HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 HUR öppen måste en öppen baffel vara?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/10/29 :  08:23:54  Show Profile Send ohmega a Private Message


Ja..alltså denna frågeställning kommer sig av att jag själv inte skulla kunna ha högtalare långtifrån väggen. Min fråga är då följande: Om man med spjälor eller likande kan "styra" den bakåtriktade vågrörelsen åt sidorna?

Edit:

En liten bild...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/10/29 09:24:10

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/10/29 :  10:58:40  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Skoj idé. Men handlar det inte mer om lufttryck och mindre om en "vind" eller vad man skall säga.
Kanske kan uppnå samma sak med dämpskivor eller någon form av absorbent i direkt anslutning bakpå? tillex på de skivorna du ritat ut baktill.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2006/10/29 :  12:07:25  Show Profile Send Lovan a Private Message
Man sätter ju ofta nån form av tyg baktill för att dämpa dom högre frekvenserna.
Att sätta spjälor sådär är nog inte så bra ide. Det kommer ju bli likt portar som luften ska röra sig mellan.
Det är ju samma sak man försöker slippa när man inte sätter högtalarna för nära bakväggen på sätt och vis.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/10/29 :  12:12:20  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Testa!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/10/29 :  12:55:01  Show Profile Send ohmega a Private Message
Mmmm....okey...min idé togs inte emot som en hit direkt...om det funkar med enbart absorbent bakom högtalarna så är det ju bra...hur som helst så intresset for dipoler kommer sig av att..jag snubblade på denna sida via en länk på diyaudio.

http://web.mac.com/scress1958/iWeb/Steves_Tube_Trials/FostexFest.html

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/10/29 :  15:58:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du kommer till en punkt där du får ett mellanting mellan låda och öppen baffel. Intressant tanke.
Här ska du få en länk till ett antal artiklar av Bo Bengtsson om högtalarteori.
http://www.transmissionaudio.com/home/downloads.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/10/29 :  17:45:25  Show Profile Send ohmega a Private Message
Bernt Jansson: Åhh..Ett stort tack....det var inte lite..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2006/10/30 :  08:55:28  Show Profile Send Sundström a Private Message
Jag kan tänka mej att det minskar resonansen mot bakväggen som annars kommer att uppstå pga att det är nära till bakväggen.

En spoiler som sitter på bakväggen funkar också. Jag har en på min vägg, men bakom min lyssnarstol. Den funkar mycket bra på de lägre frekvenserna.
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2006/12/19 :  10:46:53  Show Profile Send Kaktus a Private Message
ohmega, testade du med öppen baffel nära bakvägg? funderar själv på om det funkar. tänkte bygga i princip som en sluten låda utan bakstycket.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/12/19 :  17:19:51  Show Profile Send ohmega a Private Message
Nää, jag har inte testat...jag bara "slänger ur mig" idéer som "snurrar runt i huvudet" långt innan jag kan realisera dom....jag har ett annat byggprojekt på gång - men där det inte händer så mycket för närvarande..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/12/19 :  22:24:19  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Din jäkel, jag blir ju sugen på att testa, nåt ska man ju ha sina gamla 9710:or till , kan nog bli rätt snyggt också om man väljer rätt träslag(läs:teak) och gör det med lite omsorg.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/12/19 :  22:43:22  Show Profile Send ohmega a Private Message
Fisksmisk ola: Hehe...jag tycker att det är intressant att tänja på "standardkoncepten"...å fundera vad det har för fördelar och nackdelar.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/19 :  22:52:32  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Eftersom jag är missnöjd med mina små pipor med Fostex FE103Z så undrar jag om man skulle kunna ha de elementen i en öppen baffel?

Skulle vara kul att prova innan jag bygger nya "miniaudiophiler till dem.

Några förslag på storlek och eventuell dämpning runt elementen?

Eller ska man bara ta en jättestor spånskiva och prova sig fram och såga av en bit i taget?

Skämt åsido, skulle FE103Z passa tror ni?

Kan tyvärr inte hitta elementens parametrar på nätet, för gammalt?
Jag har för mig att Qts och Vas skiljer sig från FE103E

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2006/12/19 :  22:56:28  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
Hej,
Jag spelade med öppen baffel ett par år.
Den bestod av en 60 bred och 150cm hög baffel med 30 cm sidor runt om. Jag hade den nära väggen (20 cm) och lite vinklad för att inte få stående vågor. På väggen bakom satte jag en filt eller tyg .
Detta funkade bra.
Jag spelade bl.a med 12" Goodman element och LOMO 12" Rysstolvor.
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2006/12/19 :  23:16:04  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
http://members.myactv.net/~je245/OBplan.jpg
http://members.myactv.net/~je2a3/JELOBplan-1.jpg

här är två ritningar på en bra baffel, har prövat den med bl.a 9710 och Altec 414 .
tjaba o go jul ! /
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/12/20 :  11:19:42  Show Profile Send Stormen a Private Message
Jag tror inte att det är så fasligt farligt att ha nära till bakvägg vad det gäller dipoler.
Har lyssant på riktigt stora dipoler 2x1m (12st 10"+ 5st 4" per dipol)(och det var inte övervägande stor skillnad om man sköt dom närmare bakväggen)
Även lyssnat på mindre med bara 5 st 4" och det är minimal skillnad på placering på dessa vad det gäller avstånd till bakvägg.

Den bästa diffusor/absorbent jag hört är en bokhylla med div, böcker, vinyl och cd. Det var både praktiskt, ljudmässigt kanon och lätt att påverka om man vill ha mer eller mindre luft bakom lådan. (bara ett porträtt eller lite löst placerade pocketböcker med en gullfiberskiva längst in mot väggen.)Men det kanske är lite för lowtech ?
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2006/12/20 :  16:34:15  Show Profile Send Stormen a Private Message
För att mer svara på sin rubrik så:
Den senare dipolen med 4" element är en konstrukion där baffeln är cirkulär och uppborrad baktill. Dvs ett stort rör som har en öppning baktill. Det är dock en dipol. Zalve, Peter S och Bernt vet jag har lyssnat på dom, men det verkar fungera. Finns på bild här :
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51233&whichpage=2&SearchTerms=legenden%2Clever
Så det borde inte vara några större problem att placera dina nära bakväggen
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2006/12/20 :  23:44:14  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
Hej,
Fasligt stor skillnad är det med placering av dipoler..
Speciellt om du sätter dem nära bakvägg och hörn.
Därav den vinkling som jag föreslog.
Även rummet är viktigt vilka väggar +golv du har.
(Detta speciellt i basen)Jag byggde 28 liters Dp-lådor med 8" bas som i mitt rum presterade bra bas rätt avstämd till bakvägg och i ett annat rum ingen bas alls.... detta gäller för bafflar också.

Du kan genom att flytta fram/bakåt stämma av bas,lågmellan register.
genom att dämpa med filt bakom får du bort en del jobbiga reflektioner i mellanregistret. dämpar du för mycket försvinner väl dipolen och det blir mer en "öppen" direktstrålare, utan lådresonanser.Mer som en DP-låda. Detta kan åstadkommas med en "lådbaffel" med en filt hängande bak i stället för bakstycke. detta ger bättre bas med avstämning i förhållande till placering i rummet.
Herr Harada i bromma provade detta med lådbaffel och experimenterade med olika mtrl, storlek m.m för några år sedan.
Lådans storlek bör ha dimensionerna: sidans bredd =< 1/2 baffelbredd. Höjden lika eller större än bredden.
Lägsta Fz=340/baffelbredd i meter/*1/4. Elementet placeras inte i mitten för att inte få utsläckning samtidigt på lägsta Fz.
med ditt lilla element kanske du bör sikta på 2-vägs system med delning vid 100Hz? då kan du göra en liten baffel-låda som skulle bli 340/100*1/4=85cm från kant till kant dvs 50*60 cm med 15 cm kant runtom?
på den här länken kan du hitta både baffel- sub och sidosystem.
http://www.linkwitzlab.com/builtown.htm
här har du en annan länk med billiga basar som funkar till baffel.
http://www.svalander.se/anlag/baffel.htm

Den magi i mellanregistret som en bra baffel, DIPOL...,Distributed port-låda presterar är det väl bara ett bra Horn som kan överträffa?
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2006/12/21 :  00:28:13  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag har också funderat på ett mellanting mellan sluten och di-pol. Om man bygger lådan som en avsmalnande gång som är mycket väldämpad och ett liten öppning i slutet. Typ Mellanregistren i nautilus.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2006/12/23 :  12:26:49  Show Profile Send scorpion a Private Message
CarlssonH,

Du kanske behöver notch-filtret till dina 103Z enligt följande:

"The 103Sigma needs a notch filter to get rid of a nasty midrange peak: 6.8µF, 0.47mH and 10 Ohms - all in parallel and the whole package in series with the driver."

Provat med framgång i La Petite Audiophile.

Men testa gärna i Öppen Baffel också. Fostex-elementet är kanske inte
det ideala här.

Jan Fredholm har nästan rätt:

Den magi i mellanregistret som en bra Öppen Baffel presterar kan inte ens ett väldesignat Horn överträffa !

PS ang TSP för FE103Sigma, finns här:
http://www.spectrumaudio.de/breit/fostex/acrFE103S.html

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2006/12/23 14:24:39
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2006/12/23 :  20:48:10  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
scorpion:
TACK

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2006/12/27 :  01:09:18  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
Jan Fredholm har nästan rätt:

Den magi i mellanregistret som en bra Öppen Baffel presterar kan inte ens ett väldesignat Horn överträffa !


smaken är väl som baken antar jag ?

(Jag vidhåller att för mig är ett bra mellanregister horn något som ger extra energi och intresse till den musik jag lyssnar på.)


Fostex elementet kanske skulle funka bra i ett 300Hz tractrix horn också?

Själv har jag ett JBL-2105 ,5" -element i ett 350hz tractrix-horn.

Det är ändå kul att lyssna i baffel ibland , okomplicerat med fullregister m.m.

Har själv svårt för något mindre än 12" i hög-basen .Det måste pumpa lite luft....

Lycka till!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/03 :  09:32:55  Show Profile Send ohmega a Private Message
Mmm...Hasses fundering ovanför..är ju intressant

är det någon som testat att bygga enligt konceptet "Terminated line/inverted horn"

http://ldsg.snippets.org/boxes.php#THORN


Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000