HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Yamaha och Technics Vintage modeller etc?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/06/24 :  23:45:44  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Hejsan! Eftersom jag inte är speciellt insatt i lite äldre HiFi och är sugen på att köpa nåt riktigt mastodont undrar jag om det finns nån sida som listar olika Yamaha och Technics modeller i följd hur dom släpptes, skillnader, vilka för och slutsteg som var tänkta att kombineras osv?!

Tänker främst på Techincs SU serie med stora mätare på steget, Yamaha's MX och M serie.

Nån som kan uppdatera en lite för modern hifi idiot som ska gå old school

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/06/25 :  09:40:39  Show Profile Send Lech a Private Message
Försök få tag i en Yamaha CD GT1 lär finnas en någonstans i Sverige

Gjordes 4 , 3 är inte till salu. väger in på 40 kg och är tillverkad i deras flygelfabrik.

Bara det bästa av det bästa användes vid tillverkningen -92
slår 8.or runt det mesta.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/06/25 :  11:06:28  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Creator/

Jag vet inte om du redan varit inne och surfat på dessa mycket kompetenta sidor, men här kommer lite länkar till Vintage HiFi:
http://www.classicaudio.com/
http://www.classic-audio.com/
http://www.thevintageknob.org/
http://www.audio-heritage.jp/

Ingen av sidorna har all info om något men de kompletterar varandra ganska väl.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/06/28 :  03:15:20  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Lech, det låter som en utmaning att hitta iaf =P

Carlsson, får tacka för länkarna, kollade lite och en del info fanns. Har dock lyckats få lite bättre grepp på Yamaha nu iaf. Vilka serier som kom när och rangordning på dom osv ....

Ska försöka få tag i ett MX-1000 med försteg eller M1 ... Då får man iaf en fjärr till vilket inte är helt fel men kanske inte så old school =P
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/06/28 :  06:41:47  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Äh, fjärr kan man vänja sig av med. Hytta med en plastbit mitt i heligaste musiklyssnandet, nej vet du vad!

Har själv en Yamaha B2, så jag önskar dig lycka till.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Swedish Meat
Starting Member

44 Posts

Posted - 2007/06/28 :  09:13:52  Show Profile Send Swedish Meat a Private Message
Jag har en bohem som pensionerade sig nyligen från jobbet som på allvar utnyttjade sitt fiskespö till att byta kanaler, ändra musik, justera volymen etc.

Och ja! Han är lång åt alla håll
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/06/28 :  10:18:06  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Försök få tag i en Yamaha CD GT1 lär finnas en någonstans i Sverige


Jag letar också omöjligt är det inte, jag hittade den enda svensk sålda Stax UA-9N (tonarm) då skall det nog gå att hitta Yamaha#180;n.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/06/28 :  12:08:35  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Du är inte nyfiken på gamla Luxman och Accuphase? I mitt tycke intressanta(re) apparater.

Harry

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/07/05 :  21:16:30  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Vee: Hehe ... jag är för lat, bygger jag en pinn-fjärr kommer tanten slå in skallen på mig =P

Bubbel: Vart letar du? Jag sitter på tyska ebay varje dag och hoppas det ska komma upp nåt. Hittade lite i USA men då måste man ju köpa strömadapter och så blir frakten grisdyr =/

Harry: Anledningen till att jag är så Yamaha/Techincs sugen är att jag alltid dreglade över dom som liten och det är sån retrokänsla att bara kolla på dom! Jag bara myser när jag ser dom..... Så det är en blandad ljud och retrokänsla jag vill ha därav kollar jag bara efter som stora för/slutstegs kombona som såldes då. Techincs med jätte VU mätarna och Yamaha med sina röda stora tuffa mätare!!!! =)
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/05 :  21:19:52  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Sansui B-2101 :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/05 :  21:24:46  Show Profile Send mayro a Private Message


En stor fet sansui vore kul att ha..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/07/08 :  00:14:01  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Hehe, jag spanade in Sanusi nu, vilka monster! Hur låter dom?

Har börjat snegla lite på gamla Sony ES för/slutsteg också.... Nån som har några erfarenheter av dom?

Vill ha så fylligt och mjuk ljud man kan få och gärna loudness.... helt för och slutsteg och att dom är snygga att kolla på gör inget heller. Är lite splittrad vad jag ska gå på för det finns för mycket läckra grejer, sitter dygnet runt på tyska ebay =)
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/07/08 :  00:19:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Bubbel: Vart letar du? Jag sitter på tyska ebay varje dag och hoppas det ska komma upp nåt. Hittade lite i USA men då måste man ju köpa strömadapter och så blir frakten grisdyr =/


Jag letar inte aktivt det är oftast turen som gör att man hittar saker för en spottstyver. På ebay vet oftast säljarna vad det är värt och då får man betala också för att få det.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/07/08 :  00:45:34  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Jo det är sant. Och hittar man nåt på ebay billigt hinner oftast någon annan före också.
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/08/04 :  22:01:43  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Efter mycket letande hittade jag ett Yamaha CX-1 och MX-1 till riktigt bra pris i Tyskland. Har fått försteget och väntar nu på slutsteget, ska bli kul att se om det låter bättre än med min gamla HK690.....
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2007/08/05 :  10:46:34  Show Profile Send bibi50 a Private Message
70-talet - "before the internet" hur mycket jag ville betala för en amerikansk S.A.E. ... eller Phase Linear....
För mig har dessa varit och förblivit en dröm
Har aldrig hört dessa men säkert missat drömljudet !
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/08/15 :  02:37:22  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Slutade med att jag raggade upp Yamaha CX-1 och MX-1 kombo! Låter rätt bra men jag måste ha en gammal go EQ också! Mina skivor låter skit och jag bara måste få gå in och skära om lite på vissa plattor! Klarar mig inte utan hehe ....

Det roliga var att jag faktiskt lycakdes få loss kombon från Tyskland för 5500 kr inklusive frakt från 2 olika säljare. I sverige begär dom få jag varit i kontakt med ca 10 000 kr för en kombo minst och 7000 kr för bara slutsteget. Får väl se hur länge det är roligt men slutsteget är guld, tröttnar jag får jag leka vidare med lite nya försteg istället =D
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000