HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subwoofer-fas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/08/10 :  15:24:08  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hej på er (efter ett antal års bortvaro...)

Låt mej plåga er med en liten hårklyvare :-)

Vi utgår från en subba som har faskontrollen graderad i 0-180 grader.
Denna placerar jag strax bakom sidosystemen.
Säg att avståndet är en meter bakom.

För att subbans ljud skall nå mej samtidigt med sidohögtalarna, måste ju subban sända ut sin signal lite före dessa.

Om jag istället placerar subban en meter framför sidohögtalarna, så måste ju signalen från subban sändas ut något senare än sidolådorna.

Detta för att vågfronterna skall nå mej i fas.

Inget märkvärdigt med det (väl?)

Nu till frågan:
Kan man verkligen både tidigarelägga och senarelägga subban med en kontroll som spänner mellan 0 och 180 grader.
Eller annorlunda uttryckt: Är 180 läget före eller efter 0 läget?

Ja, jo... Man kan ju både mäta och/eller lyssna sej fram, men en annan vill ju gärna veta hur det funkar också...

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/08/10 :  16:00:02  Show Profile Send Sundström a Private Message
Hej!

Subwoofers kan ju vara olika snabba (eller om det egentligen är förstärkaren som ger fasförskjutning). Det är väldigt svårt att säga hur fasförskjutningen (annat ord för tidsskillnader mellan frekvenser) ser ut för ett system utan att mäta.

Enklast är att spela en testton i den frekvens som sidohögtalarna och subwoofern har gemensamt. I området mellan 80 och 130 Hz kanske.
Flytta subben frammåt och bakåt eller vrid faskontrollen tills högtalarna samverkar (även delningsfrekvensen påverkar, lägre delning mer fördröjning).

Men oftast har rummet stor påverkan och då kan det vara bra att prova sig fram till vart subben ska stå först. Placera subben där du ska sitta och lyssna. Spela musik och hör efter var i rummet basen låter bäst. Där basen smakar bäst där ska subben stå. (Åsså får man hoppas att det blir på ett prydligt ställe där den glänser bra :-)

Obs! bord, dörröppningar och osymetri i rummet kan påverka mycket ibland.


Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/08/10 :  16:10:09  Show Profile Send Sundström a Private Message
Svaret på din fråga också.....vet ej om det finns någon sub som är lika snabb (i fas) med mellan- och diskantregister. Säkert bara nästan. Så subben ska stå framför. (Men rummet kan ju ändå påverka ljudet så att subben låter bäst bakom)

Ett helt system av samma märke kan ju vara justerat så att mellan och diskant är fördröjda. Eller så fixas fördröjning med ett filter (vet ej vad som finns).
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/08/10 :  16:24:17  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hej!

Jag är helt inne på din linje att man till syvende og sidst måste bedöma med hörseln vilken placering och vilka inställningar som ger det mest tilltalande resultatet.

Efter lite trixande (och eftersom jag inte blev klok på faskontrollens faktiska verkningssätt) så beslöt jag att placera subban mellan sidosystemen, dvs alla tre lådorna lika långt från höronen.

Kanske inte den bästa platsen för att nå maximalt ljudtryck i basen. Men varför skulle det vara att sträva efter...

Hursomhelst, så blir ju "artkulationen" i basen bra med den placeringen. Jag har ju eliminerat avståndsfelet och därmed behovet att faskorrigera elektriskt för just detta fel.

Nåväl, så har man då bara fokuserat på att få direktjudet i fas.
Kanske gott och väl. Tyvärr når ju vågfronten ändå väggarna i ofas även om direktljudet når MEJ i fas... Och skall detta kompenseras är det nog enklare med lurar :-)

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/10 :  17:32:59  Show Profile Send marens a Private Message
Strmbrg: Eftersom frekvenserna är så låga så kommer placeringen tidsmässigt att ha relativt liten inverkan på totala fasgången. Det som påverkar fasen mest är frekvensgången från basen och huvudhögtalarna så som de är filtrerade. Därför kan faskontrollen i stort sett stå lite hur som helst som bäst det är jättesvårt att räkna ut. Däremot så kan de ofta vara helt onödiga därför att de ändå inte vrider fasen som man vill att den ska göra, dessutom fördröjer den ju fasen (som ju ökar på grupplöptiden) istället för att bara invertera den. Det är ofta bättre att låta den stå på 0grader och istället skifta polariteten på alla andra högtalare i det läge som låter "mest"/fylligast.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/10 :  17:45:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker inte man ska överdriva det här för det viktiga är väl ändå att det låter bra. Om man vill så kan man ju ha två stycken subwoofrar så att den ena kan maskera den andra osv. Jag tycker att efter dessa år som jag har ägt två woofrar så har jag vunnit inte bara en djup och snygg bas utan också en känsla av ökad dynamik. En sak till, musiken låter bra även om man lyssnar på låg nivå.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/08/16 :  15:02:18  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Ja, detta är inte helt lätt. I varje fall om man börjar mäta och krångla...
Jag gjorde ett litet mät-test med en dB-mätare och sinustoner:

40 Hz återgavs starkast i 180 grd.
50 Hz återgavs starkast i 0 grd.

Inga enkla sanningar att hämta, med andra ord.
Men, jag har ju fått nått nytt att sitta och krångla med i alla fall :-)

Tror - just nu - att det är viktigare att lyssna fram en subjektivt god impulsåtergivning än att försöka få allt att stämma mätmässigt.

Rimligen bör man lägga lågpasset så lågt som möjligt för att få minsta möjliga område där systemen spelar parallellt, och därmed minimera spannet som skall samordnas.

/Strmbrg,




/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/08/16 :  15:11:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kul att se dig här igen!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/16 :  15:40:46  Show Profile Send marens a Private Message
Strmbrg: Ja det viktigaste är helt klart att anpassa filtrena och högtalarnas resulterande frekvensgång till varandra. Det är ju lättast om man mäter, men med lyssning kan man komma långt om man även förstår vad som händer när man ändrar något.

Ett tips är att utgå ifrån 80Hz delning, om det inte går för att man inte kan filtrera fronthögtalarna så får man prova sig fram på andra sätt men försök att inte dela för lågt i frekvens bara då det lätt medför hörbara eftersläpningar. Tänk dig att du fördröjer en sinuskurva 1/2 period med ett visst filter. Hur låg frekvensen är är ju avgörande för sättet det påverkar en impuls tidsmässigt. En låg frekvens ger ju en enorm tidsfördröjning jämfört med en hög.

Minimera spannet där basen överlappar huvudsystemet gör man ju genom brantare delning. Att dra isär delningarna ger ju bara ett hål i effektresponsen i basen.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/08/16 :  15:42:12  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Kul att man är ihågkommen!

Och firman går bra?..

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2007/08/16 :  15:55:27  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Hm,..

På Ace-bass 2:an kan man higpassa enbart om man matar subben via högnivåingågarna. Och då enbart vid 100 Hz / 6 dB.

Det verkar som att det handlar om ett rent passivt högpassfilter dessutom. Det funkar nämligen även då subban är avstängd.
Att lägga ett passivt filter mellan ett rörslutsteg och en högtalare verkar lite suspekt.

Har förstått att denna subba är snabb, dock verkar den inte riktigt hänga med mina System Audio 710:or. Nivån blir bättre i botten, men attacken blir lite sämre... Eller så finns mer att hämta med ytterligare finlir med anpassningarna.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/16 :  17:14:52  Show Profile Send marens a Private Message
Strmbrg: En "snabb subb" förlorar ju sin snabbhet om man delar för lågt. Det kan ju inte bli bättre än det sämsta liksom. En slö sub blir ju inte snabb för att man delar den vid 80Hz och en snabb sub blir slö om man delar den för lågt.

Det inbyggda passiva filtret på 6dB är totalt värdelöst. Det funkar inte på konceptplanet (har inget med kvalitet att göra alltså) och blir inte bra.

Då har du som alternativ att använda en separat delning tex i ett hembioförsteg eller att försöka få till det utan att filtrera huvudhögtalarna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000