HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vanlig RCA eller coaxial digital?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/08/07 :  20:40:56  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Pinsam fråga men......

Kabeln mellan den digitala utgången(coax) o förstärkaren,är det en vanlig RCA eller????

Kan nån förklara skillnaden



Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/08/07 :  21:06:44  Show Profile Send Marc a Private Message
Om du använder en vanlig cd-spelare sker omvandlingen från digitalt till analogt redan i cd-spelaren. Kabeln till förstärkaren (RCA eller XLR) är alltså kopplad via cd-spelarens analoga utgång.

Om du använder cd-spelarens digitala utgång kan du inte koppla den direkt till förstärkaren såvida det inte finns en inbyggd D/A-omvandlare i förstärkaren (extremt ovanligt).

Anledningen till att cd-spelaren har en digital utgång är för att ge möjlighet att använda en extern D/A-omvandlare (DAC) istället för den inbyggda.

Mvh
Marc

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/08/07 :  21:08:34  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Nu tänkte jag på DVD till förstärkare.

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/07 :  21:14:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om du med "förstärkaren" menar ex. en hembioreciever med inbyggd DAC...

"Koax" (koaxial) syftar på KABELNS uppbyggnad (innerledare omgiven av isolator och en skärm längst ut).
RCA=Record company of America, fast i det här fallet syftar det på en typ av kontakt som mycket riktigt används också för digitala signaler när det gäller hifi.
RCA är en usel kontaktstandard (eller rättare sagt: icke-standard då alla kontakter verkar vara olika) men vi får väl drar med den. På proffsutrustning används väl ibland BNC-kontakter istället som är betydligt bättre.
Lite OT men det finns en herrans masssa typer av kontakter som kan användas på koaxiala kablar (jag använder säkert ett tiotal olika på jobbet, vilket man väljer beror mest på vilka frekvenser man jobbar med och vilka krav man har rent mekaniskt).
RCA är sämst på i princip allt av de olika standarder som används.
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/08/07 :  21:17:43  Show Profile Send Marc a Private Message
Aha, då är jag med, då sitter D/A-omvandlingen i surroundprocessorn.

Det du ska använda är en speciel kabel gjord för digitala överföringar - inte de vanliga analoga signalkablarna. Även om båda har samma typ av RCA-kontakter*. Vet faktiskt inte tekniskt sett vad det är för skillnad, bortsett från att det är två olika typer av kablar.

* edit: f95toli har helt rätt i att det finns flera olika typer av kontakter, även om RCA är vanligast på konsumentgrejer. Och har du möjlighet att köra BNC eller AES/EBU skulle jag satsa på det.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/08/07 21:25:29
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/07 :  21:25:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
I många fall ÄR det ingen skillnad. Till digitala signaler bör man använda en koax med 75 ohms impedans men sådan kabel går precis lika bra att använda för de analoga signalerna.
Så gott som all koax som används i mer "normala" tillämpningar (ej hifi) är på 50 ohm (mätutrustning, mikrovågselektronik m.m.) eller 75 ohm (TV, radio etc)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000