HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bra innomhusantenn önskas.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2007/07/08 :  16:34:37  Show Profile Send G.M a Private Message
Hej på er.

Någon här som skulle kunna tipsa mig om någon bra innomhusantenn till t.ex Tivoli Audio eller någon bra antenn överlag. Jag har prova de antenner som ser ut som ett T och som kan köpas lite här och var. Gärna tips på nått man kan bygga själv också. Svalander har nån superantenn på sin sida men man undrar om den är värd priset, någon som vet?

Mvh// Matte.

phon
Starting Member

37 Posts

Posted - 2007/07/10 :  10:15:40  Show Profile Send phon a Private Message
Hur var det gamla ordspråket nu? Antennen är halva radion. Så, en bra antenn är en fördel.

Man skulle ju kunna travestera ordspråket också och säga: Omgivningen är halva antennen.

Med det menar jag att det inte spelar så stor roll hur bra eller dålig antennen är, om du absolut skall ha den inomhus. En T-antenn eller en 75cm tråd, det viktiga inomhus är mikroplaceringen.

En enkel lösning, om du inte vill skruva upp master på taket, är att skaffa en lagom tunn koaxialkabel, så lång att den räcker till närmaste fönsters utsida. Där kopplar du på en antenn, som kanske bara är en tråd som hänger rakt ner.

En annan sak att tänka på är att lokalradiostationer i huvudstaden är vertikalt polariserade, medan de från SR är horisontellt polariserade. Det är därför man använder de Z-formade antennerna, plus ett speciellt notch-filter som dämpar signalerna från SR-kanalerna.

Det funkar med antenner som med högtalare ungefär. Ingen antenn fungerar bra i en dålig omgivning, och ingen högtalare spelar bra i ett dåligt rum.

.

Edited by - phon on 2007/07/10 10:17:37
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2007/07/10 :  17:41:31  Show Profile Send G.M a Private Message
Hej.

Tror du det skulle funka med en bilantenn som man monterar utomhus. Det är väll bara att köpa en meed en kabel och sen klpper man av hanen och ersätter den med en som passar i Tivolins uttag?

Go to Top of Page

phon
Starting Member

37 Posts

Posted - 2007/07/10 :  18:43:11  Show Profile Send phon a Private Message
Kläm fast den på fönsterblecket då, en bilantenn vill väl gärna ha lite jordplan också. Tivolin verkar ha F-kontakt som då troligen betyder 75ohms ingång. Jag vet inte hur bilantenner är nuförtiden, är det inte nåt högohmigt? Annars är det bara att byta kontakt.

Annars, skaffa en lagom bit vanlig antennkabel. Montera en F-kontakt i ena änden, dra andra änden till fönstret. Skala bort skärmen på en 75cm lång del så att mittledaren med isolation blir kvar. Häng ut genom fönstret. Inte alls perfekt, men billigt och enkelt.
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2007/07/10 :  20:33:46  Show Profile Send G.M a Private Message
Tackar för tipset phon ska testa detta. Återkommer med resultat. Tror jag har en F-kontakt liggandes nånstans.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/07/11 :  00:07:34  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Vill du ha lite mer förstärkning än en bilantenn med jordplan - gör en dipol istället!

Kostar dig dessutom bara en bit koax och ledare av önskad sort!

Ex. avstämd för 100MHz:

-----1.5m---------(Koax 75Ohm)---------1.5m-----

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

phon
Starting Member

37 Posts

Posted - 2007/07/12 :  23:47:49  Show Profile Send phon a Private Message
Verkar lite lång kanske? Jag ville inte trassla till det för G.M. i onödan .... :) Det går bra att skarva på en 75cm kabel på jorden också, så blir det en dipol. Sträcks ut åt varsitt håll då, så att det ser ut som ett T. Foten går in till mottagaren då.

(om vi skall vara petiga så skall det nog vara lite kortare än 2 x 75cm, signalen går lite långsammare i kabeln än i luften)

.
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2007/07/23 :  22:19:07  Show Profile Send G.M a Private Message
Jag testade phons förslag till min stereo som jag har i förrådet och det funkade kanon.



Ska fixa en antenn till Tivolin i köket också. Funkar inte den enkla varianten där så går vi upp ett snäpp.
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/07/25 :  13:14:15  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Nja, skarvar du på 75cm "kabel" mot jord, så får du visserligen något som liknar en dipol, men för 200MHz = inget för vanliga FM-bandet!

Skall man vara helt korrekt, så beräknar jag dipolantenner för amatörradio (sändning & mottagning) som 300/frekvensen (MHz) * 0.97.

För mottagning spelar förkortningsfaktorn 0.97 mindre roll och då du även använder antennen för att ta emot signaler mellan 88 & 108MHz -gör den ännu mindre skillnad!

Har du inte plats för "raka" 1.5m ben, så ta t.ex. larmtejp av kopparfolie och sätt i kanten på ett fönster = nästan osynlig antenn!

Har du taklister, kan dipolbenen döljas bakom dessa och koaxen sättas i ett hörn av ett rum!

Sätter du sedan ett ben horisontellt och det andra vertikalt, så har du en bra kompromiss av vertikalt/horisontellt polariserad antenn beroende på vad du lyssnar på för radiostationer!

Bara att prova sig fram - kostar inte många kronor!

/R


The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/07/25 13:15:38
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2007/07/30 :  08:10:16  Show Profile Send G.M a Private Message
Tackar för tipset MacGyver.

Bra att kunna gömma benen.

Edited by - G.M on 2007/07/30 08:11:16
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000