HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljud é kul!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2007/07/27 :  16:44:06  Show Profile Send widen76 a Private Message
Ett tag sen jag skrev något i forumet så det kändes rätt nu.
Har just fått tillbaks mitt NAD C272 slutsteg, det har varit inne för "serviceuppgradering" av en potentiellt defekt nätdel (tidiga modeller).
Under de tre veckor jag varit utan slutsteget har jag lyssnat på min NAD C350 integrerade förstärkare. Detsamma har fungerat som försteg till 272:an. Jag blev glatt förvånad över hur bra det lät med 350:n, väldigt homogent ljud med bra tyngd och fint mellanregister. Ljudet hade inte samma kraft som tidigare men det gjorde inte så mycket, under tre veckor hann jag vänja mig och började faktiskt tycka att jag inte behövde något slutsteg. Jag lyssnade på många olika CD-skivor under dessa veckor.

Sen ringde telefonen, 272:an klar för avhämtning. Efter inkoppling så var det dags för en lyssning, kraften var tillbaks och det lät bra, men kanske inte lika homogent som med 350:n, det lät lite spretigare och basen var lite bumlig. Det gick nu lättare att höra skillnader när man kört med 350:n under en längre tid. Jag lyssnade någon timme för att värma upp grejorna. När jag ändå var igång så skiftade jag kablarna mellan CD>Försteg och Försteg>Slutsteg. Hoppsan! Nu lät det annorlunda och faktiskt mer likt 350:n fast med mer utfyllnad och tryck men ändå luftigt, en skön blandning mellan karaktären på 350:n och 272:an, dvs så blev det en förbättring.

Så nu lyssnar jag återigen på en massa skivor som låter lite annorlunda än tidigare och har lite annan betoning, inte som dag o natt men kul med en liten förändring. Jag har alltid kunnat LYSSNA på musiken och det har inte förändrats, det har bara blivit lite roligare! Jag lär inte byta hårdvara inom överskådlig framtid, däremot kommer det precis som innan handlas en hel del CD-skivor! En trevlig liten paragraf i kapitlet av den stora bok vilken Hi-Fi är (eller kanske Med-Fi i mitt fall).

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/27 :  17:54:24  Show Profile Send boombox a Private Message
Kul att läsa din beskrivning. Har också gjort den erfarenheten att när man är "tvungen" att köra med ett kanske lite enklare system under en tid så ger det en positiv erfarenhet. Man lär sig lite mer om hur man vill ha det och vad som passar rummet/musiken.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/27 :  19:16:39  Show Profile Send huzze a Private Message
NAD C272/C372 (som jag själv haft) är mycket bra grejjer. PRISVÄRDA!!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000