HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Allmänt om DIY slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/07/21 :  01:44:16  Show Profile Send Zoggy a Private Message
Hej på er,
Nu när jag närmar mig en OB lösning så tänkte jag fråga vilket slags slutsteg ska jag bygga mig? Jag har försökt läsa in mig på området och förstått att A-klass är det enda som gäller? Alephs eller rörsteg? Vart hittar jag "mörkret"? Vilket är det mest musikaliska, vilket steg "hörs" minst?

Återigen en hel massa frågor men känns som om man öppnat en dörr in i DIY världen som inte kan stängas :D

mvh
Zoggy

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/21 :  02:22:01  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Tja, jag önskar dig lycka till och mycket kul!
För mig är DIY en välsignelse men också förbannelse. Välsignelse för att hobbyn ger så mycket tillbaka: man får aktivera hjärnan, lära sig mycket nytt och får en känsla av oberoende (av hifi-och musikindustrin förstås), och man får träffa många roliga, smarta, duktiga och sympatiska människor. Förbannelse (för min del då) för att det tar såpass mycket tid och för att man inte riktigt har den tiden och/eller koncentrationsförmågan när hobbyn ska gå ihop med barn, fru, jobb och dylikt.
Som tur är finns hififorum (och ett eller två andra forum, då på engelska), här kan man iallafall tjöta om DIY och få idéer, även om det tar sjutton år och sju månader att få färdig varje liten grej. (för mig alltså, en del andra här är ju som du kan se väldigt produktiva).
Säkert många här som känner igen sig i din situation. Mitt lilla bidrag här blir att uppmuntra dig att försöka tänka "utanför lådan". Vi är formade av hur konsumentelektroniken funkar eftersom vi är konsumenter.
Om du bygger högtalare nu, så är du faktiskt i den positionen att du kan välja en väg:
1. låg effektivitet/känslighet, som gör att du blir bunden till kraftiga slutsteg (stora OTL-rörsteg eller feta transistorsteg från Krell m.fl.) eller
2. hög effektivitet/känslighet, som gör att du kan använda även de mindre slutstegen på 2-10W ("mindre" rörsteg med de klassiska trioderna, små transistorsteg typ Nelson Pass m.fl.).

Pratar vi så dipol/OB så är det i stort sett bara högtalarelementens känslighet som styr, och oftast verkar folk hamna i att använda nån slags extra basenhet, gärna aktivt driven med nåt högeffektssteg för att pumpa bas under 100-200 Hz eller så. Så det avsnittet struntar jag i nu, det är resten av frekvenserna som är intressantast:
Kommer du upp i en känslighet av runt 93-95 dB så kan du t.ex. vara med och leka i 2A3-single end-gänget som huserar under punkt 2. 88 dB och under placerar dig i grupp 1, åså har vi ett område där emellan som hör hemma lite i båda grupperna, där man fortfarande kan använda rör men inte de minsta triodstegen.

Så: har du beslutat dig för hur känsliga element du ska ha?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/21 :  10:12:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Generellt finns väl inga absoluta sanningar vilken sorts förstärkartopologi som låter bäst.
Läs den här: http://www.pastisch.se/faktiskt/The_Sound_Of_Amplifiers.pdf
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/07/21 :  11:55:40  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Douglas Self har en del att säga om förstärkare i sin bok "Audio Power Amplifier Design Handbook". Klart värd att läsa.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/07/21 :  12:17:18  Show Profile Send esl a Private Message
Douglas Self gör ingen skillnad på distortionskomponenternas ordning utan mäter THD rakt upp och ner.
Ovetenskapligt och faktiskt helt irrelevanta mätningar om man ser till lyssnaren.

Att lyssna på förstärkaren är viktigare!
Möjligen så är det allra viktigaste att göra en FFT graf och vikta övertonerna och därifrån bedömma förstärkaren.

Då klarar sig oftast rörförstärkare med låg motkoppling allra bäst.
Vilket också rörförstärkare i lyssningstester också gör...

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/21 :  12:39:57  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/07/21 :  16:17:32  Show Profile Send Zoggy a Private Message
Ja man kanske inte skall stirra sig blind på mätningar. Om man mäter hur mycket distortion det är i en högtalare när man krämar på med är det inte roligt.

Om man nämner förstärkare som t.ex. Hiragas Le Monstre, Lodströms entaktare, Pass Labs Alephs. Hur nära är man i såna fall mitt mål? Tror och hoppas att jag ska klara mig med 10W.

Kan man överhuvudtaget bygga sig en förstärkare som låter bättre än en bra köpes?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/21 :  16:28:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Kan man överhuvudtaget bygga sig en förstärkare som låter bättre än en bra köpes?

Självklart!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/07/21 :  16:37:29  Show Profile Send ohmega a Private Message
En helvild gissning....är att nelson pass´Zv9:a inte går av för hackor..... Haken är väl att få tag i J-fet-transistorer.

Ett tips är att köpa kylare (om du behöver skaffa det) genom conrad heatsinks http://www.conradheatsinks.com/ alternativt köpa begangnat.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/07/21 :  18:26:11  Show Profile Send Lovan a Private Message
Lodströms entaktare? Info tack!
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/21 :  18:45:18  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Med en 10W-förstärkare kan du t.ex. också använda dig av transformatorkopplade push-pull-förstärkare med mellanstora trioder (300B eller lite mindre:2A3 m.fl), alternativt triodkopplade pentoder (EL34, EL84 m.fl.) och tetroder (KT66, KT88 m.fl).

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/07/21 20:40:27
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/07/21 :  21:23:19  Show Profile Send esl a Private Message
Hiraga Monstret (8W), Diverse Nelson Pass osv.
Byggen som är kända för att låta riktigt bra. de har en sak gemensamt..
Låg global motkoppling eller ingen alls!
Ganska hög distortion men tittar man på dist spectrum så är det inte så mycket dist vid höga och udda övertoner.

Douglas Selfs förstärkare har alltid väldigt mycket motkoppling.
De har lägre distortion men om man titta på distortionen av högre ordning och av udda karaktär så är den rent av sämre.
Och så låter den inte musik...

Jag hade kört på Nelsom Pass!
Eller en rörkonstruktion..

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/07/21 :  23:12:56  Show Profile Send Fuling a Private Message
Med Pass i ena ringhörnan och Self i den andra skulle jag utan tvekan satsa allt jag äger på Pass. Har för mig att D. Self kommit med något uttalande att bipolära transistorer i äkta klass B ska vara det yppersta när det gäller att förstärka musiksignaler (är inte 100 men 99% säker på att det var han som sa det).
Det får han tycka/tro om han vill men jag tycker/tror definitivt inte på det.

En personlig reflektion är att konstruktioner med löjligt låg verkningsgrad ofta låter mycket, mycket bra. Nu pratar vi om att bränna flera hundra watt för att få ut kanske 2x2W till högtalarna.
Mina erfarenheter kring det grundar sig på några olika resistanskopplade SE-mostfetförstärkare (Son of Zen samt ett par egna konstruktioner) samt en SE OTL-förstärkare med rent makabert låg verkningsgrad.

Av de olika Pass-projekt som finns att välja på så har jag stora förhoppningar på ZV9, just för att den använder en Jfet som förstärkarsteg.

Rör, ja... Klart roligast att bygga med, mer "besjälade" än transistorer eftersom de glöder och ser fina ut och dessutom oftast har en historia bakom sig.
Med dagens möjligheter att handla billigt över gränserna behöver det inte bli särskilt dyrt att bygga en rörförstärkare som låter riktigt fint, men ska man upp i toppklass med direktupphettade trioder och fina utgångstrafos så bär kostnaderna iväg.



"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/07/23 :  21:35:53  Show Profile Send Zoggy a Private Message
Hallåj,
Ju mer man läser desto större ångest... Kan inte besluta mig för ett projekt. Skulle vilja både testa SE rörmojänger å andra sidan vilja ha lite att kräma på med volymmässigt typ Aleph 5. Kommer väl att bli hånad och spottad på, men jag vill inte att mitt hembygge låter inte det minsta som Krell eller Mark Levinson & co(inte för att jag skulle klara av det men :D).
Skulle vilja testa bygga nånting som inte "låter" som en förstärkare. Jädrans svårt att förklara, men att den inte tillför eller justerar signalen på nåt sätt.

Lodströms entaktare fanns som exempelscheman i Audio Videos rörbyggarskola på början av 90-talet. Väldigt enkla konstruktioner vill jag minnas. Undra om nån har dom tidningarna kvar?

Vilken av Hammonds utgångstrafon ska man välja om man ämnar bygga en 300B SE?

mvh Zoggy
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/24 :  08:30:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Lodström: Jag har hans papper i pdf-format, samt tidningarna som beskriver Remus.

Hammond rekommenderar 1627SE (2K5) resp 1628SE (5K) för 300B. Beror alltså vilken anodlast du vill ha.
Kolla också EdcorUSA. Man kan beställa från Europeisk kontoret, kanske lite mindre strul (moms/tull).
Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/07/24 :  20:22:03  Show Profile Send Zoggy a Private Message
Går det att använda Hammonds 125ESE som utgångstrafo till en 300B SE? Vad är det som egentligen skiljer den dyrare hammond å denna serien? Hur mycket effekt är det som det rör sig om?

Eller ska man först "öva" sig på en enklare PP bestyckad med EL34?

mvh Zoggy
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/24 :  22:32:44  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det är mycket som inte man tänker på när man tittar på de små enkla rörschemorna. Inte minst nätdelen. Förvisso gäller detta även schemorna på transistorsteg.
Det är dock helt klart färre komponenter med rör, även om komponenterna i sig är lite dyrare (utgångstrafos brukar vara den dyraste posten, men även nättrafo kostar en del, om du inte kan använda dig av standard-Hammond eller någon från Lundahl förstås).
Mitt största problem när jag skulle börja bygga med rör var att jag inte hade nån erfarenhet av hardwiring, då gällde det framförallt information om hur man drar glöden och även om jordning. Nuförtiden är det betydligt lättare att börja, jordning kan man lära sig genom att läsa LennArt:s utmärkta sticky-tråd, och här på forumet finns flera (inte jag, jag bara läser, köper grejer och sitter och velar omkring för att jag är rädd för lödplatsen och högspänningen) som har byggt fungerande rörhäckar med hardwiring, och som kan tipsa om hur man dimensionerar och drar högspänningsnätdelen och glödens nätdel.
Om du vill göra en lättare sak till att börja med, köp ett rörstegskit. Till exempel har world audio design (obs ny adress, http://wduk.worldomain.net) en EL84-kit. Eller till exempel http://www.diyhifisupply.com/. Mycket att dregla över där.
Det finns ett antal till runtom i världen men eftersom jag är så velig så har jag aldrig kommit mig för med att investera i något sådant. OBS att den stora fördelen är att man ofta får med sig både de flesta komponenter (oftast dock ej rören) och bygginstruktioner, ibland även låda. Är det två saker jag själv tycker är stora hinder i vägen för att få nåt färdigt så är det transformatorer (både nät- och signaltrafos) och lådor.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/07/25 :  12:51:06  Show Profile Send time a Private Message
Zoggy, hammonds 125 trafo pallar inte för strömmen och har för låg induktans (basen blir lidande)
Om du envisas med 300B så har Lundahl en SE trafo som är ok, 1663 tror jag. Billiga trafon är just billiga... 2A3 är för övrigt ett trevligare rör.
Om du inte har byggt med rör är det bäst att börja med en PP tex EL84, 6V6,6L6, 5881 mfl eftersom det är mycket lättare att få tyst.
Min personliga preferens är mycket lättdrivna högtalare och relativt små PP förstärkare, det blir ett dynamiskt ljud, liten kompression och KUL ATT LYSSNA

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/07/27 :  21:50:43  Show Profile Send Zoggy a Private Message
Hej igen,
Finns det nån som vet om det går att klona Musical Reference RM-10 mk II? Efter vad jag förstår är det en PP med 2st EL84or. Eller finns det nåt liknande i DIY som kunde låta lika bra? (Aldrig hört MR RM-10 endast goda saker jag läst om den!)

Push pull med EL-84 ska enligt utsago ha 10W uteffekt. Ska jag då ha utgångstrafon som är "rateade" 10W t.ex. Hammond 1608?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/07/27 :  22:47:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
PP EL84-förstärkare finns det nog i princip hur mycket scheman och dokumentation som helst om på nätet! Sök, och inkludera 6BQ5 som röret heter på "amerikanska", och du skall finna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/28 :  11:01:53  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Eller ska man först "öva" sig på en enklare PP bestyckad med EL34?

Fuling har redan svarat. EL84/6BQ5 är bra standardrör som enligt många har bar ljudegenskaper. De är dessutom inte kinkiga.
Jag skulel också vilja säga: sök också på EL90/6AQ5. Röret som tyvärr är 7-poligt (sockel) påminner till vissa delar om EL84 men har lite mindre effekt.
Jag har byggt ett asenkelt PP-steg med en triod/pentod (ett rör) och två 6AQ5 per kanal. Spelar riktigt högt och snyggt. Dessutom går det att göra en fysiskt liten förstärkare.

Dina Hammondtarfos kan du sätta ihop med en ECL82/86 eller en EL84. Jag har precis upptäckt att jag har ett par 125DSE liggandes. VAD ska jag göra med dem??
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/07/28 :  18:40:44  Show Profile Send Fuling a Private Message
quote:
jag har ett par 125DSE liggandes. VAD ska jag göra med dem??


Jag vet exakt vad du ska göra med dem: Skicka dem till mig i utbyte mot nåt annat roligt!:)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/28 :  19:00:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Nja ... jag ville bygga något med dem. 6AQ5 (äsch de är använda). Ska kolla det där slutsteget med ECC88. Tror inte jag har några ECL82:or, kanske ett par ECL86.

Vad hade du för kul annars. (ed)

Edited by - soundbrigade on 2007/07/28 19:00:58
Go to Top of Page

Zoggy
Starting Member

47 Posts

Posted - 2007/07/29 :  03:01:58  Show Profile Send Zoggy a Private Message
Kan man para ihop vilket som helst DIY slutsteg med ett Remus försteg t.ex.? Skulle ha delarna till ett Remus liggande som det ser ut och tänkte ta det som mitt första DIY-projekt. Har på känn att jag måste söka efter ett slutsteg som möjligtvis kunde falla mig i smaken.

Ska man mera sikta sig in på att lära sig om själva bygget när man håller på med sitt första rörslutsteg eller ska man faktiskt sikta på att nå audionirvana? Remus ska tydligen idag fortfarande hålla hög standard eller har jag fel?

mvh Zoggy
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/29 :  09:22:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det finns ingen naturlag som sägger att alla försteg fungerar med alla slutsteg utan problem.
Däremot läste jag om någon som körde rörförsteg för att "runda av" och "mjuka upp" ljudet som kom från allehanda digitala källor.
Jag skulle bygga Remusen och testa.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/29 :  11:47:16  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Då menar du bara Remusens linjesteg eller? Den har ju RIAA också, och en tape in/ut-koppling som i och för sig är smart men kanske inte helt nödvändig idag.
RIAA-steg är inte det bästa att börja med om man inte har byggt med rör förut, säger jag av egen erfarenhet . Det är så små signaler som ska förstärkas, så kraven på rätt ledningsdragning och tyst nätdel blir högre, även matchning av komponenter och testning av rör. Det är inte alla ECC83:or som är tysta och snälla.
Ett av de enklaste linjestegsscheman jag vet är det här, som J.W.Fosgate gjort, "the Foz": http://www.digitalakuten.com/circuits/fozlineamp.pdf
Man kan nog strunta i loudnessfunktionen och bara sätta dit en vanlig 100k-volympot på ingången.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/07/29 23:30:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000