Author |
Topic |
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/08/06 : 12:58:59
|
Att Abbeyroad har Chord och B&W betyder ju inte att dom har det i alla sina studios och kontrollrum. I Berwalldhallen har man också B&W men i dom andra kontrollrummen har man annat. Man ska inte heller glömma bort att man i England föredrar om möjligt egna tillverkare. Jag tänker då på att både EMI och Decca tidgare använde bandspelare från EMI framför Telefunken, Studer och Ampex. På mitt jobb har vi också lite olika högtalar men det är alltid så att slutstegen är integrerade. Vi har just nu Genelec 1038 och Dynaudio Air 20 med subwoofer. Som slask lyssningar har vi Fostex och någon typ av Yamaha. Att Air studion certifierar Pioneer betyder ju inte att dom använder förstärkare eller högtalare från Pioneer. Möjligen får dom hörlurar från Pioneer på samma vis som EMI studion fick när dom hade sin studio i Hammarbyhöjden söder om Stockholm. |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2007/08/06 : 13:02:41
|
Jag har ingen åsikt om PA-steg, men hur sjutton lyckas man släcka ner ett KSA-300s egentligen? Nog för att steget inte lämnar så väldigt mycket effekt, men för att få det att stänga av måste det ha stått och klippt väääldigt länge. Oavsett märke så är det få steg som på marknaden som driver svårare laster än Krell, och PA-steg är inget undantag. Krellsteget måste antagligen ha lämnat för lite effekt för era behov om jag får gissa |
|
|
Goldfinger
Member
1797 Posts |
Posted - 2007/08/06 : 13:07:39
|
Mayro, om Muse har tagit illa upp ber jag naturligtvis om ursäkt, fast nog tycker jag du överdramatiserar lite, jag upplever inte att jag varit ohövlig utan bara delgett min syn på det hela och jag respekterar till fullo hans åsikter. |
Mäter det bra så är det iaf inte dåligt.. |
Edited by - Goldfinger on 2007/08/06 13:15:52 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/08/06 : 13:17:22
|
Jag har inte sagt du är ohövlig. Eller hur. omtolka inte är du snäll. jag bara påpekade varför jag tror/såg muse gick lite "i taket".. och påvisade därför för dig var och hur jag utläste skälet.Det är ju rätt tydligt hur det gick till om du tittar.. inget annat.. Vi behöver som sagt ju inte diskutera det mera...För mer än så menade jag inte.
Så fred på jorden...Och ha en finfin dag..
mvh
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2007/08/06 : 17:26:58
|
quote: Så fred på jorden...Och ha en finfin dag..
Låter som en finfin idé! Har precis kommit med med båten efter en störtskön dag ute i skärgården..
Goldfinder: Du behöver inte be om ursäkt, men du kan läsa lite mer nyanserat nästa gång.
|
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/08/06 : 17:56:07
|
Ang AA basarna o Krell så finns det mycket logik i det hela. Basarna i sig kräver inte mycket effekt men innan slutsteget finns ett filter som kompenserar upp basen duktigt o det suger effekt om man skruvar upp !
Jag har sett samma sak här hemma med mina WLM som också kompenserar upp i basen fast inte alls lika våldsamt som AA pga konstruktionen.
Alla slutsteg har begränsningar vare sig det står Krell eller nått annat på lådan. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2007/08/06 : 18:38:03
|
Precis Johan.
Jag tycker även att PC2602 gjorde ett väldigt bra jobb med AA's basar. |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/08/06 : 21:26:13
|
Ursäkta en kanske dum fråga. Men vad är en AA bas och vad är WLM. Jag står just i begrepp att skaffa mig en rejäl subwoofer som tål lite nivå och det lång ner från underjorden. Kanske en AA bas. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2007/08/07 : 08:19:39
|
AA's basar kostar nog i kretsar om 100.000:- och är som sagt passiva. Hade jag valt en rejäl subwoofer så hade det blivit Velodyne DD18 eller Velodyne 1812. |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2007/08/07 : 08:48:57
|
Även om Velodyne förmodligen är bland dom bästa aktiva varianterna, så gödslar tyvärr även dessa med effekten för att kunna bibehålla storleken på lådorna. Har själv erfarenheten att det är tämligen lätt att spela musten ur dom trots kralliga effektsiffror. Själv skulle jag alla dagar i veckan satsa på flertalet passiva lådor med aktiv delning. |
|
|
Straub
Member
143 Posts |
Posted - 2007/08/07 : 10:21:42
|
Tack för alla trevliga och informativa inlägg. f95toli: Mkt bra skrivet.
Dock kan saker och ting vara lite förvirrande.
Om man jämför ett professionellt slutsteg med ett hemelektronikslutsteg, båda i 10 000-klassen, har så gott som alltid det professionella slutsteget bättre specifikationer/prestanda. Högre dämpfaktor, bättre s/n-ratio, högre effekt etc. Om det finns någonstans där det är viktigt med hög fidelitet måste det väl vara i studios vid inspelning/mixning och mastring av musik. Väger man dessutom in priset på professionell utrustning borde det väl vara ett givet val för oss med hifi-intresse? Varför spelar vi inte alla med profesionell elektronik isf?
|
Edited by - Straub on 2007/08/07 10:36:58 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/08/07 : 12:05:12
|
Det mesta som jag har i min anläggning är professionell teknik. Det som jag tycker är utmärkande är driftsäkerheten. Snart så får jag en subwoofer och jag väljer mellan att bygga en låda med en eller två bilbasar från JBL(W15GTi)eller en Velodyne DD18. En fördel med DD18 är att man får ett inbyggt EQ och ett klass D slutsteg. Om man bygger en sub med JBL element måste man ha ett kraftigt slutsteg från QSC plus som jag har tänkt mig en dBx drivrack. Priset lär ju bli ganska högt vilket gör att man kan vackla till och lätt falla för frestelsen att köpa en DD18. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/08/07 : 12:11:18
|
DBx racket är en Eq bla ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/08/07 : 12:21:47
|
quote: DBx racket är en Eq bla ?
Jo precis så är det. Den innhåller ett grafiskt filter på ingången plus parametriska filter i varje passband. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/08/07 : 12:23:36
|
ett underbart verktyg med andra ord Spara nu lite mer pengar o gå hela vägen annars ångrar du dig bara |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/08/07 : 12:25:44
|
Benchmark DAC1 är väl ett bra exempel på en mycket prisvärd studioprodukt som genom god ryktesspridning plötsligt blev en hit på hifi-marknaden. Det var först efter att den slagit igenom bland hemelektroniken som man modifierade utseendet för att bättre passa i hifistapeln. Det har gjort att andra tillverkare av studioprodukter som exempelvis Lavry har hängt på. Det är naturligtvis jättebra att konkurrensen ökar från firmor som egentligen nischat in sig på studiosidan. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/08/07 : 12:52:24
|
En av mina förförstärkare är en sån här digital grej: http://www.tcelectronic.com/Finalizer96k Den är så bra att jag nu har två stycken, en i stereomusikrummet och en i vardagsrummet där jag har 5.1. Jag har också en analog förförstärkare som är ballanserad med utgångstransformatorer. Tillverkare Klein+Hummel, modell SSV köpt av mig 1968. Efter att ha moddat nätdelen så låter den kanonbra. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/08/08 : 12:11:19
|
En liten undran.
Vad är enligt folk här det mest "hemhifilika" stärkaren från studio-Pa sidan UTAN fläktar osv.. Och där INTE det är icepower eller liknande..Utan rejäla trafosar som gäller..Och helst då som även säljs och inte är en gamal beg produkt...Fast iofs går även det bra om det bara inte är så gamalt så många här inte ens var födda då stärkaren florerade som ny..
Och vad kostar stärkaren ni berättar om
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/08/08 : 13:07:24
|
Trorinte det finns proffs stärkare med vanlig trafo längre |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2007/08/08 : 15:43:29
|
I PA sammanhang brukar man vilja ha trafo för att få en flytande jord och därför får man beställa det som en option. Okej slutsteg för att ha hemma? Matsj har ett antal slutsteg från QSC som är riktiga arbetshästar. Om man inte gillar fläkt så kan man ju koppla bort den eller dra ner hastigheten. Dom här slutstegen är väl kanske inte så snygga som ett slutsteg som du köper i Hifi butiken. Proffsslutsteg är ju gjorda för hårda förhållanden och inte för lite "fisig" lyssning hemma. Mina slutsteg som jag har och kommer från den tiden då många här inte var födda. Mina slutstegen är gjorda för att kunna driva full effekt ner till 2ohm, men då måste man ha fläktkylning, annars duger det bra utan. |
|
|
Straub
Member
143 Posts |
Posted - 2007/08/10 : 09:34:55
|
Professionell utrustning beskrivs ofta med orden driftsäkra och stryktåliga.
Vad är det som gör att professionell utrustning är bättre i detta avsendet än (även dyr) hemelektronik?
Vad innebär det i realiteten att de är stryktåliga/driftsäkra?
|
Edited by - Straub on 2007/08/10 10:22:03 |
|
|
Straub
Member
143 Posts |
Posted - 2007/08/10 : 10:21:04
|
En av anledningarna att jag startade denna tråden är att jag letar nytt förstärkeri och har gjort så ett tag. Hade jag haft råd med Krell eller Ayre hade jag gärna köpt dessa märken men med stor sannolikhet kommer jag tyvärr aldrig att ha råd med riktig high end. Min förhoppning är att kunna gå någon sorts genväg, kanske inte till det allra bästa men en rejäl bit på vägen.
Ganska ofta används utryck som att: volymkontrollen har professionell kvalitet etc som säljargument när det gäller hemelektronik. Tittar man sedan på professionell utrustning i motsvarande prisklass håller alla parametrar professionell kvalitet. Samtidigt undrar jag varför inte fler använder dessa produkter (mig inkluderad). Visst, de är fula , inte speciellt användarvänliga, saknar fjärrkontroll och kan ha fläkt men utseendet har aldrig hindrat hifiintresserade förut, man kan köpa försteg med fjärrkontroll eller slutsteg utan fläkt. Ändå gör många inte detta? Varför? Vad är det som hindrar oss?
Ta exempelvis detta steg som enligt tillverkaren ska ge studiokvalitet på ljudet. Nästan 100 000 mikrofahrad i kondensatorbanken och en ringkärna modell större till ett pris som i hifisammanhang är mkt lågt:
Kan det vara så enkelt att svårigheten att provlyssna "hindrar" oss? |
|
|
H
Member
432 Posts |
Posted - 2007/08/10 : 10:53:33
|
Jag hävdar att utseendet spelar stor roll. Jag tror att hifi-företag lägger ner en icke oväsentlig summa pengar för att få ett attraktivt utseende på sina apparater. Dom gör naturligtvis det för att det lönar sig, antingen säljer dom fler apparater eller kan dom ta ut ett högre pris för sina produkter.
Inget fel med det.
Däremot tycker jag det är lite konstigt att gömma sig bakom fraser som "höhö, det där skulle frugan aldrig acceptera i vardagsrummet" när man själv inte vill ha prylen där. |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2007/08/10 : 17:23:09
|
Tänk lite såhär, vad kostar en 12mm borstad alu front med blå lysdioder och kromade reglage vid tillverkning i relativt små volymer, vad betalar man för ?
Jämför med exemplet ovan, ett rejält 19" plåtchassi, inget överdrivet någonstans, bra prylar och ser man till vad som finns innanför ytan så inser man att det inte snålats särskillt mkt, QSC har därtill volymer som mkt få om ens några tillverkare av normal till finhifi skulle kunna drömma om, ställ sedan frågan igen, vad betalar man för ?
Mkt satsning på R&D och i det närmaste inget på styling och trender (läs ett fint yttre), det funkar och funkar bra i alla väder, men det ser kanske inte lika fint ut, själv lyssnar jag mest, och det på tre stycken QSC PLX 2402 som jag själv tycker är något av det bästa jag hört för 10.000 lappen, oavsett, att de därtill har en gudomlig support och tål mer en hel del tuffa tag är ju en bonus, det ger en trygghet.
Delar och processar via DBX driverack 260 som gcs, det finns billigare alternativ men även detta skänker en viss trygghet.
|
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Topic |
|