HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fräscha upp gammla bredbandare (philips 60tal?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/24 :  16:22:23  Show Profile Send Hannes a Private Message
Har haft de här liggandes ett tag, nu har jag blivit inspirerad av ud's "skräpbyggen" och funderar på att bygga några trevliga lådor och ha dem i verkstan!







Jag tror att de är philips element från 60talet ev. tidigt 70tal. De har tidigare suttit i ett par carlson-kopior. Som synes är upphängningen lite skadad på det ena elementet och lite mer på det andra. Så nr.1 är att fixa det. Hur gör jag det på bästa sätt? toapapper och nagellack är det enda sättet jag känner till, är det helt förkastligt?




Om detta nu går att åtgärda skulle det vara kul med passande lådförslag! Jag har också ett par motorola piezodiskanter (Superhorn A165) som jag funderar på att använda för att höja frekvensomfånget lite.

Elementen mäter 21,5cm rakt över och multimetern visar 5,4ohm.


Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2007/06/24 :  16:58:15  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Är inget "skräp" du hittat!

Jag och några andra på forumet gjorde ett bygge med dem för ett tag sedan,här har du en tråd om det:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=35794&SearchTerms=9710

Jag tycker att det lät riktigt bra!

och här är en tråd där jag har ungefär samma problem som du:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=37852&SearchTerms=9710


Annars kan jag gärna ta paret om du skulle få för dig att sälja dem.

Mvh

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/24 :  18:15:37  Show Profile Send Hannes a Private Message
Då blir det att testa med cykel-solution då! Får se om det blir en kvartsvågspipa till högtalarna. Jag vet absolut ingenting om det så jag sitter och läser för fullt nu! Grejen är att jag inte vill ha så stora lådor. Helst inte mer än 50-60cm höga och runt 30 djupa , vilken typ av låda är att rekomendera då?

edit:
Pga. den smått överdrivna "Vasen" fick jag inte någon önskvärd frekvensgång i en sluten låda. Så nu ska jag nog ge mig på att bygga en kvartsvågspipa!

Ser det här rätt ut?

Edited by - Hannes on 2007/06/24 18:59:55
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/06/24 :  19:21:22  Show Profile Send Guru a Private Message
Såna där lyssnade jag på hemma hos Classe, dom lät riktigt skoj
Om jag inte minns galet så var Asto en av hjärnorna bakom designen.

Edited by - Guru on 2007/06/24 19:23:54
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/06/24 :  19:50:45  Show Profile Send linnar a Private Message
Det är Philips 9710 från 60-talet.
Ett av de bästa element som tillverkats av sin sort.
Har tillverkats från tidigt 50-tal fram till tidigt
70-tal. Det fanns en föregångare som tillverkades från
30-talet så egentligen kan man säga att det tillverkats
från 30-talet till 70-talet. Det säger en del om kvalitén.

Behandla detta element varsamt, det är en klenod!
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/24 :  20:22:38  Show Profile Send Hannes a Private Message
Ang. kvartsvågspipan... kommer den att gå ner till 50Hz? eller vad är önskad frekvens för något?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/06/24 :  21:08:26  Show Profile Send time a Private Message
Biltema har en perfekt gegga till kanterna som är lätt att pensla på, enda nackdelen är att du ändrar elementets egenskaper något men de är ändå slappa efter många år...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/27 :  21:08:46  Show Profile Send Hannes a Private Message
vad heter geggan?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/06/27 :  21:14:55  Show Profile Send time a Private Message
Ja, det var just det... har ingen katalog och tuben är slut... ska ta reda på det ! Den ger lite mer substans än cykelsolution och flyter ut bra med en blank yta. Den är dessutom mjuk som silicon.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/28 :  00:37:41  Show Profile Send Hannes a Private Message
det låter som en ganska perfekt gegga! jag penslade med lite cykelsolution för några dagar sedan, men har inte haft tid att lyssna på dem än. Får se imorgon om de är värda att bygga något av!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/28 :  01:20:30  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Något yngre philips, men jisses de låter bra....iaf så långt, inte testat dem i låda ännu.....

Var rädd om dina klenoder!


DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/06/28 :  09:40:52  Show Profile Send classe a Private Message
har ett par ad 7061 6,5" öppen baffel kanske?

18 ska de va.
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/28 :  10:36:07  Show Profile Send Hannes a Private Message
Är det någon som har några tankar ang. kvartsvågspipan jag funderar på att bygga? Är "önskad frekvens" (50Hz) så lågt elementen kommer att jobba?


Har föresten lyssnat på högtalarna nu! Den med minst skadade låter riktigt bra, men den andra skorrade lite. Men med betoning på lite, och skorret kom därifrån skadan var som störst så jag har kletat på lite mer solution och hoppas på att det ska hjälpa! Jag blev faktiskt riktigt imponerad av vad de kunde prestera, och då utan låda dessutom!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/28 :  11:35:21  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Kan inte läsa längre än till AD706 på etiketten, resten är avriven. Inte öppenbaffel, utan här provspelas de bara luta mot mina ÖB.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/06/28 :  11:41:52  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Jag blev faktiskt riktigt imponerad av vad de kunde prestera, och då utan låda dessutom!


Samma här! Fast med min variant av Philips bredbandare då

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/28 :  15:01:36  Show Profile Send Hannes a Private Message
Jag har testat dem lite med 2 piezodiskanter som jag hade liggandes, dessutom har jag filtrerat bort lite av diskanten på bredbandarna för att slippa de vassa S-ljuden som de annars gillar att förstärka. Som synes har jag också stoppat dem i en låda som även den rotades fram ur gömmorna... Det låter riktigt hyfsat, och med lådor byggda för dem och lite mer pill med delningen borde de kunna låta finfint!



Följdaktligen fortsätter jag att tjata, ser mitt förslag på 1/4vågspipa vettigt ut?
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/06/28 :  15:35:01  Show Profile Send classe a Private Message
ska kolla vad asto tycker, om du vill.

18 ska de va.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/06/28 :  15:37:44  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag har jobbat med AD9710 på 70-talet och jag tycker mig inte känna igen magneten. Skulle gissa att elementen är från 60-talet.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/28 :  15:50:34  Show Profile Send Hannes a Private Message
classe: det skulle verkligen uppskattas!

Peranders: På vilket sätt jobbade du med dem? Har du några idéer om passande låda?
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2007/06/28 :  15:53:40  Show Profile Send asto a Private Message
Hannes...

Jag skulle nog inte lita fullt ut på detta simuleringsprogram, då det visar samma längd för Tl och 1/4 vågs pipan
resonansen brukar bli lägre för Tl som har en minskande tvärsnitt yta, och tvärt om för 1/4 vågspipan.
Jag ska försöka hinna kolla lite om det går att få till något vettigt....
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/28 :  16:04:56  Show Profile Send Hannes a Private Message
ok, så trevligt! Som sagt vill jag helst hålla ner storleken på lådorna så mycket som möjligt! men självklart inte tappa all basrespons...
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/06/28 :  16:56:43  Show Profile Send classe a Private Message
där var han välkommen asto.

18 ska de va.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/06/28 :  17:19:42  Show Profile Send time a Private Message
De här är element med TiCoNalmagneter, 60 tal ferritversionen är bredare och kortare.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2007/06/28 :  17:57:06  Show Profile Send asto a Private Message
Ok, storleken är svår att hålla nere på pipor då de kräver sin volym

Men jag har kollat lite med ett annat simuleringsprogram och lyckats hålla mig nere på ca 67 liters volym på pipan, om detta kan accepteras? Dessa skulle få en avstämning på ca 45 Hz.

Här finns nu två val, antingen smal hög pipa med mindre golvyta eller en veckad pipa som blir lägre men tar upp mer golvyta.
det är en smaksak, som flickan sa

pipans tvärsnitt:

toppen (slutna änden) = 200cm^2
botten (öppna änden) = 600cm^2

Pipans längd 167,5 cm
Elementet placeras 55,3 cm ner i pipan från den slutna änden.
Öppningen blir ett runt hål med diameter 100mm (beräknad på ca 19-22mm material tjocklek)

hoppas det kan vara till hjälp hojta till om det var nåt du inte förstod......

Mvh Asto



Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2007/06/28 :  18:20:44  Show Profile Send asto a Private Message
frekvens svaret på denna pipa peakar lite kring 70-120 Hz (förmodligen pga elementets höga Q)
En tanke som slog mig var att det kanske skulle vara ide´ att köra en veckad pipa (ca 84 cm hög invändigt) och få upp elementet i lyssningshöjd genom att höja upp lådan lite från golvet så öppningen kan placeras nedåt mot golvet, då borde bas stödet bli lite bättre kring avstämningen och jämna till frekvens kurvan, bara en tanke.....
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/06/28 :  18:37:07  Show Profile Send Hannes a Private Message
asto: Det börjar dra iväg lite i storlek nu men det kan fortfarande intressant! Som sagt kan jag ingenting om hur man bygger kvartsvågspipor, finns det något (inte allt för invecklat) att läsa? Om Pipans längd ska vara 167,5 cm och jag bara vill dela av med en vägg ska väggen då vara 167,5/2 ? eller hur mäter man längden?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000