HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DAC? XBOX TILL ANALOG STÄRK?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/08/04 :  22:00:22  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Tjohej! Tänkte höra med er som kan lite mer än jag. Om man vill använda sin Xbox som cdspelare, media center osv så är ju inte direkt det nån läcker DAC i den som jag kan förstå. Har en analog stärkare och tänkte då ska man köpa en lös DAC att köra xboxen igenom? Hur mycket skillnad gör det? Vad bör man köpa osv ? Är helt nollad på Dac'ar ..... För jag kan ju inte tänka mig att den som sitter i kabeln för 300 kr är så bra =)

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/08/05 :  08:09:26  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag använder också nästan uteslutande xbox som källa och har funderat i samma banor som du. Jag har aldrig testat en separat dac till boxen men däremot använt dacen i min förstärkare. Det var en stor skillnad och då har jag en halvkass bioförstärkare som jag testat med. Det säger nog en del om dacen i xboxen. Man kan nog vinna en hel del med en separat dac...

"Learning by doing"

Edited by - Marcus7601 on 2007/08/05 08:10:00
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/08/05 :  12:40:14  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Intressant, då kan jag tänka mig att det borde bli enorm skillnad om man köper en bra separat dac. frågan är bara vad det finns och vad som är mest prisvärt osv.... Är dåligt insatt i det och jag har ju dessutom en analog förstärkare så jag måste ju ha en =) Om jag inte ska köra med Xbox inbyggda men det känns inte som ett alternativ hehe....
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2007/08/05 :  19:13:36  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message
Jag kör med extern dac till min xbox (Vanlig xbox första generationen), satte in en digital ljudutgång. Blev ett jävla lyft, använder den till att spela lossless och liknande över nätverket. Köpte en begagnad Musical Fidilety för inte så mycket. Antar att 360n har en digital ljudutgång..


www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/08/05 :  21:42:22  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Aha! Men det är första generationen jag har också, har den som mediamaskin i nätverket. Vad finns det för vettiga dac'ar att välja mellan mer ? Jag tycker det verkar rätt dåligt med utbud och dom flesta verkar oerhört dyra om man tex jämnför med BRA extrerna ljudkort. Har tex ett FireFace i studion och den DAC'en krossar verkligen! Men jag vet inte om jag vill ha studiogrejer i vardagsrummet =P
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/08/06 :  09:21:44  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Vad tror ni om den här dac'en ?

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=150141388844&ssPageName=MERC_VI_RCRX_Pr4_PcY_BIN_Stores_IT&refitem=150141387958&itemcount=4&refwidgetloc=active_view_item&usedrule1=CrossSell_LogicX&refwidgettype=cross_promot_widget
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2007/08/06 :  14:46:52  Show Profile Send Bosco a Private Message
Problemet är väl egentligen att Xbox gör en (ganska dålig) uppsampling från 44.1 kHz till 48 kHz när man spelar CD. Då blir det aldrig "rätt" oavsett DAC. Jag har ingen Xbox själv och har inte testat, men samma problematik finns i Windows-versioner äldre än Vista. I Windows kan dock vissa ljudkort komma runt problemet. T.ex. M-Audio Transit USB (http://www.thomann.de/thoiw5_maudio_transit_usb_audiointerface_prodinfo.html).

Hifi är ingen smak
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/08/06 :  22:13:39  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Jo jag vet och det är ju inte direkt hög klass av HiFi när man börjar dra in Xbox i systemet men grejen är att den är så smidig att streama all film, mp3or, bilder osv från nätverket på datorn. Och min tanke är bara om man kan höja kvaliten avsevärt men jag är ju med på att det inte blir 100% klockrent.... Men det borde väl göra en stor skillnad att även köra en mp3'a genom en bra DAC mot den inbyggda ? Eller är jag ute och yrar nu ?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/08/07 :  12:12:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Visst gör det skillnad. Hur mycket pengar kan du tänka dig att lägga? Runt 5000:- är nog det minsta.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/08/08 :  23:33:46  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Tjena Björn-Ola! Spelar väl inte så stor roll egentligen, jag är mer ute efter det mest "prisvärda" .... Vill inte betala för mikroskopiska skillnader men är beredd att gå upp till det som är "BRA". Har olika DAC'ar olika karaktär på ljudet vid omvandling eller är det mer själva upplösning som är olika?

Jag har sett flera som man kan köpa från Shanghai tex denna:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=150141388844&ssPageName=MERC_VI_RCRX_Pr4_PcY_BIN_Stores_IT&refitem=150141387958&itemcount=4&refwidgetloc=active_view_item&usedrule1=CrossSell_LogicX&refwidgettype=cross_promot_widget

Eller har du några vettiga att rekommendera?
Go to Top of Page

Klas
Member

188 Posts

Posted - 2007/08/09 :  18:21:17  Show Profile  Visit Klas's Homepage Send Klas a Private Message
Prova att låna hem först, eller köp begagnat, är ett tips. Se till att den klarar av 48 kHz med.
Köpte min Musical Fidelity för 350kr begagnat. Har även en Harmony Design, men den används bara till cdspelaren.

www.noiseoferror.se
www.youtube.com/noiseoferror
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/08/09 :  20:57:06  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Jo det är nog bäst att göra det så man vet vad man får =)

Jag kom faktiskt på en annan sak idag, det finns ju CD spelare med optisk ingång på så man kan använda CD DAC'en för tex Xboxen. Det känns som ett mer prisvärt alternativ nästan .... eller nån som har några invändningar där? Tex finns Harman Kardon HD970 som har optisk in så kan man utnyttja DAC'en som är till CD'n för annat. Kostar 3500 kr .....
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/08/10 :  08:16:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Himla svårt att uttala sig om vilken prisnivå som är mest optimal för dig.
Vad har du för utrustning i övrigt?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/08/11 :  16:04:12  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Jo jag vet .... Det är alltid svårt att veta vilken prisklass man ska lägga sig i. Jag sitter just nu med Yamaha CX1 och MX1, Dali Evidence 870 och en HK DVD 25 .... Ett lagom budget system med bra kräm i! Jag är iaf rätt nöjd bara att jag vill ha bättre omvandling på xboxen!
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2007/08/11 :  16:32:03  Show Profile Send JonFo a Private Message
Hoppas trådskaparen ursäktar om jag lånar tråden lite.
Hur kopplar man en extern dac till en xbox? På min box har jag bara multikabeln för videosignal/ljud ut och nätverkskabeln så jag förstår inte riktigt hur ni får dit en extern dac?

# Jon
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/08/11 :  16:51:36  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
En särskild kabel som det finns en toslink-utgång på,kopplar man in som vanligt istället för original-kabeln.

Hade min Xbox in i min gamla Benchmark DAC1 och nog gjorde det skillnad alltid. :)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2007/08/15 :  02:34:42  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Låter helt klart intressant. Ska nog köra på en Harman CD med optisk ingång så får man både en CD och vettig DAC på köpet! Känns lite overkill att lägga 5000 kr och uppåt för bara Xboxen! =D
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000