HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 3vägare med sluten baslåda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

spurren
Starting Member

33 Posts

Posted - 2007/07/30 :  12:57:16  Show Profile Send spurren a Private Message
Hej,
Jag börjar så smått fundera på att bygga ett par högtalare. Det blir isåfall mitt första par, och jag är i tidigt "funderingsstadie" än så länge.

Jag undrar om det är en rimlig tanke att bygga en 3-vägare med en sluten låda för basen (något i stil med peerless 10"-12") som tar hand om allt under 2-300 kanske, eller blir känsligheten aldeles för låg för att göra passiv? är det en god idé att ha mellanregister och diskant i separat låda från den slutna basen, eller går det lyckas med en enda låda?

Jag sitter med ett rotel rb991 som slutsteg, i ett 20kvm stort rum, med stor öppning till ytterligare 15-20kvm. Jag är inte intresserad av att kunna spela riktigt högt, utan vill ha bra ljud och bas till måttliga volymer. Upplever att mina stativare (royd albion) blir lite klena i basen och saknar en del dynamik i mitt rum.

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/30 :  13:07:34  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Eller en fostex 6,5" bredbandare i ett bakladdat bashorn ner till 40
Hz.

Mycket lättare att bygga utan filter och dynamik kommer du få så det
står härliga till

Sy ihop en trevägare på första försöket är inte det lättaste...jag
har försökt! Har du tillgång till mätutrustning?

Edited by - PetterPersson on 2007/07/30 13:43:29
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/30 :  14:00:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vad har du idag och hur upplever du framförallt basen i kvalite och nivå?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/07/30 :  15:23:36  Show Profile Send ohmega a Private Message
Baselementet måste vara åtskilt från mellanregistret.

En 12-tumsbas..hmm kan detta vara nåt?

http://www.monacor.com/int/en/produktseite_monacor.php?artid=2076&spr=EN&typ=u

Edit: Läs gärna på denna sidan: http://www.drkrupp.se/hifi/ ...den tar upp en hel del grundläggande teori

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/07/30 15:26:06
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/07/30 :  19:22:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Vad vill du ha? Tryck? Kvalite? Ett analysredskap? Massor av bas eller brilliant diskant?

Spesa kraven så kan vi nog hjälpa dig bättre.

Mvh Johannes.

Ps, om jag bara läser hela din post från början så behöver jag inte ställa onödiga frågor.

Edited by - Circlomanen on 2007/07/30 19:23:38
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2007/07/30 :  19:29:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Du har ganska höga krav för ett förstagångs projekt, men visst det går utmärkt att bygga ett par välljudande 3 vägare med tex Peerless 12a i basen.
Jag hade nog byggt en lätt konisk låda som typ Response har, med 12an långt nere vid golvet. Sedan delat aktivt vid max 200 Hz över till en potent 6,5a + diskant. Med elementet nere vid golvet slipper du en del del reflektioner i midbasen. Jag tycker väldigt bra om aktiva filter till trevägare. Det gör det så mycket enklare att anpassa nivå och få ett stort baselement att samarbeta bra. med ett par mellanreggar.

Edited by - Circlomanen on 2007/07/30 19:30:08
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/07/30 :  21:43:47  Show Profile Send ohmega a Private Message
Ett "kit" kanske kan vara något?

http://www.visaton.com/en/bauvorschlaege/3_wege/fiesta25/index.html

Lådorna måste du ju fixa själv..men trasslet med framtagning av delningsfilter(det djävligaste) slipper du ju då.

..å andra sidan...circomanens tips ä inte dumt det heller

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2007/07/31 :  02:46:11  Show Profile Send Kanhow a Private Message
Har själv byggt ett par 3vägare men sluten bas låda, använde en 10 tums scanspeak bas. Resultatet är jag rätt nöjd med.
Mycket tack vare aktiv delning mellan bas och topp.
Men skulle behöva mät utrustning för att kunna optimera dem mer.

Skulle rekommendera att du bygger ett kitt eller letar upp en färdig
och beprövad konstruktion så är det nog större möjlighet att det kommer låta bra.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/31 :  07:50:44  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vilka pengar pratar vi om ?
Morello på faktiskt har byggt en 3vägare som lär vara riktigt bra. (Den kostar dock lite att bygga)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/08/05 :  06:27:28  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Morello på faktiskt har byggt en 3vägare som lär vara riktigt bra. (Den kostar dock lite att bygga)


Finns den beskriven någonstans?

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000