HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fantastiska Boston A40
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

RWD
Starting Member

11 Posts

Posted - 2007/08/04 :  19:30:40  Show Profile Send RWD a Private Message
Mina föräldrar köpte en anläggning i mitten av 80-talet och komponenterna valdes efter inrådan av en entusiast på morsans jobb.
För den budgeten blev det en JVC-receiver (digital radio!), kasettdäck och ett par Boston A40.
Jag har alltid gillat dessa A40 och lyckades komma över dom för något år sedan när den gamla anläggningen tog för stor plats hemma hos föräldrarna och skulle ut.
Skumgummiupphängningen runt bas/mellanregister hade börjat spricka och de såg allmänt lite risiga ut.
Jag hittade nya upphängningar från USA för knappt 300 kr och bytte dessa. Sedan dess har de fungerat som del i köksradioanläggningen (japp, den gamla JVC:n är med än).
Idag fick jag ett ryck och tog in A40:na till min huvudanläggning för att låta dem gå en match mot Dynaudio A52.
Jag blev förbluffad över hur jäkla bra de små rackarna faktiskt låter! Lite ljusare ljudbild än A52:orna men den bredden och spelglädjen hade jag inte räknat med.
Nu ska jag gå igenom skivsamlingen.....!

Tror f.ö. högtalarna gick lösa på 800:- vid inköpet.

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2007/08/04 :  19:59:19  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Schysst! Inte så bra på hifi-historia men det är väl det berömda östkustsoundet, där Snell var med (och de Snell (K) jag hört hade just det där svängiga och musikaliska ...). Har hört A42:orna (som också svänger men är för mycket "in-your-face" för min smak ..) och skulle välja Snell K hela dagen lång ...

Johan
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/08/04 :  19:59:43  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag har också ägt ett par A40, jag hade dom en kort period som extra högtalare, ångrar att jag sålde dom, maken till prisvärda högtalare får man leta efter, de spelar otroligt välavstämt och tight, hade jag haft kvar dom idag hade jag nog dessutom bytt högtalarterminaler så man sluppit dom billiga klämlisterna som sitter original, man måste säkert upp i åtminstone tre till fyratusen kr för att matcha dessa idag. Gratulerar

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/08/04 :  22:41:53  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Hela den serien från Boston var riktigt trevlig, har inte ägt nån själv men
flera i bekanskapskretsen har haft dom . A-400'an var faktiskt lite av en
drömhögtalare ett tag i ungdomen
Go to Top of Page

PelleC
Starting Member

33 Posts

Posted - 2007/08/07 :  00:57:18  Show Profile Send PelleC a Private Message
Spännande, själv har jag ett par Boston A-70 liggandes i källaren i väntan på bättre tider. Frugan tycker jag ska slänga dem varje gång hon får se dem ligga där på en hylla. Har en kompis som med studenttidens alkoholindränkta minnesbilder fortfarande med nån form av basromantisk våt dröm minns basmullret ur mina A-70 när vi satt i studentrummet i slutet på 80-talet och lirade Marillion "The Space" (sista partiet, grymt basdjup). Han hävdar bestämt Bostonburkarna gick djupare i basen än mina nya Dynaudio...kanske dags att damma av de gamla Boston burkarna och ge dem en match, måste nog upp till bevis för att få tyst på den där drömmaren från svunna tider... :)
Flera korridorkompisar körde också på Boston A-40 på den tiden, var rätt populära tillsammans med Red Box (fabrikat?) då de hade ett pris som gjorde dem uppnåeliga på studielånen (om man käkade ärtsoppa en läsperiod och gav tusan i att köpa läroböcker...) Kul hade vi iaf :)

TD166mkII/T61/FMJ CD23 ==> FMJ A22 ==> Audience 72 + Kappa Sub
Njutånger är inte en plats - det är ett tillstånd!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000