HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Osynkat ljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NAD Jonas
Starting Member

35 Posts

Posted - 2007/07/22 :  14:47:46  Show Profile Send NAD Jonas a Private Message
Hej, har skaffat ny tv (samsung?? R?? 40) vilket gör att jag nu kan köra med HDMI sladd från min DVD(denon 1930) . Ljudet har jag tidigare och även nu kopplat till min stereoförstärkare (NAD C325 BEE).
Mitt problem är att efter jag börjat köra genom HDMI sladden blir ljudet inte synkat med bilden, detta kommer lite fördröjt. Har testat att koppla direkt från dvd och från tv. Men samma problem kvarstår. hade inte något sånt problem när jag körde med min gamla tjock tv och scart sladd.
Finns det någon som har ett tips eller förslag på vad jag skall göra?

MVH Jonas

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/07/22 :  15:09:20  Show Profile Send Passerati a Private Message
Ganska vanligt förekommande problem, ofta jag ser att det är osynkat hos kompisar/i butiker osv.

Primare har en Delay box pdf
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/07/22 :  16:32:09  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
Hej NAD Jonas

En kostsam lösning finns för oss 2-kanalare. Man kan köpa en separat DAC och ett audiodelay, typ Felston eller Primares som Passerati nämner.
Se bara till att DACen har 24bits upplösning.
Sen kopplar du ut digitalt från DVD in i Delayet, vidare till DACen, och till slut in L/R på din NAD.

Har samma problem med min Samsungskärm. Det blir lite bättre om du stänger av brusreducering och allt dyl skräp.
Du kommer förmodligen inte kunna stänga av DNIe; det är bara på de senaste Samsungskärmarna man kan det.. Det tog några år innan Samsung fattade att folk ville ha den möjligheten..
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2007/07/23 :  09:48:46  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Själv har jag en Denon hembioreciever (AVR-2307) som försteg till min ARCAM DiVA A80. Då har jag dessutom tuner, HDMI-växel och hembioljud på köpet!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2007/07/23 :  10:13:42  Show Profile Send Nitram a Private Message
På Sammy S4S räcker det med att gå in i menyn på tv'n och stänga av ljudet internt.
Blir väl nån slags fördröjning när ljudet går genom tv'ns ljudkort antar jag.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?

Edited by - Nitram on 2007/07/23 10:13:58
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2007/07/23 :  11:25:11  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Nej, fördröjningen uppstår när TV:n behandlar bilden. Ljudet tar ingen tid att behandla och kommer därför ut först.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/07/24 :  13:33:42  Show Profile Send kvistarn a Private Message
brukar det inte finnas nåt som heter lipsync att justera detta med på nya modeller?
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/07/25 :  01:58:17  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
quote:
brukar det inte finnas nåt som heter lipsync att justera detta med på nya modeller?

Det har jag inte sett.
Dock ska detta problem lösas med HDMI 1.3 om det är det du menar. Det vill säga om man har en bluray/HDDVD och TV som har senaste kontakterna
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2007/07/25 :  09:12:28  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Nej, fördröjningen uppstår när TV:n behandlar bilden. Ljudet tar ingen tid att behandla och kommer därför ut först.

Ok, kanske är så. Hur som så minimerades problemet när man stänger av det interna... kanske funkar på andra modeller med...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/07/25 :  16:10:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kolla senaste Hemmabio.
Där finns en enkel lösning med en apparat med optisk digital in och utgång som fördröjer ljudet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2007/07/26 :  01:17:07  Show Profile Send Gebex a Private Message
Vad är det för produkt som beskrivs i Hemmmabio?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/07/26 :  01:32:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
En sådan pryl hjälper nu tyvärr inte om man vill koppla analogt från DVD till förstärkare.
De flesta(?) hembiorecievers innehåller en delay-funktion för ljudet som löser precis detta problem; men den enda lösningen för en vanlig stereoförstärkare är nog att man kopplar DVD->delay-enhet ->separat DAC ->förstärkare.

Det blir nog biligare att köpa en begagnad reciever...

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/07/26 :  11:39:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tyvärr känner jag inte till någon apparat som fördröjer analoga signaler.
Det känns som det bästa är att bita i det sura äpplet och köpa en hemmabioförstärkare.

Andra digitala alternativ:http://www.hembiobrevet.se/2005/lipsync-primare-och-felston/

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

NAD Jonas
Starting Member

35 Posts

Posted - 2007/07/26 :  19:28:06  Show Profile Send NAD Jonas a Private Message
Hej igen

Tack för alla svar!

Jag har inte funktioner för att fördröja ljudet varken på tv dvd el förstärkare tyvärr. Att byta till hemmabio är nog inte aktuellt just nu heller :)
Följde dock rådet att stänga av alla ljudfunktioner i dvd och ställt den på enbart analogt ljud utan några "reduceringar komprimeringar" el dyl. Detta gjorde en avsevärd förbättring. Tyvärr ej till 100 % men nära nog för tillfället :)

MVH Jonas
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/07/27 :  00:54:26  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
..och glöm inte att stänga av allt bildförbättringstjafs i TVn också, så som dynamisk kontrast och brusreducering..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000