HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 oj då, här lutar det! Vad göra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/08/06 :  22:54:47  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
ja ja ja

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/06 :  23:01:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Laserpass gör det hela så mycket lättare med även om det kanske verkar snobbigt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/06 :  23:11:23  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
"Om man eftersträvar 100%-ig perfektion och symmetri i allt riskerar man att förlora det det egentligen handlar om - MUSIKEN!"

Det finns säkert sanning i det, men jag känner inte av den direkt just nu. Jag testar glatt att inte alls hålla med:

Jag ser två aspekter av vad som behövs för att erhålla "det det handlar om": Villighet att söka det (när det tycks fattas), samt mottaglighet för att kunna uppskatta och känna igen det när det dyker upp.

Jag kan förresten hålla med om det citerade, när det handlar om att ständigt insistera på "symmetri och perfektion" utan att korrelera det med upplevelser av resultatet.
DET är lite psykotiskt, och som att uttala besvärjelser för att hålla borta onda andar innan man har undersökt om det finns några i närheten eller huruvida onda andar är något man finner störande.
Psykosen livnär iofs våra HiFi-handlare via allt det de kan tänkas sälja på oss hålla onda andar borta, så helt negativ är den förstås inte heller.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2007/08/06 :  23:32:15  Show Profile Send mikethebike a Private Message
När slutar då sökandet? När är det "bra nog"? Om man aldrig är nöjd, var ligger då nöjet? Visst är det kul om man hittar "det där lilla extra" (oavsett om det är en milimeterjustering av högtalaruppställlningen eller en ny komponent för x tusen kronor).

Missförstå mig rätt, jag uppskattar verkligen när olika personer delar med sig av sina tips och kunskaper (Micke Y:s kokbok t ex), men det tenderar ofta i att nästintill tangera det ockulta. Vilket tidsfel genereras om en högtalare är två grader ifrån det ideala? Hur hörbart (mätbart) är det? Justera lite fram och tillbaka någon gång då och då, men glöm inte att lyssna på musiken (ursäkta att jag tjatar).

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/08/06 :  23:32:28  Show Profile Send mayro a Private Message


Att loda in så grejorna kan prestera det man betalar för är väl endast så man skall och bör göra. Det är ju inget underligt eller psykotiskt..

Lite blev jag faktiskt förvånad att inte alla redan ens visste att detta var noga så man bör loda burkarna till och med.. . och speciellt noga blir det om dom är höga och har element över hela ytan...Små stativare med elementen mycket nära varann får man ju inte samma resultat med även om även dom bör stå enligt regelboken självklart ink lodning osv..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/06 :  23:37:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Mikethebike

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61200

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/08/06 :  23:41:40  Show Profile Send mayro a Private Message


Johan. Den lilla berättelsen är så go..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2007/08/07 :  00:01:57  Show Profile Send mikethebike a Private Message
johan, ska jag skämmas eller ...

Jag förstår ditt inlägg (och resultatet), men jag förstår också (eller åtminstone tror mig förstå/inse) att ett bord (eller annan möbel) som tar upp en stor yta/volym påverkar ljudbilden oändligt mycket mer än en högtalare som inte står perfekt i våg. Kanske är det till och med så att den perfekta symmetrin inte är att eftersträva. Pröva t ex att "slänga ut" ett antal stora kuddar slumpmässigt i rummet ... kanske det låter bättre då?

Om man nu har ett "perfekt" lyssningsrum som man har möjlighet ett möblera symmetriskt - kör på och grattis.

Med risk för att verka tjatig - jag tror inte att en ständig jakt efter den sista promillen välljud nödvändigtvis alltid är av godo (men jag har haft fel förr!)

Jag tror personligen att de åtgärder Ohmboy (redan) har vidtagit i form av olika absorbenter etc är steg i rätt riktning och är vettiga.

Jag låter mig gärna motbevisas (men kommer inte att ta fram vattenpasset själv )

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/07 :  00:02:22  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
"När slutar då sökandet?" "När är det "bra nog"?"
-För mig är det när jag funnit det jag söker, eller bara slutat söka. HiFi-mässigt är det när jag lyssnar på musik och känner djup glädje och avkoppling.

"Om man aldrig är nöjd, var ligger då nöjet?"
Här ligger nöjet i glädjen och sinnesfriden.
Det är svårt att hitta nöje i att inte vara nöjd, men lika svårt att nöja sig med att inte märka av något nöje.

"Visst är det kul om man hittar 'det där lilla extra'"
...om det lilla extra är tillräckligt stort för att göra skillnad, eller för att jag har kul oavsett, och bara råkar tro att glädjen har med stereon att göra (eller, för all del ...musiken).

"det tenderar ofta i att nästintill tangera det ockulta"
-Ja, vilka skillnader vinkling av högtalarna gör (i olika ledder) är jag inte så haj på, men jag har märkt av stora skillnader med ganska små vinkeländringar i sidled på diskanthornen här. Därifrån är det lätt att vilja ställa upp allting rakt helt enkelt, istället för att forska i hur stor skillnad vinkelfel gör. Jag är bekväm av mig ... Perfektionism kan alltså helt klart vara ett symptom på bekvämlighet!

"glöm inte att lyssna på musiken (ursäkta att jag tjatar)"

Jag lyssnar! Jag lyssnar! (på "Under the Sun" med Black Sabbath)

mikethebike: Jag är nyfiken på hur dina svar på dina frågor ser ut. Nyfiken i en strut.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/08/07 :  00:11:51  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Nu är det hyffsat rakt i allafall

Ett laserpass låter najs. Då kan man mäta exakt rätta avståndet till bakvägg m.m.

Borde vara i varje entusiasts (blev det rättstavat?)snickerboa.

Jag har börjat fynda cd skivor på tradera. Det är kul.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/07 :  00:12:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Inte ska du skämmas inte

Men med tanke på hur litet bordet nu är o att det stod bredvid lyssningsfåtöljen så hade iaf inte jag vågat säga att det påverkade innan jag nu hörde det.

Tänk då vad 1-2 graders felplacering av talarna kan göra ?

Det roliga i min story är att jag absolut varken ville eller hade tanke på att kräma ur några droppar välljud till men hur lätt det nu är att trilla ij på det spåret.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/08/07 00:13:44
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2007/08/07 :  00:15:54  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Ronnie,

Jag är inte säker på att jag har något svar ... eller rättare sagt jag är säker på att jag inte har svaret. Det jag kan säga är att efter ett antal uppgraderingar (sidgraderingar?) försöker jag numera att hitta musikernas "tanke" med deras musik ... tolkningen, val av frasering etc och det ger mig större nöje än att leta efter fel i återgivningen.

För övrigt tycker jag att du har besvarat "frågorna" på ett föredömligt sätt ... fortsätt att njuta!


I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know

Edited by - mikethebike on 2007/08/07 00:17:07
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/07 :  01:00:52  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Utsökt, mike!

Jag kan iofs inte känna igen något positivt med att FÖRSÖKA finna det ena och andra i musik.
Bra musik i bra miljö (live) har inte hövligheten att invänta mitt gillande eller förkastande. Den bara är bra på en gång.

Funkar inte ..stereon.. på samma sätt så är den trasig, tänker jag.
Utifrån det ser jag alla stereosar jag nånsin hört som trasiga (men högst användbara inom sina begränsningar).

P.S: Måste bara tillägga att jag nu sitter och lyssnar på nån opera där en kvinna tycks ha uppgraderats från gnällig, ansträngande surkärring till vänlig, elegant skönsjungerska.
Teknisk förklaring: Mest de ändrade akustiska förhållandena i rummet tror jag. Eventuellt lite slutsteg och lite högtalargeometri också.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/08/07 01:34:07
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/08/07 :  02:01:06  Show Profile Send mayro a Private Message
Pac skrev.

quote:
Fast det är klart. Har man ett till perfektion uppställt system i ett mycket bra rum och spelar Roger Waters Amused to Death så får man nog kontakta NASA. De kanske har något man kan använda...


Då du skrev detta var jag tvungen att prova den plattan.. Och med dessa Ton Art "Etera" dipoler och marantz cd spelaren. och en rackarns massa småfixande sedan grejorna kom hit.. Ja då spåret där telefonen ringer så satt jag coolt o lyssnade på telefonen.. men så lyftes luren häftigt med reultat jag satt som en spik i soffan..

Jag har hört den plattan mången gång och i många system men jag måste säga att jag har nu hört skivan också....Ajajaj.. .. Asså alla borde höra den med ett hyfsat uppställ stora dipoler .. Det är sinnesjukt kul helt enkelt..

edit. sorry ot.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/08/07 02:01:50
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/08/07 :  12:17:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hur ska man veta att högtalarna står i rätt rum om man inte använder GPS?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/07 :  12:45:46  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Björn-Ola: Det hörs

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/08/07 :  13:03:39  Show Profile Send MartinN a Private Message
Björn-Ola :

Man tittar sig omkring - Om man hittar en toalettstol är det fel
rum likaså om man ser en elektrisk spis. Om man ser en säng kan det
vara fel rum och ser man legoklossar, bilar eller dockor är
det definitivt 'fel rum'.

Martin
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/08/07 :  14:52:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tack. Det ska jag komma ihåg.
Man får lära sig mycket nyttigt här.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/07 :  15:15:34  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message


Björn-Ola: Du ska inte lyssna på MartinN. Finns det hjärterum så finns det högtalarrum!


heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/08/07 :  15:34:11  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
HELT UNDERBART FANTASTISKT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!




MBL i allrummet?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/08/07 15:34:47
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/08/07 :  18:23:19  Show Profile Send time a Private Message
Någon som kommer ihåg MAD:s STereospecialnummer ? där rekommenderades det att man satt med skruvar mot huvet så att inte stereobilden skulle rubbas...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/08/07 :  19:31:25  Show Profile Send Lech a Private Message
Time
Det var honom jag refererade till.
quote:
där rekommenderades det att man satt med skruvar mot huvet så att inte stereobilden skulle rubbas...

Han var go..

quote:
"lyssnare med perfekt inställd stödkrage" för att dom inte ska "nicka till".


MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/07 :  20:50:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Där är ju både toastol och ett helt gäng gosedockor! Snacka om ljudbild...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/08/08 :  12:40:28  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Små stativare med elementen mycket nära varann får man ju inte samma resultat med även om även dom bör stå enligt regelboken självklart ink lodning osv..


Det här med regelbok är väl en sanning med modifikation då alla högtalare ställer olika krav på uppställning mm. Att tex loda in en högtalare kan väl däremot knappast skada oavsett vilken typ av högtalare det rör sig om. Mvh

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2007/08/08 13:11:21
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/08/08 :  14:58:56  Show Profile Send mayro a Private Message


Ser du att jag säger något annat i det du citerar ifrån mig??.. Det ser då inte jag.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000