Author |
Topic |
|
Creator
Member
168 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 00:50:46
|
Jag bara virrar runt och vet inte vad jag ska satsa på riktigt. Jag är absolut inte ute efter det "korrekta, så det var tänkt ljudet" utan mer som det lät förr... LUFTIGT, Loudness.... Så man bara känner hur musiken lyfter när man lyssnar både lågt och högt. Vet att det är "oseriöst" inom HiFi men jag är ute efter ett ljud jag älskar personligen och inte det "korrekta" ljudet. Har ett par Dali Evidence 870 men alla moderna stärkare jag provat är för vassa .. Det är ingen luft i musiken, allt låter kompakt och jag gillar det inte. Tips?! Gärna för och slutstegs kombos!
Tacksam för tips!!!! |
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 03:25:13
|
tja....jag är riktigt nöjd med mina Cyrus apparater,det kan jag ju tipsa om iallafall.Kanske är något för dig med? Har ännu inte hittat nåt i samma prisklass som jag tycker låter lika bra åtminstone... |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
Creator
Member
168 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 04:56:41
|
Jag kan INGET om Cyrus?! Vad har du för delar och finns det nåt vettigt ställe med info om deras modeller, årtal osv ? Blev nyfiken nu =) |
|
|
Eddie
Member of Nerikes Audiofiler
624 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 07:42:06
|
Har du provat Dynaco PAT-4 (försteg) och Dynaco Stereo 120 (slutsteg)?
Upplever att de ger en otrolig livekänsla till 70-talsmusiken. Jag har lyssnat på Allman brothers, Live at Fillmore east i ett flertal anläggningar men de har inte lyckats förmedla livekänslan. Jag har hela tiden trott att det är inspelningen det är fel på men när jag hörde plattan i gamla Dynacogrejer så trodde jag inte att det var sant.
Jag kan med lätthet föreställa mig att jag sitter på första bänkrad och när jag blundar kan jag välja vilket instrument jag ska följa. Nu lyssnar jag på trummorna och nu ska vi se vad basisten hittar på o s v.
Just nu kör jag Crown IC-150 (försteg fån 1970) och Crown DC 300 (slutsteg från 1968) och det låter också så bra. Skillnaden är att den combon är lite kraftfullare och orkar driva mina QLN Reference mycket bättre.
Har du vägarna förbi Kristinehamn är du välkommen att lyssna.
Och du förresten, det finns inget "oseriöst" i hi-fi (om man undantar ormolja och sånt). Det är bara att strunta i vad folk tycker och säger i den frågan. Huvudsaken att du är lycklig med ljudet. De gamla sakerna som jag tipsat om ovan behöver man inte betala så jättemycket för heller. Då blir det pengar kvar att köpa musik för istället!
Det här med att lyssna på musik så som skivproducenten valt att musiken ska låta och inte kunna påverka själv med Bass och Treble passar inte mig alls. Jag har ju ändå inte samma utrustning och/eller rum som musiken hörts i vid slutmixen. Med mitt försteg Crown IC-150 har jag möjlighet att välja "Flat", d v s rak frekvensgång. Det finns ingen skiva som jag äger som låter bättre med den inställningen. |
Edited by - Eddie on 2007/07/08 08:15:17 |
|
|
JWO
fd. OhmBoy
1713 Posts |
|
EmilH
Member
484 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 15:29:02
|
Gamla Pioneer förstärkare låter jäkligt härligt när man drar på och "partar" lite... :-) En kompis har en förförstärkar och slutstegskombo som man ibland ser för relativt billiga pengar beggade, har för mig att förförstärkaren heter C73 och slutsteget som man kan välja att köra i klass A/B eller klass A heter M73. Dessa har en mörkare klang och passar fin fint till nyare popmusik som ofta kan låta lite tunnt...
Lycka till ! |
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 17:53:47
|
http://www.repsam.se/site/2/?go=Foerstaerkare
Finns massor med 80-talslyx att välja och vraka bland. Priserna kanske inte är helt korrekt satta i alla lägen, men det kan nog prutas lite!
God jakt! |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 18:04:56
|
pioneer som nämts ovan håller jag med om. Även deras 858 samt 91 intigrerade är bra stärkare. och inte för dom är "mörka" tycker jag..utan för dom är rätt bra faktiskt samt har regleringsmöjligheter då musiken inte klingar med rätt feeling.. Och driver i store sett vad du än kopplar dit också...
Edit. och var kräsen eftersom dessa stärkare brukar vara rätt billiga. Så ta inte dom mindre i dessa serier utan invänta tills då kjust dom största kommer ut eg vilket dom gör relativt ofta. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2007/07/08 18:06:21 |
|
|
Mc Square
Member
3723 Posts |
Posted - 2007/07/08 : 18:15:38
|
Jag kör fortfarande med mina lite äldre Cyrus Pre och Cyrus Xpa... På www.cyrusaudio.co.uk hittar du dom.
Eftersom dom är lite äldre modeller,kostar dom inte så farligt mycket faktiskt. Årsmodeller vet jag faktiskt inte men gissar på att mina är max 10år |
Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt... -->Mitt system EoJeud - A better snack!
"220 volt för att det kittlar så skönt" |
|
|
Creator
Member
168 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 01:30:49
|
Eddie: Nej har aldrig hört Dynaco. Dom ser iaf riktigt coola ut! Själv lyssnar jag nästan bara på extrem metal som ofta har lite halvrisiga produktioner och därav har jag insett att jag måste back to basic och ha lite justeringsmöjligheter på stärkaren. Loudness brukar göra susen på tunna kassa produktioner. Låter som en helt amazing stärk, frågan är bara om mina högtalare passar så bra ihop med Dynaco? Tack för inbjudan, kommer med ett sex pack om jag är i krokarna =) Bor dock rätt långt från dig =) Nej det är sant men ett tag var det väldigt många som inte ansåg att man fick "färga" ljudet utan det skulle vara direkt som det var "tänkt" men det funkar inte på all musik tyvärr. Då skulle man behöva 50 olika stärkare men med en eq kan man ju faktiskt fixa det mesta även om det inte låter SUPER bra så kommer man iaf ganska nära.
OhmBoy: Har pengar så det räcker om det finns "vett" i att lägga dom. Känns dock som 5-15000 kr bör räcka när man tänker på att jag letar äldre beggade grejer. Har aldrig hört Electrocompaniet heller ... Finns det några inställningar på dom förstegen? Vad jag såg var dom helt neutrala? Verkar rätt trevliga och jag såg att dom går DYRT på tyska ebay men billigt i Sverige. Mina högtalare är inte så jätte krävande men det är rätt rejäla pjäser så det behövs ström helt klart! Sub funkar inte alls till min musik, mycket dubbelkagge 220 bpm, det bara löddrar sig hehe .... Men bas, diskant och loudness är det jag är ute efter. Gärna fjärr men inget måste!
EmilH: Tackar för tipset. Jag har spanat lite på dom och dom verkar riktigt intressanta eftersom dom är så billiga och jag hade faktiskt en värsting Pioneer combo på det glada 90 talet som lät grymt bra! Vet du om det försteget finns med fjärr?
OcA: Har spanat där lite och det finns en del men inte så mycket "värsting" grejer ändå. Men det är väl olika hur mycket dom säljer och får in =)
mayro: Det måste vara generationen som kom innan den jag köpte. Jag kommer ju inte ihåg vad min hette som jag hade förut men den snäppet över hade fjärr och var typ 1500 kr dyrare =) Ska spana lite mer på Pioneer tror jag ....
Mc Square: Tackar för tips, ska jag spana på!
Ingen som provat Technics eller Sonys ES serie ? Hur står dom sig ?
|
|
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 01:42:55
|
Kom på ett tips som kan funka. Denon PMA 1500 eller 2000... Fruktansvärt bra till dynamisk och snabb musik som tex hårdrock. Testade en sådan hemma med mitt gamla B&W system och jäklar vilken fart det var i ljudet. Finns både tonkontroller och loudness på dem med... Riktigt kraftfulla stärkare med så de borde klara av de flesta högtalare. Stort ljud, mycket pondus, ett jäkla driv och kraftresurser så det räcker. Men om man ska vara kritisk kanske de inte har den mest silkeslena diskant, men det beror ju på vad du parar ihop dem med.
Riktig rock-stärk med mycket finlir i behåll! Bör kollas upp, helt klart! Kanske inte 100% hifi, men det är ju inte heller vad du är ute efter vad det verkar som? |
Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma! |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
EmilH
Member
484 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 09:55:46
|
Nej tyvärr... ingen fjärrkontroll till den kombon som jag tipsade om tyvärr.... |
|
|
Eddie
Member of Nerikes Audiofiler
624 Posts |
Posted - 2007/07/09 : 17:57:34
|
Sexpack och tidigt 70-tal! Underbart! |
/Eddie
Fritänkare
www.kapellet.net |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
|
OcA
Member
2184 Posts |
Posted - 2007/07/10 : 16:29:25
|
Jesus! Kolla in Sansui-sidan och deras högtalare! Snacka om härligt porrig 80-talsnostalgi! På den tiden när högtalaren som hade flest element var den bästa! Finns några riktiga guldkorn med fyra diskanter, fyra mellanregister och dubbla basar! Så jäkla coolt! Skulle man mer än gärna vilja lyssna på, verkar som rena discoburken!
I övrigt lär deras förstärkare vara precis det som trådskaparen är ute efter. De dyker upp lite nu som då på nätet till relativt små pengar. |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2007/07/11 : 00:09:21
|
Försteg Tandberg 3002 har både tonkontroller och loudness, men har ändå transparens och dynamik som tål att jämföras med det mesta. Bra MC, MM och hörtelefonsteg, dubbla tape-loopar och monoknapp. Få linjeingångar, ingen fjärr och ca 25 år med risk för glappkontakt kan väl tala emot. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Creator
Member
168 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 22:03:43
|
Får tacka för alla tips. Slutade med Yamaha CX-1 och MX-1 så får vi se hur det låter. Annars säljer jag det och testar nåt mer =P Problemet är att det inte är loudness på den men jag ska prova lite och även med en gammal EQ jag har så får vi se hur nöjd jag blir =) Det är iaf fjärr med hehe |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 22:23:19
|
Ja MX-1 är en råstark rackare om än inte helt neutral, borde passa dina ideeal om du gillar dragning åt loudness. Ägde ett MX-1 för ca 5 år sedan och körde den tillsammans med ett NAD 116 försteg och B&W Matrix 805, helt otroligt vilken energi 805orna levererade med detta som drivning. l |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
|
|
Creator
Member
168 Posts |
Posted - 2007/08/15 : 02:38:45
|
Goldfinger, jag höll på att slå i golvet när jag märkte hur mycket kraft det fanns i MX-1'an! Helt otroligt. Så det passar faktiskt mitt ideal mycket bra men jag måste fixa en EQ också! Lyssnar för på dåliga produktioner hehe ... |
|
|
|
Topic |
|