. Hur effekten fördelats över de tre lindningarna är okänt, där får jag prova att mäta under belastning och se vad som händer. Gissninsgvis räcker 230-voltaren som anodspänning till ett gäng PL519 och 33-voltaren kan likriktas och stå för de 40V glödtrådarna ska ha.
Mina utgångstrafos tål 400-nånting mA per primärhalva så det är frestande att bygga med fyra rör per kanal, eventuellt göra en lösning så att man kan koppla om sekundärerna och ta bort hälften av slutrören om man inte behöver de ca. 60W* per kanal som fyra PL519 skulle kunna leverera.
* 60W är väl ungefär max man kan förvänta sig av fyra triodkopplade PL519 i klass A, skulle man köra pentodkoppling och "sval" AB skulle man nog kunna se 300W eller nåt. |
Edited by - Fuling on 2008/12/30 00:20:33 |
|
|
Topic |
|