HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Naim kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/08/15 :  10:50:27  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Hej!
Finns det nagra alternativ till Naims egna hogtalarkablar? Orsaken till fragan ar pga langden. Jag vill inte ha 2x5m kabel skrapande bakom apparaterna. Som jag har forstatt (ratta mig om jag har fel) ar kablarna induktiva och en del av forstarkarkonstruktionen. Lagg darmed till att de ar styva som bromsror, gor inte saken battre.

Annars helnojd med med Naim!

MVH Peter

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2007/08/15 :  16:36:57  Show Profile Send Munge a Private Message
Det beror nog på vilken förstärkare du har. Upp till Naim 5 tror jag att du ska ha Naim-kablar till.
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/08/15 :  16:51:36  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Hej Munge!
Det ar en gammal NAP 90. Vad jag ar intresserad av ar, om det ar induktans eller kapasitans som ar nodvandigt. I narheten av mitt jobb finns det en kabeltillverkare som kan hjalpa mig om jag vet de inneboende egenskaperna av NACA 5. Jag har fragat om de kan mata dem men de fa meter som det ar fragan om ar inte intressant for dem. Blir for dyrt.
Hmm, far val skaffa ett instrument o mata induktansen om det ar det som behovs!

Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2007/08/15 :  22:12:51  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Om jag förstått det rätt så är det hög induktans och låg kapacitans som behövs. Men de vet säkert mer på Naim forumet här:
http://forums.naim-audio.com/eve

Jag tror förresten 2*3m är minsta rekommenderade längden av NACA5.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

Ljudtema
Member

100 Posts

Posted - 2007/08/16 :  12:00:05  Show Profile  Visit Ljudtema's Homepage Send Ljudtema a Private Message
Hej Peter!
Naims förstärkare är konstruerade för att dra maximal nytta av de elektriska egenskaperna i NACA5. Därför kan man säga att Naims förstärkare slutar först där kablarna slutar, och inte, som med andra förstärkare, vid utgångsterminalerna. Det är med andra ord nästan som att inte ha en högtalarkabel alls!

Men det går självklart också att använda sig av andra kablar i ett Naim-system även om det inte är helt optimalt, särskilt inte om kabeln är överdrivet kapacitiv.

Naim har rekommendationer kring vilka längder som är de absolut bästa för en NACA5, men vill man ha en kortare går det också alldeles utmärkt, och är fortfarande ett långt bättre alternativ än att använda en annan slags kabel.

Därför är den enklaste och billigaste lösningen för dig att terminera om de kablar du redan har till önskad längd hos din Naim-handlare!

Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta oss på 031-40 17 00.

Mvh
Ljudtema
Generalagent för bl.a. Naim i Sverige

www.ljudtema.se

Edited by - Ljudtema on 2007/08/16 18:54:19
Go to Top of Page

peterbrorsson
Member

228 Posts

Posted - 2007/08/16 :  13:52:59  Show Profile Send peterbrorsson a Private Message
Tack for forslagen Staffan o Munge!
Ljudtema, jag forsokte med en flata av Supra 2.5 ett antal ar sedan. En dag nar jag kom hem fran arbetet luktade det brand plast i lagenheten. Mycket riktigt, slutsteget var sa varmt att det inte gick att lyfta det. Det var placerat pa golvet och hade brant ett hal i mattan!! Efter avsvalning slog jag pa steget, det fungerade!!!! Naval, efter detta var jag tvungen att ha det pa hogkant for att inte bli for varmt, sjalvsvangning var ett faktum. Detta hande 7 ar sedan.
Forra aret gick det inte att anvanda steget utan flakt sa det har blivit staende i vantan pa reparation. Ska forsoka att fa ivag det till verkstad snart.
Ska oxa korta ner Naca'n till 3m, har inga bekymmer att anvanda lodkolv.

MVH Peter
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000