HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nytt slutsteg (Rotel-1066)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabrioth
Starting Member

30 Posts

Posted - 2007/08/09 :  11:09:38  Show Profile Send Gabrioth a Private Message
Har f.n. en Denon AVR 2105 kopplad till:
Front: B&W DM601S3
Center: B&W HTM7
Surr: Gale 1050 (tror jag de heter, Dipoler är de iaf, rätt oviktigt i sammanhangen egentligen).

Jag är helt säker på att stärkaren inte riktigt pallar med frontarna, men framför allt är det ju centern som är på tok för effekthungrig...

Hittade ett Rotel-1066 (6x60W) till riktigt förmånligt pris hos Referenceaudio och blev sugen på den, då jag hört att många fått positiva resultat när de blandat B&W och Rotel.

Planen skulle då vara att bryggkoppla de sex kanalerna i slutsteget och köra frontar + center på det, sedan surroundarna på de integrerade kanalerna i 2105'an.

Vad tror ni, kommer jag att bli nöjd om jag gör på detta viset?
Kommer de 3X120 watten från roteln fullständigt utklassa de 90 från Denonen?

Dilegua, notte!
Tramontate, stelle!
Tramontate, stelle!
All'alba vincerò!
Vincerò!
Vincerò!

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/08/09 :  12:25:33  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag har den tidigare modellen till 1066 dvs rotel 976 mk2

specs är:
6'60
3*150
2*180

B&W och rotel utvecklar en del elektronik ihop så det är en god match.
ett 976 kan du plocka upp beggat för 2500
ett 1066 för ca 5 000

länk till beggat rotel 1066:
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=11191

det är ett mycket bra slutsteg, jag har aldrig ångrat att jag köpte mitt.
Byggkvalitet är väldigt god, ljudet med

en sak om man bryggar som tex 3*150 skall impedansen ej gå under 8 ohm.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/08/09 :  12:59:36  Show Profile Send UrSv a Private Message
Precis som antytts ovan skulle jag nog hellre kört frontarna på Denonen än på en bryggad Rotel som du lastar ned till de 3 Ohm som dina frontar dippar till ibland. En ruskigt dålig match för bryggad uppsättning IMHO. Denonen klarar det nog hyggligt även om det är en smula lågt.
Go to Top of Page

Gabrioth
Starting Member

30 Posts

Posted - 2007/08/09 :  13:32:21  Show Profile Send Gabrioth a Private Message
oook,
jag glömde att nämna att jag mellan stärkare och frontar har en passiv subwoofer med inbyggt delningsfilter (kapar vid ca 110Hz) inkopplad (en sonab av nått slag), den borde väl påverka lasten i positiv riktning i detta fall?

Är HTM7'an med sina 8Ohm som kan dippa ned till 4,7 en för elak last även den?

Dilegua, notte!
Tramontate, stelle!
Tramontate, stelle!
All'alba vincerò!
Vincerò!
Vincerò!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/08/09 :  15:47:51  Show Profile Send B-200 a Private Message
svårt att svara på den. det är en sak vad rotel rekommenderar och en sak vad den reellt klarar av.


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/08/09 :  18:07:00  Show Profile Send B-200 a Private Message
utveckling: jag har AElite 3 och center kopplade bryggat till mitt och det är tvära fasskiftningar och dippar men hos mig funkar det. dock skulle jag inte redan från början köpa ett slutsteg som man måste pressa redan från början då är det snålt tilltaget i kraftresursen.


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2007/08/10 :  09:05:52  Show Profile Send niklas a Private Message
Jag använder numera detta slutsteget. Kör frontarna (Ino pi60) bryggat och de två övriga kanalerna driver 4 st basmoduler (två per kanal, parallellkopplat och obryggat). Funkar bra, även om det inte hade skadat med mer effekt.

Om dina frontar dippar så lågt om UrSv skriver så får du köra frontarna obryggat. Annars slår den nog ifrån. Tror ändå att det innebär en "uppgradering" jmft med det inbyggda i Denonen. Låter renare liksom... Alltså, jag tror den lämnar mer effekt dynamiskt än vad Denonen gör och ev. lägre dist.

En annan sak är det där inbyggda delningsfiltret i din sub. Har du testat att använda det inbyggda i receivern istället?

Every once in a while you've gotta roll the potato...

Edited by - niklas on 2007/08/10 09:07:19
Go to Top of Page

Gabrioth
Starting Member

30 Posts

Posted - 2007/08/12 :  13:33:12  Show Profile Send Gabrioth a Private Message
Köpte steget.
Jag litade på killarna i butiken som trodde att det skulle fungera, eftersom det Rotel anger är Nomiell impedans, inte absolut lägsta impedans. Det funkar utmärkt att köra bryggat.

niklas: För att klargöra. Jag har en stor 12" sub som går på recieverns subkanal. Den vill jag inte kapa em millimeter högre upp än 60Hz. Dock går inte frontarna lägre än 75-78Hz, vilket skapar behovet av en "frekvensbrygga" mellan 60 och 80Hz.

Jag är helt bisarrt nöjd med hur det låter nu, mycket klarare och naturligare ljud. Samt att lyssningströttheten jag kunde känna förut nu är helt borta.

Det enda problemet jag har, är att steget har för låg känsligthet när det gäller att avgöra huruvida det får en signal från försteget.
Som det är nu stänger det av sig om man spelar på normal "sent på kvällen" -volym. Nån som har nått tips på vad jag kan göra (utom att slå av och på manuellt, för det gör jag nu)

Dilegua, notte!
Tramontate, stelle!
Tramontate, stelle!
All'alba vincerò!
Vincerò!
Vincerò!

Edited by - Gabrioth on 2007/08/12 13:38:04
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/08/12 :  13:37:41  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag stänger aldrig av mitt steg. utom när jag skall åka bort en längre tid eller skall koppla kablar.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2007/08/15 :  11:24:25  Show Profile Send niklas a Private Message
quote:
Det enda problemet jag har, är att steget har för låg känsligthet när det gäller att avgöra huruvida det får en signal från försteget.
Som det är nu stänger det av sig om man spelar på normal "sent på kvällen" -volym. Nån som har nått tips på vad jag kan göra (utom att slå av och på manuellt, för det gör jag nu)

Sådär är det på mitt steg också. Jag tänkte lösa det genom att köra med 12 V-triggern istället. Om det inte finns 12V ut från din 2105 kan du köpa en sån här. Då borde det funka bättre.

Kul att du blev nöjd! Jag är också väldigt nöjd med mitt. Hur upplevde du skillnaden mot det inbyggda i receivern?

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000