HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 E182CC
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/17 :  21:54:36  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har lite E182CC RSD liggande. Har ej använt dem annat än som slutstegs-driver. Funderar på att använda dem som andra steg i ett RIAA-steg där signalnivån ligger på 300-500mV. Har läst att de är brumkänsliga och mikrofoniska men kanske någon här har testat?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/18 :  18:16:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
En bakvänd variant är att googla lite och se var man hittar ECC182:or. Eller leta på ekvivalenta typer.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/18 :  21:53:59  Show Profile Send reVintage a Private Message
Ha, ha!
Inte alls bakvänt! Börjar alltid med Google. Som sista utväg hififorumet. Men man får ta allt med en rejäl nypa eftersom det är alldeles för många skrivglada därute som tycker och tycker och tycker, .

Kommer att testa med ECC99, E182CC och 5687(säkert kort!). Enkelt, då de har samma sockelkoppling. Bara att sätta en trimpot för att ändra bias när man jämför. Det ser i rörkurvorna ut som att man ska lägga sig runt 10mA för bra linjäritet.

Återkommer med eget tyckande, tyckande och tyckande, !

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/18 :  22:05:01  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det bakvända var att man inte letar efter det rör man vill använda utan en ekvivalent. Man letar inte efter 6N2P, utan 12AX7 eller nåt sånt.

(Om man vill leta scheman ska man köra ryska rörbetckningar i Google. Man kan hitta mycket udda saker.)
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/19 :  18:04:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Är inte en ECC182 som en rysk 6N6P??
Det sitter en sådan i AML's RIAA-steg på utgången. Kolla min sajt, jag tror jag har en ritning på det steget där: www.pastisch.se (AML+)
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/19 :  19:43:22  Show Profile Send reVintage a Private Message

Ta inte illa upp nu, Soundbrigade: Vet jag inte riktigt vad du tjötar om ? Om det råkar finns en rysk kopia kopia (eller var det tvärtom ?) har väl inget med det efterfrågade rörets mikrofoni- eller brum-egenskaper att göra. Och jag är inte heller ute efter några scheman.

Som du såg i ett tidigare inlägg så var inte frågeställningen aktuell längre då jag avser att testa med fler rörtyper med samma koppling.

Säkerligen är 6N6P ett bra rör. Om du har ett par uppmätta 6N6P liggande till vettigt pris så kan jag naturligtvis testa även dem. På ebay finns 10-pack för drygt 30USD inkl frakt.

När det gäller rysk rördata är http://www.klausmobile.narod.ru/testerfiles/index.htm bra, då Klaus mätt rören. Säkerligen känner du till denna fördömliga ryss-sajt sen förut.

EDIT: Såg att gårdagens inlägg från mig var lite småsurt, hade bara en dålig dag, ! Efter att ha tittat lite mer på de ryska glasen så inser jag att 6N6 inte är något vidare rör i min applikation då linjäriteten vid lägre ström är kass. Däremot har 6H30, som jag tidigare haft i simuleringskretsen, bättre egenskaper i det området. Mao övertar jag gärna ett par sådana till vettigt pris. Alternativt kan jag köpa ett gäng på ebay.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/07/20 08:05:08
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/20 :  09:39:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Got carried away ....



(Det är grekiska och betyder "Räck mig getosten, älskling" )
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/07/20 :  10:11:08  Show Profile Send time a Private Message

Lämnat forumet
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/20 :  10:53:21  Show Profile Send reVintage a Private Message
Aha, hajade aldrig det där med osten, . Trodde det betydde: "Ta bort geten från vägen".

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/20 :  13:31:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jo det är rätt det med, fast på rumänska.

Annars antyder trådtiteln en allmän diskussion om röret E182CC, varför jag slutar tjata om scheman hit och dit utan bara lite så där allmännt frågar:
Vad skiljer ECC82 från ECC182 från ECC282 (det finns väl ett sådant?). Vilka likheter finns mellan rören? Det där med att var CC står är väl bara en kvalitetsrankning ungefär som en MIL-spec, alltså livslängd och liknande?!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/20 :  13:41:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
E182CC är helt annorlunda ECC82. U på 24, mer ström, mer effekt, större glaskropp m.m.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/20 :  15:52:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Alltså det finns inget släktskap alls?!
Jag vet t ex att en 12L6 INTE är en 6L6 med 12V-glöd, så som 12SN7 är en 6SN7 . Tänkte att det fanns några gemensamma parametrar.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/20 :  16:15:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Inte släkt nej.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/20 :  19:13:35  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
E182CC röret var speciellt framtaget för dåtidens datorer,Det är av "long-life" typ samt konsturerad att tåla cut-off dvs endast matas med glöd under lång tid. "Vanliga" rör får sk katodförgiftning om de utsättes för liknande behandling. Röret går utmärkt att använda som driver i slutsteg men passar ej i försteg pga mikrofoni och brum. Dåtidens datorer var enorma apparater med 1000 tals rör. I dag har en mobiltelefon högre kapacitet, tekniken har gått framåt!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2007/07/20 :  21:09:58  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Om tekniken har gått framåt. Varför kör vi då med rör

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/20 :  23:10:09  Show Profile Send reVintage a Private Message
Tog de gamla rör-böckerna på orden och gav upp E182CC och beställde istället några 6H30 igår. Lagom gain för steg 2 i RIAAn och bra linjäritet.

Det Erik nämner bekräftar mina antaganden om E182CC. Vet dock att Eriks favorit-driver 5687, även den från början var ämnad för analogimaskiner.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/20 :  23:14:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Japp, det var den. Och den är bra i audio liksom snarlika 6463 som jag själv har i försteget. (SE trafokopplat)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/21 :  10:15:08  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Om tekniken har gått framåt. Varför kör vi då med rör

Den frågan svarade du just på själv - tekniken har gått fram och Shockley är sedan länge död och begraven
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/21 :  11:17:40  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Imperial: Tekniken har gått framåt men ej musiken. Mycket av det som produceras idag borde ej få kallas för musik.

ReVintage: 5687 röret använde jag mycket under tidigare år, jag fann att det ljudmässigt var fullständigt överlägset ECC 82 och liknande rör (6SN7 tex.) Numera använder jag det inte längre, då jag gått över till andra rörlösningar.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2007/07/21 11:20:13
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/07/21 :  11:41:00  Show Profile Send time a Private Message
Undrar just hur många av våra favoritrör som egentligen är tänkta till Audio, ett fåtal skulle jag tro ?
ECC88 hittade man i många HF tillämpningar, TV-förstärkare mm

6AS7 som sitter i mina OTL var väl ett regulatorrör precis som 6C33 mfl

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/21 :  11:55:06  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
ECC 88 är ett HF rör som "råkade" bli linjärt. Detta till motsats till andra "HF-rör" som ECC 81 tex som är olinjära. Därför togs det fram "audioversioner" av ECC 88 som E188CC, 6922 mm. Dessa rör är lågmikrofoniska och därmed mer lämpade för audio.


Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/21 :  23:14:27  Show Profile Send reVintage a Private Message
Kul att rörtyps-diskussionen kommit igång. På ett forum jag tidigare hållit till kunde man i oändlighet diskutera vilket fabrikat av ECC83 som lät bäst. BORING!
Har precis beställt ett 10-pack ryska 6F12P vars triod-del med mu över 100 och gm på över 15mA/V verkar lovande. Ser ganska linjärt ut också. Är röret också lågmikrofoniskt kan det bli en riktig "kiosk-vältare"

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/22 :  07:47:36  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Över 100 i förstärkningsfaktor kan det enligt gängse regler endast bli "ganska linjärt". Det rör som är mest linjärt med hög förstärkningsfaktor (68) är UHF röret EC 86, men tyvärr är det mikrofoniskt för det mesta.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/22 :  08:34:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
EC86 använde jag som ingångssteg i förra OTLen. Det fungerade bra.
Jag har några EC88, de är snarlika tror jag. Någon som provat såna?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/22 :  09:20:58  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
EC 88 (PC88) användes i UHF tuners som blandare/oscillator de är vackare att titta på och går arr använda i förstärkare men har inte riktigt samma goda audio egenskaper som EC 86 (PC 86).

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/22 :  11:12:52  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Jag skall be att få rätta mig själv. EC 88 (PC 88) var avsett som gallerjordat HF steg i UHF tunes och EC 86 (PC 86) som mixer och oscillator. Så skall det vara och ingenting annat.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000