HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 distat ljud i hk 870
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2007/07/26 :  22:45:33  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Jag har ett Harman/Kardon hk 870 slutsteg som distar på vänster kanal. Det spelar ingen roll vilken volym jag har. Är det någon som har en idé om vad det kan vara för fel.

Edited by - Reparatören on 2007/07/26 22:46:39

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2007/07/27 :  13:05:38  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Har nu även mätt upp att jag har 0.9 volt dc på högtalarutgången.
Kan det ha att göra med samma fel?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/07/27 :  16:12:20  Show Profile Send UrSv a Private Message
Om du har 0.9 V på högtalarutgången är stärkaren trasig (eller möjligtvis otroligt kapabel till att vara feljusterad) utan någon som helst tvekan. Om det är samma fel eller inte är ju svårt att säga men oaktat om du har ett, två eller ännu fler fel i stärkaren är den trasig och bör inte vara inkopplad till högtalarna. I nästa ögonblick har du kanske 40 V på högtalarutgången och en högtalare som både låter och luktar på ett sätt du inte hört förut.

Edited by - UrSv on 2007/07/27 16:13:05
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2007/07/28 :  00:20:25  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Jag använder inte steget nu då jag misstänkte att det kan vara farligt för högtalarna.
Jag har idag provat att justera dc spänningen men kommer inte ner under 0.7 volt.
Vad kan det vara som gått sönder i stärkaren? Jag har servicemanualen på den men har inte kunskaperna att felsöka
på ett riktigt sätt. Kan någon hjälpa mig om jag postar bild på kopplingsschemat här?
Go to Top of Page

Reparatören
fd. Johnnyopel

187 Posts

Posted - 2007/07/31 :  21:12:53  Show Profile Send Reparatören a Private Message
Här är kopplingsschemat på steget. Är det ingen som kan hjälpa en glad amatör

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/07/31 :  21:26:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
En av utgångstransistorerna låter väl ganska troligt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000