Author |
Topic |
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/08/12 : 21:52:53
|
Finns det en modell som heter Grand Piano och en annan som heter Grand Piano Domus eller är det samma högtalare?
Har försökt hitta info om detta, men inte lyckats. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
Apinator
Member
311 Posts |
Posted - 2007/08/12 : 21:59:32
|
Jag tror att förra modellen hette Grand Piano Home eller nåt liknande. Jag tror att Domus serien ersatte dessa b.la.
MVH |
"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk. "Stativhögtalarfetischist" |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/08/12 : 22:01:20
|
quote: Jag tror att förra modellen hette Grand Piano Home eller nåt liknande. Jag tror att Domus serien ersatte dessa b.la.
Någon som vet vad skillnad mellan Home och Domus är/var eller vet var den informationen finns?
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/08/12 : 22:09:41
|
quote: Det finns en Grand Piano,en GP Home samt en GP Domus.
Det där gjorde inte saken enklare . Vad skiljer dem åt?
Har nämlingen hittad ett par Grand Piano till salu, men vet ännu inte vilken typ det är.
|
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
Posted - 2007/08/12 : 22:16:17
|
Se lämkarna:)
Kan inte de tekniska detaljerna o vad som skiljer.
Jag sitter helnöjd med ett par GP Home:)
vad var priset på dem?
Home brukar kosta ca15-18k
Den första varianten har jag aldrig sett så den är nog väldigt ovanlig. Patrik |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/08/12 : 22:50:34
|
quote: vad var priset på dem?
14.500 SEK och de lär vara i absolut nyskick samt i valnöt.
Edit: träslag tillkommit |
Edited by - Vox on 2007/08/12 22:51:33 |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/08/13 : 12:14:39
|
Nu har jag mer information. Det är ett par Concerto Grand Piano. Fast kanske inte ändå då de aktuella är i valnöt och enligt uppgifter på nätet tillverkades endast Concerto Grand Piano i svart.
Blir till att kolla upp vilka högtalare det verkligen är i eftermiddag.
Någon som hört dessa?
|
Edited by - Vox on 2007/08/13 12:24:31 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/08/14 : 07:13:46
|
Visst är det ett par Concerto Grand Piano i valnöt. En mycket vacker högtalare som även låter bra. Visserligen är det inte samma botten i dem som i mina PMC FB1+, men det verkar finnas andra kvaliteter. Som det ser ut nu kommer jag att låna hem dessa för att "se" hur de spelar tillsammans med min Copland CTA405 och i mitt rum.
|
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2007/08/14 : 17:16:27
|
Concerto Grand Piano är ju den med slavbas... Grand Piano Home är bestyckad med två sjutummare... och GPH är en underbar högtalare =) |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/08/15 : 07:01:58
|
Högtalarna har enligt säljaren varit nerpackade de senaste 2 åren så de kanske ännu inte visar sitt rätta jag.
Lyssnade hemma under x antal timmar i går kväll och kan konstatera att diskanten och mellanregistret är något helt fantastiskt. Luftigt, detaljrikt, homogent är några ord som poppar upp, men tyvärr finns inte det riktiga basfundamentet där vilket gör att jag uppfattar den som lite tunn i basen. Det är kanske inte så konstigt då de är specade till 40 Hz och jag jämför mot mina PMC som går ner till 22 Hz.
Jag ska ge dem en ny chans i kväll så får vi se vart detta leder. |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/08/15 : 11:25:40
|
quote: Det är mera kvalité än kvantitet när det gäller basen i Grand piano
Jämfört med PMC FB1+ var det varken kvalité eller kvantitet som kom från Concerto Grand Piano. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/08/15 : 14:08:11
|
Nej, den första modellen går inte jättedjupt men den låter liksom alla SF både detaljerat och silkesmjukt. Jag är en stor fan av SF, både ljudfilosofi samt den harmoniska designen. Home går enl spec ner till 35hz, vilket räcker i de flesta fall. Men visst har jag funderat i kompeteringstankar kring SFgravis-subbarna. SFGP fungerar bra till all musik men briljerar med klassisk musik, främst mindre orkestrar, samt jazz. Lyssna även till röster samt ståbas, jag tycker SF har en mycket övertygande förmåga att låta homogent och behålla klangfärg samt storlek över hela registret. En förmåga jag anser mycket viktig, bara för att bastämman går ner en tonart vill man inte sitta inne i munnen på sångaren, likaså måste ett instrument behålla sin storlek och plats under olika tonarter. Man antingen älskar SF eller absolut inte, jag känner ingen som är neutral i frågan i alla fall. "Det finns sanning i skönhet, men även skönhet i sanningen" |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
|
Topic |
|