HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Programvaror för schemor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/07/27 :  22:28:54  Show Profile Send zikkan a Private Message
Hej på er!
Jag har sökt lite i forumet men inte hitta några entydiga svar ... .....

Jag undrar vilka programvaror ni använder er av för att rita kretsschemor och eventuellt kretskortslayoter? Gratis, shareware och/eller "riktiga" (dyra ...) program??

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/07/27 :  23:25:26  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag kör med Eagle 4.16 det äe gansaka smidigt och är gratis
sen finns det en hel del libraries för allt möjligt att ladda hem.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/27 :  23:43:38  Show Profile Send reVintage a Private Message
Schemaritningen och kretskortslayouterna får man på köpet när man köper ett Spice-program som ex.vis Tina från www.tina.com. Inte särskilt mycket pengar, 69EUR. Mao mindre än en medelmåttig middag med frun på krogen.
Då får man ju reda på om kopplingarna kan tänkas fungera IRL innan man slösar komponenter och lödtenn. Dessutom kan man avslöja en massa halvtaskiga kopplingar som cirkulerar bl.a. på internet och genom mytbildning anses som bra av "förståsigpåarna".

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/28 :  15:33:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag kör sPlan och sLayout. Synnerligen manuella program.

Ett rätt bra program som finns i snikvarianter är edWin. Tyvärr går studentversionen på några tusen ändå.
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/07/30 :  12:35:34  Show Profile Send zikkan a Private Message
Hejsan!
Tack för infon ...

LORD:
Eagle borde jag ha kommit på själv ..... Kollade på den amerikanska hemsidan (min tyska är begränsad ) Begränsningarna i gratisversionen verkar inte så farliga, max 80x100 mm stora kort verkar vara det 'sämsta'.

REVINTAGE:
Hade jag inte en aning om, trodde att Spice-programmen bara innehöll simulering (har därför inte tittat på dem ....) Men vad finns i gratisversioner från t ex Linear Technologies?

SOUNDBRIGADE:
sPlan&sLayout verkar bra och dyra får nog prova med Eagle först ..... Det är ju trots allt för sporadisk hobbyanvändning ..

Kom förresten på vilket program jag använde på ett av mina första jobb i dimmig forntid (1989-1990); CADStar hette det. Fanns i en schema-del och en layout-del.

Tack för era svar!

Mvh
zikkan



Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
Go to Top of Page

zikkan
Member

123 Posts

Posted - 2007/07/30 :  15:56:41  Show Profile Send zikkan a Private Message
Förresten .... hittade en "light-variant" av CADStar på på deras hemsida (http://www.cadstarworld.com/default.asp), har tagit hem den och skall se hur den är oxå!

Mvh
zikkan

Sammelsurium-anläggning:
========================
Pro-Ject 2, Sony CDP-X7 ESD, Cambridge Isomagic DAC S700, Sony ST-SB920QS , Harman Kardon HK675, Rogers LS3/5a
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/07/30 :  20:48:15  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Om man använder någon form av Unix (inkl mac osx) så finns gEDA, http://geda.seul.org/index.html . Klart trevligt program om man frågar mig. Lite klent på komponent sidan och simulering är lite krångligt.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000