HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ************************
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/07/17 :  07:00:10  Show Profile Send Stingray a Private Message
********************

Edited by - Stingray on 2007/08/15 00:27:12

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/07/17 :  08:05:12  Show Profile Send jonasz a Private Message
Forsok att hitta ett par begagnade Respons, de har i mitt tycke alltid haft en varm och fin basatergivning.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/07/17 :  08:32:29  Show Profile Send Stingray a Private Message
Jag skall kolla. Dynaudio verkar också ha det jag söker. Om Spectrum fortfarande fanns skulle jag leta efter dom. Dom var helt underbara...
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/07/17 :  10:07:01  Show Profile Send Apinator a Private Message
Titta på Von Schweikert, de spelar mycket trevlig basåtergivning. Går djupt med mycket nyanserad återgivning. Om du gillar Focal/JM Lab så lyssna på ELectra 1027, en extremt trevlig högtalare.

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/17 :  10:45:13  Show Profile Send dwain a Private Message
qrs supernova spelar väldigt fint i basen rätt uppstälda å det är en ganska varm å gosig bas i dem för övrigt så ett par beggade vonshveikert vr4 gen 3 spelar en riktigt gosig bas å den klarar av å spela djypt också

Edited by - dwain on 2007/07/17 10:46:05
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/07/17 :  10:54:20  Show Profile Send Apinator a Private Message
Stingray: Vad menar du med varm bas? För är det onyanserad och lite småslö bas så finns det massor av, i mina ögon, kassa högtalare som levererar just detta. Titta i så fall på Vienna Acoustics eller t.ex Silverline. Dessa har en mjuk och rätt svampig basåtergiving, är tyvärr dock rätt avrundade uppåt i registret också.

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/07/17 :  12:44:49  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
De Silverline jag hört har varit allt annat en svampiga i basen.
Det med svampighet har oftast mycket med rummet och kringutrustning att göra. Tvivlar på att man bygger en högtalare med svampig bas....

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Stingray
Semesterfirare

115 Posts

Posted - 2007/07/17 :  13:06:53  Show Profile Send Stingray a Private Message
Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara, men det är precis som om mina JM Lab inte vill spela så mycket på den djupare basen utan koncentrerar sig mest på det som är en bit upp. Jag vill ha mer av det djupa utan att det blir svampigt. Mer värme helt enkelt. Som det är nu måste mina högtalare stå nästan mot bakväggen för att komma i närheten av vad jag vill ha. Men då blir ljudbilden lite platt och basen lite tjock. Mer luft och mer värme i basen vill jag ha.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/07/17 :  13:10:13  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Du söker kanske en högtalare som spelar längre ner i registet? Kolla på som ex Vr 4 jr.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/07/17 :  13:17:27  Show Profile Send Apinator a Private Message
Hinken74: De Silverlline jag hört har låtit allt annat än bra i basregistret. Fast å andra sidan så gillar jag sättet som Focals högtalare spelar bas på, och det är snarlikt det ljudet man får u schweikertarna fast dom går ju mycket djupare...1

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

prko
200.000-klubben

105 Posts

Posted - 2007/07/17 :  13:23:56  Show Profile Send prko a Private Message
En högtalare som jag blev väldigt imponerad utav var Piega TC50. Den har en underbar bas, en som gör att man känner sig lite varm i magen... Lite som efter en kopp varm choklad en kall vintermorgon. Rekommenderar starkt en provlyssning... :)

JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L, JungSon CDT2,Audionet ART V2, PIEGA TP3
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/07/17 :  13:34:30  Show Profile Send McEnroe a Private Message
quote:
As for sound quality, let me complain again about the bass, a bit on the "light" side and the punch, a bit too "smooth" for hyper-energetic Music.

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/maestro_e.html
Problemet kanske ligger i cd spelaren

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/07/17 :  13:44:21  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Ja jag har ju mest hört Grandeur å de ligger ju i en lite annan prisklass.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/17 :  13:47:36  Show Profile Send marens a Private Message
Har du provat att rulla ihop ett par av dina hifitidningar (som tex rekommenderar att man ska byta till en dyr CD-spelare när man inte har tillräckligt djup bas) i basportarna? Då lär de betona den övre basen lite mindre och istället gå djupare. Annars låter det som ett rumsrelaterat problem som man kanske behöver analysera lite närmare för att ta ett bra beslut om det är några speciella egenskaper högtalarna borde ha eller vad som är en lämplig lösning på problemet.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/17 :  14:21:28  Show Profile Send OcA a Private Message
Har lyssnat på den CD'n och stärk som Stingray har när jag var i uppgraderingstagen för ett par år sedan och de hade en väldigt fin varm ton, men de var välan slanka i basen. Väldigt vackert ljud, men inte mycket till tryck tyvärr. Tror snarare att problemen ligger i elektroniken än högtalarna. Be att få låna hem lite olika CD och stärkare från din lokala handlare och testa och se vad som händer innan du kastar ut burkarna!

Har själv haft en del bekymmer med lågbasen i olika omgångar och problemet löste sig när farbror Krell intog stereoracket. Maken till kontroll och tryck i lågbasen har jag aldrig upplevt med mina högtalare och då har jag lyssnat på dem med en rad olika stärkare från NAD, AVI, Rega, Audio Analouge osv, men jag hittade hem när jag köte Krellen för någon månad sen!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/17 :  14:25:57  Show Profile Send marens a Private Message
Ja, ta ett varv till i byteskarusellen.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/17 :  15:13:16  Show Profile Send OcA a Private Message
marens -> Vad ska man göra då om man inte är nöjd? Sitta och vänta tills problemen självläker?

Enda sättet att utröna vad som är fel är väl att prova andra grejer? Eller att gå loss med akustiken.

För min del har byteskarusellen varit enbart positiv och gett många nya insikter och erfarenheter.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/17 :  15:23:48  Show Profile Send marens a Private Message
Jag syftade på rekommendationen att se över elektroniken...

Det är ju rätt uppenbart att det är högtalarna (och i viss mån rummet) som begränsar hur djup bas man får. Hur svårt är det att bygga en apparat som går rakt ner till 1Hz?
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/17 :  15:29:38  Show Profile Send dwain a Private Message
det kan mkt väl vara elektroniken som är den bristande punkten. Det är ganska självklart att man hör skillnad på ljudet mellan olika elektronik. Jag fick en helt annan botten när jag bytte te amplifixen på
2x115w istället för min technics på 2x80w. Så nog är det skillnad på ljudet. Å ja vr4jr är riktigt bra ljudmässigt spelar en otroligt bra djupbas
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/07/17 :  15:40:15  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Gällande Pioneers SX högtalare så har det en rätt låg känslighet och vill nog ha rätt mycket kräm för att blomma ut.

Vad har jmlab för känslighet.

Minns att mina 907:or spelade ut med relativt lite effekt men det kändes som det las till minst en level när jag matade dem med mer ström.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/07/17 :  15:58:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Prova att greja med akustiken. Är det "fel" på rummet så spelar det egentligen ingen större roll vilka högtalare du använder; det kommer aldrig bli riktigt bra ändå.

En annan sak som kan vara värt att prova är att låna hem en vettig subb, det kan göra underverk för basåtergivningen.


Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/17 :  16:00:34  Show Profile Send OcA a Private Message
Mina egan erfarenheter talar delvis emot det du säger marens. Men jag håller med, rummet påverkar väldigt mycket och högtalarna med. Men jag har testat Stingrays elektronik med mina högtalare samtidigt som jag bytte mellan de och AVI, Rega, Primare och Lavardin. Audio Analouge var bra på mycket, men att peta ur sig djupbas var det däremot inte bäst på, så skillnad med att byta elektronik blir det.

Nu har jag ett slutsteg som är berömt för just sin djupbasåtergivning och det märks jämfört med NAD S300 jag hade innan och med Yamahans inbyggda stärkare.

Nu kanske det är just högtalarna som spökar, det är ju svårt att veta iom att vi sitter på ett forum och inte i Stingrays vardagsrum...

Så mitt tips står likaväl fast - prova annan drivning av burkarna, för de ska väl kunna peta ur sig rätt vettig bas om jag inte läst helt fel? Sedan är ju frågan om vad bra bas/mycket bas är för något en fråga om personliga preferenser och inte mycket annat.

När väl det är provat kan man kanske gå in på att testa olika högtalare och laborera, men det är alltid betydligt enklare att låna hem elektronik än stora golvare och börja rodda.

Och akustiken skulle nog inte jag ge mig på utan hjälp från någon kunnig person.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/17 :  16:04:13  Show Profile Send marens a Private Message
Ja, det är enklare att låna hem elektronik men man kan ju fråga sig i vilket syfte när nästan all elektronik går rakt ner till 10Hz...

Är det för att få djupare bas eller lura sig själv?

edit: Men nu verkar ju trådskaparen redan fattat att det inte är ett problem i elektroniken så vidare diskussion kanske är meningslös i denna tråden iaf? Ville bara lägga in mitt.

Edited by - marens on 2007/07/17 16:07:50
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2007/07/17 :  16:16:42  Show Profile Send kris69 a Private Message
quote:
Titta i så fall på Vienna Acoustics eller t.ex Silverline. Dessa har en mjuk och rätt svampig basåtergiving, är tyvärr dock rätt avrundade uppåt i registret också.




Detta är ju naturligtvis en subjektiv värdering och handlar också om elektronik, rum etc. Jag har hört flera Silverline som imho absolut inte stämmer in på den beskrivningen.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/17 :  16:22:55  Show Profile Send OcA a Private Message
Helt klart marens, vill Stingray köpa nya burkar ska han ju få det!

Tänkte, liksom du, bara ge ett tips!

Angående högtalare som petar ur sig bra djupbas så är ju Von S ett bra alternativ. Även Revels Performaserie är sjukt duktiga på att dundra på i botten.
PMC är heller ej att förakta, kanske titta på FB1+ och storebror till den. Lär kunna ge rätt bra skjuts i botten och är inte direkt tungdrivna.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/07/17 :  16:59:43  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Fast å andra sidan så gillar jag sättet som Focals högtalare spelar bas på, och det är snarlikt det ljudet man får u schweikertarna fast dom går ju mycket djupare...1

Du menar brist på bas va Som sagt så är det stora skillnader på hur olika märken spelar bas och själv så är jag ingen Focal fantast då de i mina öron spelar super slank bas som på många modeller nästan låter nedtonad, tror därmed att detta märke inte är något för Stingray. Dynaudio,Vienna Acoustics,Revel,Elac,Bc Acoustique,Dali är sådant som jag skulle rekomendera att du lyssnade på.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000