HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgradera högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NAD Jonas
Starting Member

35 Posts

Posted - 2007/07/28 :  10:03:59  Show Profile Send NAD Jonas a Private Message
Hej
Följande utrustning är det jag frågar om CD Nad525, förstärkare Nad325, högtalare Dali concept 6, Hörlurar Sennheizer RS 130.

På senare har jag lyssnat mycket via mina hörlurar, och känner på mycket musik att låtarna får lite nya inslag... Framför allt kommer det fram en mycket bättre och i bland en för mig ny bas. Som jag alltså inte alls noterat tidigare. Med lurarna (trådlösa) blir det något lite brus som hörs framförallt i tysta delar, men jag tycker ändå att ljudet är bättre i lurarna. Kan inte fackuttrycken men kanske mer detaljrikt och levande :)

Min fråga: Är det möjligt att komma upp till min hörlurskvalitet med högtalare?
Då menar jag alltså med att bara byta högtalare och inte spelare el förstärkare. Kanske någon har erfarenhet av mina grejor och kan rekommendera någon högtalare?

MVH Jonas

Edited by - NAD Jonas on 2007/08/01 01:53:19

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/07/28 :  12:48:14  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag skulle tippa att bättre elektronik skulle behövas i första hand. Ofta kan högtalare med relativt lågt pris lyfta ordentligt av detta. Att göra tvärtom, dvs uppgradera högtalarna kan också ge ett lyft men det är inte säkert att det blir bättre. Bättre/mer avslöjande/krävande högtalare kan påvisa svagheter i elektroniken.
Du måste testa själv helt enjelt, låna hem ngt kul och testa!
Go to Top of Page

NAD Jonas
Starting Member

35 Posts

Posted - 2007/07/28 :  16:17:01  Show Profile Send NAD Jonas a Private Message
Hej

Min tanke var att eftersom det blir bättre i hörlurarna än i högtalarna så kasnke det är just högtalarna som behöver uppgraderas.
Är jag ute och cyklar när jag tänker så? Kanske går det inte att få fram samma ljud i högtalare som i lurar?

Jonas
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/07/28 :  17:22:55  Show Profile Send Magoo a Private Message
Hörlurarna behöver förmodligen inte lika mycket effekt för att låta bra. Så min röst hamnar på elektronik och rumsakustikbehandling. Men jag är ju bara en lekman i ämnet.

comfortably numb
Go to Top of Page

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2007/07/28 :  17:43:00  Show Profile Send Kanhow a Private Message
Skulle också säga elektronik, med en bättre CD och stärkare
kan nog dina dali spela mycket bättre än vad du kan ana.

Som exempel så har jag en kompis med högtalare med ny pris på 3,5k
medan nypriset på resten av anläggning ligger närmare 90k.
De högtalarna spelar otroligt bra.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/07/28 :  19:48:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tycker ändå att Jonas har en poäng när han jämför med hörlurarna. Låter det mycket bättre med hörlurarna så är det inte cd-spelaren som sätter begränsningarna, eftersom den används i båda fallen.
Ni andra har poäng också i att förstärkare och högtalare är intimt förknippade med varandra, och att köpa en bättre högtalare inte alltid ger förväntat resultat om förstärkaren inte orkar driva den riktigt.
Jag skulle nog ändå titta på andra högtalare som kanske passar förstärkaren bättre.
Jag har dock ingen erfarenhet av Dali-högtalarna och vet inte om de är svårdrivna och hur bra de passar ihop med förstärkaren. Prismässigt verkar anläggningen välmatchad, men det finns billiga högtalare som kan vara svåra att driva och därför behöver en bättre förstärkare. Jag tycker dock att en sådan högtalare är felkonstruerad eftersom högtalare bör kunna fungera med elektronik i samma prisklass. Enklaste är nog att du pratar med folket på Hifiklubben.

Att man hör mer detaljer med hörlurar och får en djup härlig bas som högtalarna inte kan matcha är nog en erfarenhet som vi alla delar, även de med riktigt påkostade anläggningar.
Det krävs riktigt dyra anläggningar för att slå en bra hörlur. Så det hela är kanske inte så konstigt och du sitter förhoppningsvis med en välmatchad anläggning och får precis som vi andra acceptera att hörlurar låter bättre inom vissa områden.

Att använda en 3,5kKr-högtalare i en 90 kKr-anläggning verkar inte optimalt, tycker jag.
Det låter som det finns stora uppgraderingspotentialer där. Men självklart låter inte en sådan anläggning illa. Det kan däremot en anläggning med 90 kKr-högtalare kopplad till en allt-i-allt-anläggning för 3,5 kKr göra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/07/28 :  20:09:51  Show Profile Send Njord a Private Message
När jag läser i olika forum i både Sverige och andra länder så tycker jag att man kan göra den här sammanfattningen: Högtalarna tillsammans med rummet betyder överlägset mest. Elektronik och kablar har en underordnad betydelse.

Akustiken betyder mer än man tror. Om du inte har gjort det redan så fundera på att satsa några kronor på dämpning och diffusering i lagom proportion.

Placeringen av högtalarna betyder också mycket. Några praktiska tips kan du hitta på Ljudtekniska sällskapets hemsida: http://www.lts.a.se/lts/startLts.html

En tänkbar idé för att hitta rätt högtalare/förstärkare etc. kan vara att köpa någonting begagnat. Jämför sedan det du har nu med det du köpt. Sälj därefter det som du tycker sämst om. Om du köper och säljer förnuftigt så behöver du inte förlora mer än ett par hundralappar. (Eller till och med gå med vinst!)
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/28 :  21:27:24  Show Profile Send OcA a Private Message
DALI är tyvärr rätt tröga laster för stärkaren i de flesta fallen. De går rätt lågt i impedans och är inte direkt roliga i fasen, så de kräver rätt fast hand för att blomma ut.

Sedan är givetvis rummet och placering otroligt viktigt. Att flytta högtalarna ett par cm kan räcka för att allt ska falla på plats. Sedan finns det många andra småknep att ta till såsom stenplattor under högtalarna, andra spikes etc, men det ger inga jätteskillnader utan de är ytterst, ytterst små.

Med din stärk antar jag att du har möjlighet att hänga på ett slutsteg från pre-out (brukar finnas på alla NAD), så testa att låna hem ett rejält steg från valfri hifi butik och varför inte ett NAD-steg så ser det snyggt ut i racket också...

Annars finns det massor med steg begagnat och vad du ska ha är ju mest en fråga om tycke och smak egentligen.

Så, testa således med placering och prova att slänga in lite akustikförbättringar (typ mattor, bokhyllor, tavlor, blommor, gardiner osv) i rummet och se vad som händer.

Jag fick iaf ett mycket positivt resultat av att hänga på ett Krellmonster i signalkedjan. Högtalarna blommade verkligen ut med den nyvunna kraften.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

NAD Jonas
Starting Member

35 Posts

Posted - 2007/07/29 :  11:59:13  Show Profile Send NAD Jonas a Private Message
Hej
Det här med fler prylar väcker en viss köpiver och jag har börjat titta efter en effektförstärkare så smått.
Vad det gäller placering av högtalare har jag testat ganska många varianter -konstigt nog (kanske) så är "Bok" placeringen med en perfekt trekant. Inte den som jag tycker låter bäst. Ljudet blir då lite desorienterat tycker jag, mina högtalare står nu tätare och jag sitter längre bort. (kanske en annan diskussion än ursprungliga).
I vilket fall så skall jag försöka testa med mer kraft till högtalarna alternativt med nya högtalare beroende på vilket jag billigast kan göra först. Finns det fler åsikter om detta tar jag dock väldigt tacksamt emot dessa med!

MVH Jonas
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/30 :  11:54:07  Show Profile Send marens a Private Message
Man häpnar! Folk rekommenderar alltså annan elektronik när det uppenbarligen är högtalarna/rummet som saknar upplösningen som hörlurarna har.

Högtalarna är nog inga problem att driva heller så att det skulle handla om en olycklig kombination av högtalare/förstärkare ser jag som ytterst osannolikt. Mer effekt behövs inte heller om man inte lyssnar så starkt att förstärkaren börjar klippa. Man kan inbilla sig att ett kraftigt slutsteg på 500W skulle "hålla i högtalarna bättre" även på låg volym eller vilka bildliga uttryck man nu vill ta till men sanningen är att högtalarna/rummet kommer låta exakt likadant även med en kraftigare förstärkare, det är inte där problemet sitter.

NAD Jonas: Du har förmodligen rätt i din ursprungliga analys att högtalarna inte är helt bra. Det kan även ha att göra med att efterklangen och reflexer i rummet maskerar ljudet så att det hörs mindre tydligt helt enkelt. Så är det nästan alltid när man jämför bra hörlurar med högtalare i ett rum eftersom rummet inte kommer med i hörlurslyssningen. Det är ganska olika saker. Dessutom blir det en helt annan klang när ljudet går rakt in från sidan i öronen från hörlurarna istället för snett framför från högtalarna. Testa att vrida huvudet så att ena örat är riktat mot ena högtalaren så förstår du, man får en helt annan "fylligare" och mer diskantrik klang när ljudet går rakt in i örat. Vad som är rätt är en annan fråga. Det går ju att få väldigt naturligt och trovärdigt ljud med högtalare medans det kan vara väldigt svårt i ett par hörlurar som låter väldigt torrt/avhugget/rumsfattigt och "inuti huvudet" även om man ofta kan höra detaljer tydligare på det sättet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/30 :  12:22:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Rekommenderad och vettig läsning för alla, särskilt nya på forumet:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/07/31 :  18:38:10  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Jag föreslår mera högupplösta burkar tillsammans med kabel experimentering, plocka det du kan ur Nadprylarna först innan du testar ny elektronik, jag håller med om att bra elektronik kan lyfta billiga högtalare men personligen vill jag inte ha strypning i slutet av signalkedjan då man inte på vettigt sätt kan höra vad som händer när man rör om bland kablar och kringutrustning.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/07/31 :  18:47:33  Show Profile Send Snutten a Private Message
Verkar som om inte alla fattat vad jag menar, visst vore det kul att byta hela anläggningen (vilket vore det bästa för en riktigt stor skillnad) men nu kostar det ju att byta så därför är mitt tips att börja med tex förstärkare och sen Cd och sista högtalarna när tillfälle ges. Detta tillvägagångssätt borde ge bra resultat utan att det kostar skjortan. Kom ihåg att många mer påkostade högtalare kräver riktigt bra eletronik för att komma till sin rätt!

Edited by - Snutten on 2007/07/31 18:49:06
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/07/31 :  19:07:00  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Så det skulle vara så mycket billigare att köpa bättre elektronik än bättre högtalare? Du verkar övertygad om att Nad elektroniken är den svaga länken, själv är jag inte övertygad om det, man får väldigt fina högtalare för runt 5000kr beg idag, uppgradering från Nad grejerna lär inte bli billigare.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/07/31 :  23:03:44  Show Profile Send Snutten a Private Message
Kanske inte billigare för tillfället, men förr eller senare måste du byta upp dig i elektronikväg för ett klart lyft. Egen erfarenhet, inget annat. Sen angående NAD, visst är det bra grejer med tanke på pris, men de har inte mycket att komma med om du jämför med mer påkostade grejer, tyvärr. NAD har ju en M-serie som säkert inte är dålig, men då kostar den ju en slant den också.

Edited by - Snutten on 2007/07/31 23:06:37
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2007/07/31 :  23:55:11  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Det blir samma kostnad i slutändan vilket håll man än börjar från men personligen tror jag att man skulle få en så mycket roligare anläggning om man i första hand bytte högtalare. Högtalare likt Dali concept 6 måste ju vara bland det otacksammaste som finns att hänga på bra högupplösande elektronik framför då dom är kompromissade till att spela högt med och inte mycket annat, Sett till hifi-parametrar har jag all anledning att tro att elektroniken gör betydligt mera rätt än Dali lådorna.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/07/31 :  23:56:46  Show Profile Send svejk a Private Message
Mitt tips är
Ta god tid på dig det sparar pengar och felköp.
Kolla och lyssna runt till du hittar högtalare du kan leva länge med. Har du inte råd, vänta till kulorna finns.
När du hittat dina högtalare kolla då på elektronik, när detta är på plats är det läge att kolla på kablage odyl.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/08/02 :  08:22:45  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag skulle definitivt börja med rumsakustiken. Det är den förbättring som garanterat ger mest välljud per satsad krona. Överlägset.

Sannolikt sitter du på ett problem med basresonanser. Detta drabbar i princip alla rum. I mitt fall så mätte jag upp var i frekvens mina problem låg, tillverkade ett gäng "basabsorbentrör" (vad är eg deras officiella namn???) och vips så var min basåtergivning så otroligt mycket bättre så att hakan ramlade ner i golvet. Allt för en kostnad av cirka 300 kr.

I övrigt tycker jag din anläggning känns rätt så ok balanserad. NAD-elektroniken tycker jag är underskattad, i synnerhet förstärkarna. Din stärkare driver "det mesta" med ett hyfsat resultat. Dali-burkarna har jag bara goda erfarenheter av.

Nä om jag vore i dina kläder skulle jag börja med att angripa rumsakustiken.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Material
Member

127 Posts

Posted - 2007/08/02 :  09:09:27  Show Profile Send Material a Private Message
Rumsakustik behöver inte handla om basabsorbentrör eller specialtillverkade sjok av gullfiber och skumgummi, att bara lägga ut ett par mattor, eller hänga en snygg matta på väggen, gör mycket. Man kan ställa en fåtölj i vägen för reflexer, ha bokhyllor i rummet osv. Ni vet, som ett vardagsrum som inte är möblerat enligt B&O-estetik...

En Feminist och en Gentleman
Go to Top of Page

NAD Jonas
Starting Member

35 Posts

Posted - 2007/08/02 :  22:00:14  Show Profile Send NAD Jonas a Private Message
Hej

Tänkte berätta lite om vad som hänt.

Jag har semester nu och har gott om tid till provlyssning. Efter vandrat runt i Stockholm med mina favoritskivor har jag kommit fram till följande.

· Jag har ganska bra ljud.
· De förändringar som ett extra slutsteg skulle göra tror jag inte är värt pengarna.
· Just nu ligger planerna på att spara en lite längre tid och (om jag inte hinner ändra mig igen) köpa upp mig ganska mycket i både elektronik och högtalare. Ev. kanske ändå köpa ett par högtalare till nuvarande system. Om detta har jag ett par frågor i ny tråd:)

Vad jag framför allt fastnat för när jag lyssnat runt är följande

Nad M3+ M5 + BoW 804 -skall lyssna på dessa med Dali mentor 6 också tänkte jag.

Vad jag just nu tyckte lät ännu bättre var Bladelius Freja Mk-2 + Tyr tillsammans med Monitor Audio RS-6. Skall bli roligt att få lyssna på detta med Syn när den kommer.
Då detta är en betydligt billigare kombination än Nad så hoppas jag mina intryck står sig på vidare lyssningar.

Jag gillade även Dali Ikon 6, men tyvärr fick jag bara höra den med något visserligen dyrt, men ändå ett hemmabiosystem. Och vet inte om det var avgörande men RS 6 var klar vinnare där. RS-6 Lyssnade jag på med diverse elektronik i olika prisklasser skall nog tilläggas.

MVH Jonas

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/08/03 :  10:53:17  Show Profile Send marens a Private Message
När man flänger runt och lyssnar sådär så är det i stort sett bara högtalare/rum/musik man lyssnar på. Att dra några som helst slutsatser om elektronik mm är mycket svårt om man inte endast skiftar mellan två nivåmatchade förstärkare tex.

Om jag vore i din sits med den information som du har nu så skulle jag tycka det vore intressant att tex testa B&W804 och/eller MA RS-6 hemma i eget rum och anläggning. Kan bli rätt lärorikt.

Edited by - marens on 2007/08/03 10:58:11
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/03 :  11:41:29  Show Profile Send Zombie a Private Message
Köp ett par Quad ESL...ställ dom mot varandra på 2-3 m avstånd och sätt dig emellan. Se där, ett par jättestora hörlurar!

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000