HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Max volym, förstört?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2007/08/05 :  17:55:45  Show Profile Send Clayman a Private Message
Hej, dammade nyligen av förstärkaren och ovrig utrustning, dammade ju givetvis volymratten med, som då hamnade på max. När jag sedan satte på stereon, nydamma och fin, så sattes skivan på maxvolym, kan jag därmed ha förstört ngt i högtalarna?

Har Nad 320 BEE, Nad 521BEE och B&W DM309:er. Jag hör ingen skillnad, men jag vill tro att jag ändå gör det.

Tacksam för synpunkter och svar.




Edited by - Clayman on 2007/08/05 17:56:41

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/08/05 :  18:03:30  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Var det bara under en kort period (vilket det ofta blir när man skiter på sig), så brukar det inte vara nån fara. De flesta högisar är ganska kapabla att ta ett par sånna smällar. Under mer och längre perioder kan det dock gå åt helv... Visst kan elementen skita sig över korta perioder också, men mindre troligt. Hör du inga dumheter från elementen, ser inga uppenbara fel så klarade de sig.
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2007/08/05 :  18:09:44  Show Profile Send Clayman a Private Message
Skönt att höra, blev rädd att det skulle ha pajat, behöver medhåll om att det inte har skitit sig helt, eller bekräftelse på att det är paj*L*

Kan lyssna vidare då, men nu kommer jag att vara misstänksam över ljudet från högtalarna, men det kanske går över..



Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/08/05 :  22:04:44  Show Profile Send edison a Private Message
När en kondensator pajade i min Edison60 SMALL det från stärkaren och givetvis även en rejäl knall ur högtalarna...trodde jag skulle bli döv (njaa, men nästan...) och att elementen skulle ramla ur lådorna...blev MKT nöjd när jag efteråt kunde konstatera att inget gått sönder i högtalarna...men ett av rören var inte längre 'i livet' visade det sej senare...

Verkar som att korta starka ljud inte är riktigt så riskabla som man kanske skulle tro.

Som det tycks vara utifrån din beskrivning är antagligen faran över Clayman.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/08/05 22:07:07
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/05 :  22:17:58  Show Profile Send gcs a Private Message
Eller som när ett kraftigt 2x160watt´s slutsteg från Sony brann upp för mig på 70-talet. Det strömmade ut en DC till mitt ena diskanthorn. Då dog minsann både slutsteg och membranet i hornet. När jag sedan obducerade hornet kunde man se att det hade uppstått en ljusbåge vid anslutningen.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/08/05 :  23:33:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Om det är ren signal och inte likström så tål högtalarelement normalt ganska ordentliga momentana överlaster.

Om du inte hör några missljud från högtalaren så är det nog som Rannagarden säger. Du kan blåsa faran över.

Edit, syftade på fel inlägg. Det var ju Rannagardens inlägg, inte gcs...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/08/06 :  08:20:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Låter det ok så är det ok. Lita på dina öron.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Clayman
Member

177 Posts

Posted - 2007/08/06 :  19:15:17  Show Profile Send Clayman a Private Message
Sitter och lyssnar på Metallica, och det låter OK:) Tack för alla svar, ska fortsätta njuta av ljudet.

Mvh/Jonas



Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/08/06 :  20:01:06  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
qcs:
quote:
Det strömmade ut en DC till mitt ena diskanthorn. Då dog minsann både slutsteg och membranet i hornet

Fanns det ingen filterkonding som stoppade ivägen?
Fick samma likströmsfenomen ur mitt Rotel för några år sedan. 80 VDC i högtalaren. Endast basen kroknade. Övriga 3 element klarade sig tack vare filtret.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/06 :  21:06:36  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Fanns det ingen filterkonding som stoppade ivägen?
Jag minns inte just nu vad slutsteget hette men det var ett från Sony. Jag har säkert kvar en servicemanual. Det jag minns av händelsen var en kraftig knall i hornet. Jag bestämde mig då att skaffa ett proffsslutsteg som jag faktiskt använder än i dag och som fungerar klockrent nu sedan mer än trettio år. Jag har sex stycken.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000