Author |
Topic |
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/08/17 : 13:48:36
|
Med risk för att vara tjatig lämnar jag en rapport om vad jag fann när jag tog loss den översta baspanelen. Detta för att andra lekmän i min situation ska veta vad som väntar. Inga problem att ta loss toppen, skruva loss panelerna, och löda loss lite kablar - 7 st. punkter. Med normal lödkunskap är det enkelt. Jag lyfte ut panelen och la den på ett bord. Tre skruvar + ett par klämmor håller ihop panelhavlorna. Jag delade sakta på panelerna, ena baksidan bara stator och framsidan stator med membranet. Memranet var fullt av små prickar, som vitt mögel - dvs. aska från blixtgenomslag. Membranet hade också en del sprickor av olika längd, tejpade med vanlig tejp + tre sprickor som inte tejpats ännu. Min panel har dessutom en annan defekt, limmet som håller statorn på ramen har runnit igenom de små hålen och kommit ut på membransidan (insidan). På en del ställen går membranet emot limmet. Därav troligen det lilla rasslet på hög volym och med stark bas. Det är inte Quad som har orsakat detta, utan någon som "renoverat" panelen senare. Jag torkade försiktigt bort askan med en optikerduk, rengjorde lite försiktigt med lite teknisk sprit och tejpade sprickorna. Sen satte jag ihop panelhalvorna igen och satte tillbaka den. Det svaga surret är borta, problemet tillfälligt löst. Pwew! Hoppas detta uppmuntrar andra att kolla sina paneler. Eller om tillfälle ges, att kolla en panel före köp Och till alla som hjälp mig att ta det här steget: TACK!
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2007/08/19 : 22:30:31
|
Hur låter det nu med 47 Hz tonen? Har du testat i helgen?
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/08/20 : 09:48:34
|
Jo, jag testade - tack för hjälpen. Nu är det acceptabelt. Den nedre baspanelen "smattrar" lite vid vissa starka bastoner, membranet går troligen emot limmet på den också. Jag kopplade ur de yttre paneldelarna i mittpanelen och ledde förbi signalen till baspanelen med fyra isolerade kablar. Nu har jag bas däruppe också. Just nu är det två paneler som definitivt behöver repareras och en kontrolleras. Är det möjligt att t ex bränna ett litet hål i membranet precis där limmet går emot? |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
esl
2578 Posts |
Posted - 2007/08/20 : 10:19:18
|
du kan ta lödkolven och göra ett litet hål. inga problem alls, förutom att det kan bli en liten smältkant som du måste skrapa bort eller plocka med en pincett.
|
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/08/20 : 12:10:27
|
Kanon! Är det någon som har provat med att sätta baspanelerna längst ned och lyfta upp ringen ett snäpp? Sabbar "point source", men iallafall...? |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/08/20 : 17:02:04
|
Jag vet en som provat att köra med 2 baspaneler nederst, det fungerar utmärkt och är faktiskt en bra idé. Det blir ungefär lika bra "point source" ändå och om man inte har basunderdelar blir höjden mer rätt på det viset. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 17:38:50
|
En panel började fräsa i helgen , den som sitter överst.
Tyvärr gick det inte att fixa utan att demontera fräspanelen.
Panelen var ett utbytes, spelat knappt i två år, kopparfärgad, de andra är gröna.
Det var inte värre än att det gick att fixa.
Testade både snabb och kontaktlim, det senare alternativet var det som verka funka bäst.
Nu till frågan, går det att förebygga limsläpp?
Går det att limma i förebyggande syfte, och vad skall det då användas för lim?
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
esl
2578 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 18:52:40
|
Det går båda je och nej... den panelen utan folie kan du ta loss helt (glöm inte löda loss de små bläcken) och tvätta rent/slipa och limma om.
Att kleta på lim på en existerande panel utan att komma åt att rengöra är tveksamt.. Sorry... det kommer att kleta igen hålen i statorpanelen.. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/09/05 : 09:33:42
|
quote: Går det att limma i förebyggande syfte, och vad skall det då användas för lim?
Inget som jag rekommenderar heller. Man får vänta tills det lossnar... |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/10/10 : 17:44:32
|
Altså, en rapport om hur man tar bort den nedre baspanelen och reparerar den. Jag började men att klä av hela alltet och så stod den där naken framför mig. Först skruvade jag loss de fyra skruvarna som håller panelen till ramen. Sedan lödde jag loss alla kablar på lämpliga ställen för att kunna lirka ut panelen utan att behöva ta bort de tre andra panelerna. Det går inte, det är för trångt. Jag försökte även att dela panelen i ramen och lirka loss ena halvan först. Det går inte det heller. Jag försökte sedan lyfta upp ramen en cm eller två för att få mer utrymme till att lirka. Helt plötsligt släpper hela ramen. Den kom ut ur de svarat gummibussningarna. Jag kunde lyfta ut tre paneler och ram. Smidigt! En baggis att nu lyfta ut den nedersta baspanelen. Jag gjorde hål runt limresterna som kommit igenom (se ovan) och satte tejp runt de osm inte var helt runda. Även här hade filmen spruckit och det vart klar sämre spänst i ena halvan. Det är nu jag gör det STORA felet: Den övre panelen är helt OK, inga problem, som ny. Jag skulle ha tagit loss den och satt den längst ner i stället. Men icke sa nicke, berusad över att jag äntligen kan lyssna på den där Massive Attack-låten utan rassel, glömde jag tänka smart. Jag skruvar inop allt igen, löder, inga bekymmer och är allmänt lättad... Spelar, lyssnar, går nära och lägger örat mot den nedre baspanelen. Det är då jag känner ozonlukten. Stänger av och hör surrande och fräsande och ibland poppar det. Det är nu jag önskar att jag hade bytt plats på panelerna... Vad kan det vara som har gjort det värre? Jag gjorde hål med lödkolven ungefär 3 mm runt varje limdutt. Kan det vara rester av plastfilmen som inte förbränts till 100% av lödkolven och hänger och orsakar kortslutning? Kan det vara tejpen? Den andra högtalarens baspanel som jag också "hålade" småfrizzlar numera, men inte så mycket att man känner ozonlukten. Kommer det att "förbrännas" så småningom? Tacksam för svar från en trött nörd som blev lurad på ett par högtalare... Hur farligt är ozon förresten? Är rummet fullt när jag kommer ner imorgon?
|
Edited by - Zombie on 2007/10/10 17:47:54 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/10/10 : 18:42:11
|
Filmen som du smält hål i med lödkolven är lite ledande och om det skapats lite fransar runt hålen kan dessa orsaka läckström mot panelen. Det brukar inte ge sig.
Tejpen är inte ledande och därför är det mindre sannnolikt att det är den. |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/10/10 : 19:55:05
|
Tack MatsT! Det var som jag trodde. Det värsta har dock lagt sig, poppandet och det elaka fräsandet. Det som är kvar är ett relativt högfrekvent kvirr och surr, mycket lågt, man måsta vara nära med örat. Börjar bli sugen på att köpa ett annat par. :( |
|
|
esl
2578 Posts |
Posted - 2007/10/10 : 22:01:02
|
Det har tagit flera år och många paneler att lära sig renovera... Man lär sig på misstagen! Fråga gärna innan.. :-)
/esl |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2007/10/11 : 08:41:39
|
Jo, det största misstaget jag gjorde var att lita på säljaren... Nu är frågan, ska jag dumpa dom på eBay, få en 3-400 pund för dom och köpa ett annat par ESL-63, eller renovera alla panelerna a la 8 x 2000 riksdaler? Jag kan tyvärr inte gå tillbaka till "vanliga" högtalare igen. Inte till mina skrikhalsar till tannoyer i alla fall...
En fråga till: kan fräsandet överföras som ljudsignal till en annan panel? Den översta baspanelen har också börjat fräsa och poppa, men jag hör inte var, det låter över hela panelen liksom. Jag öppnade den en gång och den var helt perfekt. |
Edited by - Zombie on 2007/10/11 08:45:53 |
|
|
esl
2578 Posts |
Posted - 2007/10/11 : 12:12:28
|
När en panel knäpper och fräser så är det urladdningar mellan membran och statorpanel som sker. Det ger upphov till väldiga spänningsfall i membranet och spänningsfall i detta sammanhanget är potentialskillnad på membrandet och det skapar en rörelse på ALLA membran och rörelse är ljud. Alltså, när det knäpper så hörs det i hela högtalaren i princip. Mycket svårt att köra. Små fräsningar och urladdningar kan man ofta detaktera med örat men det är svårt. För att (isolera) problemet kan du lyfta HV ledningen på ett membran i taget.
/esl |
|
|
Topic |
|