HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hemelektronik kontra professionell utrustning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/08/05 :  00:36:23  Show Profile Send Straub a Private Message
Vad är det för skillnad mellan professionell ljudutrustning och hemelektronik?

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/05 :  00:50:44  Show Profile Send f95toli a Private Message
I vilken mening? Och vilken typ av professionell utrustning menar du?

Det finns ju en hel del tillverkare som sysslar med båda delarna (JBL m.fl.).
Den stora skillnaden är väl mellan hemelektronik och PA, i det senare fallet använder man ju andra grejer av den enkla anledningen att man behöver högre ljudtryck för att ge "tillräcklig" volym vi ex en konsert än vid lyssning hemma. Så då är det högtalare med både hög känslighet (hornladdningär vanligt) och hög effektålighet som gäller; slutstegen är ju också avsevärt kraftfullare (fläktkylda och switchade nätdelar) och betydligt mer stryktåliga än ett vanligt hemmasteg.
Sedan används naturligtvis equalizers, "speaker management systems" och annat som sällan hittas inom "finare" hifi.

När det gäller studiogrejer så är väl skillnaden mindre, högtalarna är ofta anpassade för närfältslyssning (fast ex. PMC säljer ju sina högtalare både till studios och hemanvändare) men annars är det väl återigen stryktåligheten som skiljer. Balanserade kablar är också standard eftersom man ofta använder långa kablar.

En annan sak som skiljer är att hemelektronik är dyrare, eller i alla fall mindre prisvärd. Inom den professionella världen tittar man nog mer på absolut prestanda och handhavande och mindre på ex. utseende och "känsla". Även "extrem" PA utrustning kostar ju egentligen förvånansvärt lite med tanke på vad man får för pengarna.
Det finns för övrigt gott om folk som använder professionell utrustning hemma med mycket gott resultat.

Edit:stavning...

Edited by - f95toli on 2007/08/05 12:57:47
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/08/05 :  02:15:10  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det stämmer, och det sjuka är att vissa välkonstruerade PA produkter kan slå flera ggr dyrare hemelektronik på fingrarna och då pratar jag inte bara uteffekt utan även på upplösning och andra parametrar som hör high-end utrustning till.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/08/05 :  02:16:58  Show Profile Send mayro a Private Message
måste få ge beröm..
Ett fint svar du gav f95toli..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/08/05 :  11:19:57  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
f95toli: mycket bra och informativt inlägg.
Tänk om man var lika nyanserad själv i debatterna..

Angående PA-prylar i hemmiljö så har jag blandade intryck.
Känt är väl att många spelar bra system med med PA-slutsteg.
Jag har bra erfarenheter av Yamahas slutsteg.

Jag spelade Yamaha till mina tidigare Audio Artistry Beethoven, högtalare som kostar 250.000:-
Slutstegen köptes i ren iver att få igång Beethoven(som kräver dubbla stereo-slutsteg).
Men faktum var att dom inte gjorde bort sig, så dom fick stanna trots sina sjukt dyra kompisar..

Men, det sista "skimmret" och "släppet" som man får med Krell, Ayre, Boulder, McIntosh etc är
inte lika fullt närvarade med dessa slutsteg. Men det man får för pengarna, vilket är rent larvigt i jämförelse med ovan nämda märken, är väldigt kompetenta och driftsäkra slutsteg.

Jag har också sämre erfarenheter utav PA-slutsteg.
Slutsteg som kostar 1099:- på JAM brukar inte vara så genomarbetade och därmed kanske passa bäst som slutsteg till backline på scen. Och definitivt sämre i den känsliga hemmiljön.

Också anmärkningvärt är att det går att spela PA-element till sjukt höga nivåer.
Ta tex det lilla pub-systemet vi hadei bandet: HK Audio "Elias".
Ett litet aktivt system på 300W, 2 st 10", 2 st horndiskanter samt 2 st 15" basar.
Jag spelade då på Roland TD-10, digitala trummor och resten av bandet(klav, git och bas)spelade lajnat också.
Det fanns mao inget "gratis" ljud från trummor och stackar på scen. Och med detta system spelade vi som mest för 450 pers med!
Tunga låtar som "Highway To Hell" med AC/DC dånade i lokalen, tryck i bröstet m m. Och kom ihåg att allt, ALLT, spelades genom dessa element!

Hur många har liknande hemma-system med 6 element och 300W?
Hur många av dom hemma-systemen kan spela AC/DC för 450 pers?

Hehe..

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/08/05 :  13:07:03  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Men, det sista "skimmret" och "släppet" som man får med Krell, Ayre, Boulder, McIntosh etc är
inte lika fullt närvarade med dessa slutsteg.


Då skall ni lyssna på PA slutsteget InterM R500 plus, bryggkopplade och använda som monoblock låter dom fantastiskt bra. I annan kostym och med Krell märke på skulle folk säkerligen betala MYCKET dyrt. Dom saknar faktiskt ingenting av vad dom tunga high-end stegen levererar.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/08/05 :  17:49:13  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
Vad spännande Goldfinger!
Vilka av dom märken jag nämnde har du jämfört dina InterM-slutsteg emot?


Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/08/05 :  19:45:50  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det vi har jämfört InterM emot är ett dynamic precision slutsteg som heter dpa 1s och monoblock från Electrocompaniet som heter Nada. Det är ju naturligtvis skillnader i karaktärerna mellan dom olika stegen och där samtliga plockar poäng på skilda parametrar men i slutändan handlade det mera om tycke och smak än kvalitetsskillnader.
Om du misstänker att tex Krell i samma prisklass som EC och DP skulle spela bättre så skulle jag mer än gärna rigga upp för jämförelse.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/08/05 :  20:41:15  Show Profile Send gcs a Private Message
För några år sedan ville jag ha ett nytt försteg och jag tittade på några high end försteg som jag lånade hem. Hemma jämförde jag med en studio burk från TC electronik som är en processorburk innehållande bl.a en trebands kompressor. Det visade sig att TC burken låter minst lika bra som high end men till lägre pris. Jag kör nu hemma med TC Finalizer96 och slutsteg(701)från det för längesedan insomnade USA företaget Spectra Sonic. Numera också ett delningsfilter från dBx driverack260 och högtalarna är trevägare från JBL. Jag vet inte om jag kan spela musik så det räcker för 450 personer, men antagligen så går det bra.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/08/05 :  20:42:31  Show Profile Send B-200 a Private Message
kan ni inte ge konkreta exempel på Hifi slutsteg Vs PA slutsteg?
skulle vara riktigt kul.

Det som hindrar mig från att skaffa PA saker är dessa fläktar som låter som in i. Finns det PA steg med passiv kylnig som låter bra?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/08/05 :  21:12:05  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Det som hindrar mig från att skaffa PA saker är dessa fläktar som låter som in i. Finns det PA steg med passiv kylnig som låter bra?


Ja det gör det, just dom jag nämner!

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/08/05 :  22:17:33  Show Profile Send B-200 a Private Message
Jasså?

det låter riktigt bra i så fall.
Skall googla butiker runt malmö för att lyssna själv.

Edit: jasså den finns på JAM, det blir en lyssning på den helt klart.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/08/05 22:19:23
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/08/05 :  22:42:49  Show Profile Send ILLY a Private Message
InterM R500 säger du?

Vi kör med ett InterM R300 till sånganläggningen i replokalen. Där fungerar det klanderfritt och har så gjort i flera år, men jag har aldrig haft en tanke på att testa den i något annat sammanhang. Kanske skulle ta och plocka hem den någon dag och jämföra med slutstegen jag har här. Återkommer när jag fått tummen ur.

(Den har f ö en rejäl kylfläns på baksidan, m a o passivt kyld)

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/08/05 :  23:47:00  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
asimov66: fläkten på en av mina PC2602 har startat c:a 5 gånger.
Men det var slutsteget jag använde till basarna i mina tidigare Beethoven.
Och det var 8 st 12" i dipol..

Fläkten startade under en film en gång, den kylde c:a 30 sek, sen var det rock #180;n roll igen!
Mao, fläktarna får du kämpa bra för att få igång.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/08/05 :  23:52:06  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
quote:
Det vi har jämfört InterM emot är ett dynamic precision slutsteg som heter dpa 1s och monoblock från Electrocompaniet som heter Nada.
I all välmening Goldfinger, men dom märken du nämner är ju en bit ner på skalan jämfört med dom jag nämnde.

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/08/06 :  00:01:59  Show Profile Send B-200 a Private Message
det skulle ju inte skada att få ett med bra ljud till en billig penning. dock är jag lite tveksam till ljudkvaliten jämfört ljudkvantitet när det gäller PA stegen. PA steg är väl mest menat att prestera massiva mängder ljud men hur blir det då med finliret?
Jag skall lyssna på interM för att testa, det kan inte skada. passiv kylning föredrar jag då jag hört PA steg med fläkt och de låter som jetplan när fläkten väl startar.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/08/06 :  02:10:58  Show Profile Send Apinator a Private Message
Jag spelar med Focal studiomonitorer hemma och det låter riktigt bra faktiskt. Dom är aktiva och spelar bättre än min gamla Focal 1007 som jag hade för nåt år sen. Och de drev jag med Audia Flight 100 ett 100 watts klass A slutsteg som kostade 70 000:-. Och dessa med sina inbyggda steg har mer närvaro i ljudet, visserligen en lite mer "på" återgivning men det var precis det jag saknade i mina 1007:or. Detta dessutom till en bråkdel av priset för den andra anläggningen. Det finns alltså riktigt bra studioutrustning som funkar hemma också!

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/08/06 :  04:02:51  Show Profile Send jonasz a Private Message
quote:
I all välmening Goldfinger, men dom märken du nämner är ju en bit ner på skalan jämfört med dom jag nämnde.


Du menar att dyrare och coolare = battre?

Dessutom nar kylflaktarna startar i ett PA-steg ar ju helt beroende pa konstruktionen. Fyra dipolbasar per kanal med 8 ohms impedans ar dessutom ratt lattdrivna...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/08/06 :  08:42:57  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
jonasz: anar en viss syrlighet i ditt inlägg. Jag även anade syrlighet i mitt inlägg, onyanserat och pluskrivet av mig.
Jag vill inte att det ska vara inlägget som stjälpte tråden. OK?

Nej, jag tycker inte att dyrare är bättre i alla fall.
Men jag vågar säga att mitt slutsteg inte har alla hifi-parametrar som en dyr Ayre.
Men å andra sidan om man räknar per investerad krona så faller ju dyr-slutstegen platt mot PA-stegen.

Och som vi(i musikvärlden)kastar runt dessa slutsteg i bussar och replokaler.
Det har hällts mången liter öl på dom, cigarettrök m m.
Men nog startar dom alltid och dom går på MAX varenda gång.

Hur många hifi-slutsteg fixar det?

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/08/06 :  10:21:56  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
I all välmening Goldfinger, men dom märken du nämner är ju en bit ner på skalan jämfört med dom jag nämnde.


Pratar du märkesstatus eller prisklass nu? Dom steg jag nämner kostar mellan 70-130000kr, visst, ett Krell steg för 300000kr kan mycket väl vara bättre men i samma prisklass är jag mycket tveksam då jag aldrig upplevt Krells produkter speciellt prisvärda, man får betala mycket för just märket bara. Jag försöker inte påstå att InterM är bättre än all världens slutsteg oavsett pris, det jag vill påskina är att dom i alla fall hävdar sig gott i den prisklass jag nämnt. asimov66: Om du skall låna hem InterM så prova även att köra dom som monoblock, det ger bra resultat, vilka högtalare skall du driva?

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/08/06 :  11:20:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har ett QSC Plx 2402 som jag driver mina basar med (2x18") o det lirar i klart samma klass där nere som mitt Accuphase A-50. Fläskar man på riktigt så är det till o med bättre men det handlar då enbart om att det har ganska många fler W när det är bryggat. Den lasten suben ger är 4 Ohm o steget man kör med bryggas automatiskt av filtret så det är verkligen ingen snäll last steget får.

Kanalen som leder luften från fläkten är utriven då den skapade turbulens o fläkten är kopplad via en eleminator så den går på lägsta varv.


Kör man däremot i fullregister så är QSC steget mer grovhugget o mer subtil information hörs inte lika lätt. Fast skillnaderna är inte så stora som man kanske skulle tro men har man väl hört dom så............

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/08/06 :  11:39:37  Show Profile Send B-200 a Private Message
där slår du hammaren på spiken. om jag skulle skaffa PA steg skulle det vara för att driva fullregister och ej enbart basar.
Oavsett blir jag nyfiken och det finns bara ett sätt att stilla nyfikenheten...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/08/06 :  11:45:17  Show Profile Send mayro a Private Message
Goldfinger
är du "i branchen" på nåt sätt?..

Jonasz
Du har inte riktigt hajat saker o ting här ser jag om just AA basarna och dom hz dom öser ur sig.. Dessa AA dipolbasar släcker ner ett krell KSA 300s .. 85 kg tungt ..av överbelastning Och jag talar om vad som sker i verkligheten nu och inte teoretiska beräkningar hit eller dit..Det är ingen lek att driva dessa bestar till basar om man vill ösa lite med dom..

Sedan detta med PA. jag har även jag spelat pa stärkare .. och dom kan lira finfint dom med.. Man får ju minnas att sådana är ju oftast väl även det man använder i studiosar vid inspelningar tror jag.. Inte krell och annat dylikt.. Däremot används väl oftast då pa världens finare stärkare i seriösa studiosar och kanske inte 1500 spänns grejor direkt via postorder..Men om detta vet jag nada egentligen så det är bara tro hopp o massa bullshit jag snackar då jag ger mig in i studiovärldens stärkarval..

Fasiken grabbar.. Tänd inte så lätt och ilskna till.. Solen lyser ju ÄNTLIGEN en stund på väl snudd hela Sverige idag va..

Njut av livet... Det är rätt gott ibland dagar som dessa vi nu äntligen får uppleva..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/08/06 :  12:05:47  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Mayro, nej det vore fel att säga, däremot har jag etablerat en del kontakter under den tid jag hållit på.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/08/06 :  12:07:28  Show Profile Send Adagio a Private Message
Abbeyroad har väl Chord och B&W, det är väl "finhifi" om något?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/08/06 :  12:39:56  Show Profile Send mayro a Private Message


jag menade musikspelar o studio branschen i min fråga.Inte hifibranschen i första hand... Men ditt svar inbegrep väl även detta antar jag..

För som tex muse är ju FD giggspelande trummslagarpojke med rätt stor erfarenhet av den delen SAMT även "rätt" berest inom hifisvängen.

Och läser du ditt inlägg där du skriver att du gärna grejar ett jämförande mm så ser du ju rätt enkelt att det såg närmast ut som om du ansåg hans inlägg före var att skita i för dom saker han skrev om var ju inte nåt mot din sedemera inskriva historia..för att inte tala om första inlägget efter muse inlägg där du snudd sågade muse jämförande stärkare såsom överdramatiserade produkter enbart....

jag hade ärligt kunnat surna till jag med som muse gjorde..Han frågade i stället vänligt om dina erfarenheter..

och svaret blev att i stort föringa muse objekt han jämförde med igen.. Vilket gör hans inlägg till mos...och han surnade till

men han skrev ju sedan att han inte menade att sabba tråden osv. Så därmed torde det väl räcka..

men jag vill belysa så ingen tror muse sökte bråk vilket det vid en snabb titt kan se ut som..Speciellt sedan då du går in igen med märkesstatus mm...

Jag söker inte bråk. men tycker väl man ändå kan aningen ta o kolla vad och framförallt hur sina egna texter ter sig..

jag vet eftersom jag är så urbota korkad i skrift ofta så jag får ofta just "rätta in mig" efter första skrivande där saker kan se helt galna ut..

Så mitt tips är att du tittar lite på HUR du skrev och varför Muse surnade till.. Det är inte ofta han gör detta nämligen så därför reagerade jag och var tvungen att läsa nogrannare för att förstå.. Gör det du med så ser du nog..

Mvh

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000