HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Elektronisk kompensering eller portning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/07/28 :  22:55:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Har snöat in på det här med aktiva filter/delning och låta varje element i en hgt köra med eget steg. Men om man då står inför en konstruktion, varför inte köra på och montera basarna i en sluten låda (ganska enkel konstruktion) och korrigera lite eletroniskt (mjuk-LT) istället för att hålla på och ushlas med portar, avstämning och alignment?

Visst sätter elementet begränsningar på vad som kan åstadkommas, men givet att man inte alltför mycket bryter mot "T/S-lagarna"....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/07/29 00:24:45

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/07/28 :  23:21:59  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Japp så har jag tänkt också

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/07/28 :  23:49:42  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag är också lite anhängare av den tanken, det lär visserligen gå åt mycket effekt när man ska "tvinga ner" frekvensgången men man får mycket watt per krona nuförtiden.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/07/29 :  00:34:46  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
OK, kanske läge att leka vidare med tanken.
Jag har 28 liters låda....två st Eton 7-372 ( ingen hejdundrande Xmax, men en 10-12 mm )

Portningsalternativet är tänkt avstämning 44Hz, har kikat på lite enkel LT med en target F3 på 35Hz, men det kan bli tungt...


edit: Skippar detaljerna i detta tills vidare....så här funderar jag. Dubbla basar (parallellkopplade) tillsammans med ett enkelt mellanreg ger ett känslighets-överskott, som jag tänkte använda i lägre basområdet. Eftersom jag skall dela eletroniskt så varför inte passa på att kompensera lite dvs. dämpa "övre" området 80-300 lite och sedan nyttja dubbla basarna fullt ut bara under ca. 80 Hz ( där det börjar falla av med sluten låda ) En sorts elektronisk 0,5 vägare fast dynamiskt mellan elementen.

Tänker jag konstigt? nån får gärna fylla i / fundera vidare.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/08/01 11:49:57
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/01 :  14:32:47  Show Profile Send marens a Private Message
Varför inte? Jo, därför att man får känsligheten nästan helt gratis om man gör lådan portad istället för sluten. Den slutna lådan kommer lida av högre kompression och distorsion och lägre ljudtryckscapacitet. Det man vinner kan möjligtvis vara en mindre lådvolym.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/08/01 :  22:27:51  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Är det ngt som hindrar lite elekrisk "justering" även vid portad lösning, har själv svårt att se vad det skulle vara. Jag vet att en "ren" LT kräver sluten låda med dess avrullning men nu är det ju inte riktigt det som är målet....

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/01 :  23:30:53  Show Profile Send marens a Private Message
Man ska nog vara försiktig med att eq-a upp frekvenser djupt i basen särskillt i kombination med högpassfunktioner som lätt kan ge eftersläpningar.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/08/02 :  06:35:28  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Fördelen med sluten låda jfr portad är transientsvaret,
enkelt förklarat behöver inte ljudet i lådan skapa en
resonans i röret som sedan påverkar omgivningen.

Nackdelen är att den (ofta) börjar falla högre i frekvens,
men med ca 10-12 dB/oktav under sin gränsfrekvens jfr den
portade som faller 20-24 dB/oktav under sin avstämnings-
frekvens.

Så i kombination med att den portade lådans kon inte har
något motstånd från att röra sig (för utom CMS) under
gränsfrekvensen samt att man måste eq:a den kraftigare
gör detta det mer lämpligt att eq:a slutna lådor.

Däremot om man medvetet använder en för liten låda (portad)
och avstämmer den till en si så där 25 Hz, men den börjar
falla vid 80 pga den ringa volymen torde det vara tämligen
riskfritt att lyfta frekvensgången ner till 25 Hz.

+ som marens säger att ju mer man eq:ar, desto längre
grupplöpstid vilket påverkar eftersläpningar. Till exempel
en 30 Hz-ton kan komma 50 ms efter en 90 Hz-ton. 50 ms
motsvarar en förflyttning av högtalaren på 17 meter...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/02 :  13:00:21  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Fördelen med sluten låda jfr portad är transientsvaret
Som ju tillintetgörs om man använder en LT för att få basen att bete sig som en portad låda. Det blir ju ingen skillnad i det hänseendet.
quote:

+ som marens säger att ju mer man eq:ar, desto längre
grupplöpstid vilket påverkar eftersläpningar.

Det sa jag inte, men däremot har det med anledningen att man bör vara försiktig med att eq-a. En eq kan ju även göra att man får kortare grupplöptid. Det gäller att ha koll på att det eq-ingrepp man gör i kombination med lådans frekvensgång inte ger en för lång grupplöptid.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/08/02 :  17:07:15  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Jag borde ha lärt mig vid det här laget, men det tål ju att påminnas om igen igen igen......--> Det finns inga enkla lösningar! hehehe!

edit: Lutar åt portade lådor till golvarna, men centern får vi se, har lite svårt att få dit en port samt att volymen är lite snål.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/08/03 18:58:38
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000