HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 ESL-63 började fräsa...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/07/31 :  11:40:40  Show Profile Send Zombie a Private Message
...nu har det till slut hänt. Fantastiskt att de höll i ett år utan dammskydd...
Finns det någon i Sverige som kan renovera, limma om, sätta i nya dammskydd etc. på ett par ESL-63 eller ska jag skicka dom till Tyskland?
Har redan frågat Quads service i Sverige, de byter bara ut hela paneler, likaså Quad i England.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/31 :  11:57:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hör med Mats T och/eller Esl här på forumet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/07/31 :  13:12:48  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Mina har också fräst till några gånger, men det har gått att fixa på egen hand...

Trolgtvis har limningen släppt mellan plastramarna, lokalisera knastret, är oftast vid kanten på elementet, så ska du till 90% se att det är plastramen som gått upp i limningen.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/07/31 :  17:37:21  Show Profile Send Zombie a Private Message
Här snackar vi intermittent fräs. Och nog är ramarna dåligt limmade. Fräset kommer från två ställen, varav ett vid ytterkanten av den övre panelen och det andra i mitten, en bit från underkanten på samma panel.
Hur fixar man det på egen hand i så fall? Finns ju i o f sig grundliga slaktinstruktioner på nätet, men jag har vare sig utrymme eller verktyg (eller kunskap eller tid) att göra något större på egen hand.
mvh
t

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/07/31 17:40:17
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/07/31 :  19:53:15  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Det är ramssläpp.

Var bor du?

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/07/31 :  20:02:56  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Vet att det låter väldigt illa, fräsandet hörs hela tiden, så det måste åtgärdas.

Och det går att åtgärdas, enligt mitt recept, ovan, tror jag. MatsH och esl, de kan det här bäst i landet, så vänta gärna på deras svar.

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/07/31 :  20:06:17  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jag bor på andra sidan Östersjön, men det går väl att skicka över dom på något sätt...

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/07/31 :  20:22:25  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Du är välkommen att komma hit med de båda, lämnar inga garantier.

Bor du i Baltikum, Zombie?

Vill du ha hjälp så hjälper jag gärna till.

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/07/31 :  20:44:12  Show Profile Send MatsT a Private Message
Att problemet skulle bero på att dammskydden saknas tror jag inte. Jag har kört utan dammskydd i minst 10 år och de gör nog egentligen ingen större skillnad bortsett från då högtalarna står i miljöer med smutsig luft. Däremot blir det lite oftare problem när man tagit bort gallren eftersom elementen är känsliga för värmande solstrålar! Dessa letar sig in lite enklare när gallren är borttagna. Ett gott råd är att aldrig utsätta högtalarna för starkt solljus så håller limmet mycket längre.

Lösa statorplattor kan man ofta fixa om man har lämpliga verktyg och är försiktig. Du verkar ju ha lokaliserat var problemet är och då kan du försöka limma. Jag har använt kontaktlim vid sådana här reparationer eftersom det är smidigt att det hugger fast. Det som behövs är en spetstång som passar i statorplattans hål så att man kan få tag i plattan och dra i den. Man måste vara försiktig eftersom filmen sitter bara ett par mm in och den skadas lätt men med försiktighet går det. Första momentet är att öppna en glipa stor nog att få in lim mellan ram och platta och först måste man räkna ut var det skall vara limmat förstås. Sedan appliceras kontaktlim (som gärna får förtunnas en aning för att vara mer lättarbetat) och stor försiktighet måste iakttagas så att det inte kommer in till filmen. När limmet applicerats drar man plattan mot ramen så att limmet finns på båda ytorna och sedan öppnas glipan igen och då skall limmet torka på båda ytorna så att "kontaktlimsegenskapen" utnyttjas och när det är torrt drar man bara plattan mot ramen igen och det hugger fast. Inte så svårt egentligen men det krävs lite mod att göra det första gången.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/07/31 :  21:07:20  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
det krävs lite mod att göra det första gången.

Så jag testade snabblim, , det gäller att få i hop de där plastramarna bara, med membranen mitt i mellan,...........

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/07/31 :  22:25:16  Show Profile Send Zombie a Private Message
Tackar för erbjudandet och hjälpen!
Jo, jag bor i Estland, en bit söder om Tallinn...ska kolla lite om jag ser några glipor. De rasslar även på låga bastoner, så jag vet inte hur utbrett det är. Förmodligen är det rasslet som har utvecklat sig till elektriskt surr...
Vad menar du med "statorplattans hål", är det pyttehålen eller de stora med skruvarna?

Edited by - Zombie on 2007/07/31 22:27:03
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/08/01 :  07:40:32  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Vad menar du med "statorplattans hål", är det pyttehålen eller de stora med skruvarna?

Det är de små hålen jag menar. Man måste vara ganska nära limstället när man drar i statorplattan och plattorna är rätt tunna och kan skadas om man använder för mycket kraft.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/01 :  16:19:55  Show Profile Send Zombie a Private Message
ska jag plocka ut panelen ur ramen eller kan den sitta i?

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/08/01 :  21:07:10  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om du bara skall limma kan du låta elementet sitta kvar i ramen. Se till att ladda ur högspänningen bara, den är lite irriterande att komma åt.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/08/01 :  22:40:15  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Om du bara skall limma kan du låta elementet sitta kvar i ramen. Se till att ladda ur högspänningen bara, den är lite irriterande att komma åt.

Det där goda rådet hade jag missat, första gången jag limmade element.

Men det var det värt, ett par friska 63:or kan ju vara värda lite extra hjärtklappning.

Var inte rädd för att prova på en liten renovering, konstruktionen är inte så avanserad, när det gäller att limma.

Är numera säljare av

Är lagliga grejor.......

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/02 :  08:30:48  Show Profile Send Zombie a Private Message
Tack för alla goda råd och uppmuntran!
Ska med skakande händer försöka fixa panelen(erna) i helgen.
Har råkat röra vid högspänningen en gång (en hand i byxfickan), men det var inte så farligt. Ska visst vara värre om det kommer ljud ur högtalaren...
Några råd om hur man laddar ur högspänningen lite fortare (utom det uppenbara förstås)?

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/08/02 :  08:54:30  Show Profile Send MatsT a Private Message
Man drar en sladd (isolerad) mellan högtalarens jordterminal och högspänningen. Det blir en liten blixt!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/08/09 :  11:56:53  Show Profile Send esl a Private Message
Kanske är det lättare (om statorplattan är lös på flera ställen) att löda loss anslutningarna till hela panelen, lossa de 4 skruvarna i hörnen och ta ut hela panelen.
Skruva isär panelens 3 skruvar som förbinder fram och baksida, samt klipsen som sitter och klämmer ihop panelernas sidor.
Nu kan du sära panelerna och lokalisera var statorplattorna är lösa i ramen.
Är dom väldigt lösa så är det en helrenovering som hägrar eller en ny panel.

Har tyvärr inte tid för renoveringar på ett bra tag.
Har inga lösa paneler att byta med dig heller just nu...

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/09 :  20:37:49  Show Profile Send Zombie a Private Message
Tack iallafall esl.
Om man tar loss en stator eller båda, vad håller gladpaken? Med vad förtunnar jag limmet?

Jag kollade på panelen som surrar idag. Inte fattade jag mer än att den inte är limmad på alla ställen...om den främre är limmad vid punkt x och y, så är den inte limmad på motsvarande ställe på den bakre plattan...ska det vara så?
Knuffade och pillade lite på en del ställen och surret försvann...nu har jag kopplat in dom igen och njuter. (Skönt att bli av med Tannoys skällande hundar :))
Ska dock ta tag i saken, köpa lämplig tång, kontaktlim (går det med vanligt sån't där som luktar starkt?) och tålamod och stadiga händer.

Edited by - Zombie on 2007/08/09 20:53:32
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/11 :  21:20:04  Show Profile Send Zombie a Private Message
Av en tillfällighet blåste jag mot plattan och surret försvann. Det kommer dock tillbaka efter en halvtimme...

Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2007/08/11 :  21:58:54  Show Profile Send esl a Private Message
Aha... låter som membransläpp för mig... ajaj
Du kan tejpa provisoriskt innan renoveringen.

/esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/12 :  16:02:48  Show Profile Send Zombie a Private Message
Med risk för att vara tjatig...vad är billigast/bäst för att hålla dom igång? Köpa en ny/renoverad baspanel?

Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2007/08/12 :  23:48:50  Show Profile Send esl a Private Message
om det är en baspanel kan du koppla bort den helt och ersätt med en plywoodskiva.

Nä... jag skojjar faktiskt inte..
Det är betydligt trevligare att kunna lyssna helt OK på musik (något lite lägre utnivå i basen på ena kanalen) än att höra rasslet. Själv körde jag så i nästan ett år.
Om du vill kompensera för den tappade nivån i basen så flyttar du den skadade högtalaren närmare sidväggen så att du får ett basstöd från väggen. När du justerat så kan du inte höra någon skillnad alls mellan högtalarna !

Been there, done that!

/esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/13 :  08:18:46  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hehe, ska koppla bort och höra vad som händer...men innan dess tog jag ett svep men dammsugaren på behörigt avstånd (ca. 1-2 cm från rutmönstret) och fräset är borta. Nu hörs bara ett svagt surr från panelen. Det lätta mekaniska rasslet på hög volym måste nog åtgärdas med lim.
Onethingaudio har ett "utbytesprogram", en trasig panel mot en ny och pengar emellan förstås. Kanske testar det alternativet - 117 pund + frakt.

Edited by - Zombie on 2007/08/13 16:38:01
Go to Top of Page

esl

2578 Posts

Posted - 2007/08/14 :  10:07:47  Show Profile Send esl a Private Message
Lite saftigt, men om det bara är en panel så..

/esl

Innovare necesse est.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/14 :  13:30:58  Show Profile Send Zombie a Private Message
Saftigt, du har nog rätt, med ändock det billigaste alternativet jag hittade. Om du/ni vet någon som är billigare, hör av dig/er till mig.
De andra panelerna rasslar ibland vid vissa låga frekvenser och hög volym. Dom räcker det nog att limma på lämpliga ställen...

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000