HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Anorexihyllande band till Nefertiti!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/27 :  22:22:48  Show Profile Send huzze a Private Message
Tack Sladd för att du orkar engagera dig. Du förtydligar även det jag försöker förmedla.

quote:
Jag har fått SVAR från arrangören Elvira and the partymonster!!!

och de svarade...?

Edited by - huzze on 2007/07/27 22:23:34
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2007/07/27 :  22:40:29  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jag ställde följande brevfråga till
Elvira and the partymonsters:

Jag har fått din mailadress av Joachim på Nef.

Jag har som du säkert sett starka invändningar mot Kitty on The catwalk och undrar varför ni bokar ett band som hyllar - eller kan uppfattas som de hyllar - anorexia?

Har ni verkligen ingen koll på den sjukdomen? Känner ni inget ansvar gentemot alla de unga tjejer som beundrar de smala idolerna? Ingenstans hittar man en dementi från bandet, bara en massa fräsande om "konst" vilket ekar väldigt ihåligt.

Jag har alltså konkret några frågor som jag önskar svar på

1) Vilket ansvar har ni som arrangör när ni bokar band?

2) På weben hittar jag er hemsida och den består av 10 anonyma ansikten där personerna bakom är "spågumma, 99 år, från Rumänien" och liknande. Vilken bolagsform har ni och hur många jobbar på Elvira?

Tacksam för svar, detta gjorde många upprörda och vi skulle gilla skarpt att få veta att vi tänker fel, inte fattat grejen, missat ironin el dyl

mvh

Efter 3 dagar kommer följande besked (och jag berättar om innehållet för att undvika att köra copy rätt av.

De visste att jag fått mailet Emma i bandet Kitty on the Catwalk skickat till dem och Nefertiti. De anser att det emma anser är förklaring nog och genomför därför spelningen.

De anser vidare att anorexia är en förfärlig sjukdom och att dom självklart inte stödjer Pro ana.

De berättar också att de är 11 personer som jobbar ideellt med Elvira och anlitas av föreningen Jazz i Göteborg som driver Nefertiti.

Elvira har nu fått ett nytt mail, det ser ut såhär:

Tack för ditt mail!

Jag fick ett mail från Joachim med utdrag ur Emmas mail. Det innehöll inga svar, bara en arg inställning att de som stör sig på sådant här är som strutsar som stoppar huvudet i sanden. Inga dementier, inga klargörande, alla jag pratat med som ser texten, läser bandets hemsida samt Emmas blogg är överens: detta ÄR pro ana, (eller) SER UT som pro ana och frågan blir då hur ni tänkte när ni beslutade er för att genomföra spelningen. Vilka specifika tunga argument tyckte ni Emma kom med som inte vi andra kan utläsa? Om ni nu tycker att anorexi är en så fruktansvärd sjukdom, kunde inte ett riktigt klargörande vara på sin plats?

Det som räknas torde väl vara hur det uppfattas. Inte att en bandmedlem skriver en icke-dementi?

Problemet är dessutom väldigt snabbt löst. Ett tydligt klargörande från bandet på deras hemsida i stället för en massa gurgel om freedom of speech och strutsar skulle ju snabbt få allt att blåsa över. Det här handlar om en SJUKDOM, inte en massa tyckande eller moraliserande.

I dagsläget ser det mer ut som ett gäng unga arga kids vill ha sina affärer i fred. Det kunde vara OK på ett gymnasium, men inte här, ute i den riktiga världen.

Företagsaspekten blir intressant sett ur en företagares ögon. Jag är mycket skeptisk till gratis arbete.
En ideell förening eller klubb?
Vart går inträdet? Eller är det gratis inträde?
Spelar Era band gratis??
Tar Nef ingen hyra för Onsdagskvällarna??

mvh

Skall vi gissa att svaret uteblir och de hoppas allt blåser över?
Jag funderar också hur det fungerar rent ekonomiskt. Är det NEf själva som anlitar 11 gratisjobbare och tar inträdet själva Vad är det som pågår?
mvh

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult

Edited by - sladd on 2007/07/27 22:41:46
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/07/27 :  22:43:25  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Jo, vi skall akta ossa för att politisera Min point var just petimeter-fåneri-jag sa inte prescis DET utan bara NÄSTAN (men alla med hjärna större än en ankas vet EXAKT vad som menas..)

Förstår vad du menar... fast jag kanske har en ankhjärna........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8613 Posts

Posted - 2007/07/27 :  23:07:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det sociala umgånget/brist på densamma hjälper/stjälper och sen är det ett jättejobb att ta sig ur.
Jag kan lugnt säga "been there done that"...

Lika lugnt som mig då?

quote:
Vem sa något om att stoppa alla krogar, modemagasin?

Vet ej. Ett dumt försök bara till jämförelse,gick som väntat inte hem..Många som kommit ut kan överhuvud taget inte lyssna på musik/texter (vanliga)eller läsa vissa tiningar.Förbjuda musik/tidnigar då?Ett till försök..
quote:
Nu reagerar jag på de som drar in folk i "missbruk"

Det gäller ju att kunna säga nej..

quote:
Jag kan försäkra att de tjejer som överlever t ex anorexia genomlever ett liknande helvete och är tvingade att ta personligt ansvar långt iborta från "stryka medhårs"

Har alldrig förnekat det,det var inte det,ovanstående gällde.

quote:
Men att rekrytera folk till alkoholism på konsert? Dela ut beroendeframkallande substanser på offentlig lokal? Sjunga om pro ana på konsert för unga tjejer...
Du får skilja på varför fenomenet uppstår, hur man rekryteras och hur man tar sig ur eländet.

Ser inte så stor skillnad på det,som oxå nämdes i ett inlägg ovan.
Förstår inte vad du menar med detta?

quote:
Din hårdhet mot de drabbade

Kansle var just hårdheten från omgivningen som fick mig och många andra,att fatta att vill man ta sig ur detta så går man inte dit där det förekommer,innan man är stabil nog..funkar...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/07/28 09:23:18
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2007/07/27 :  23:11:54  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Lika lugnt som mig då?
quote:
Kansle var just hårdheten från omgivningen som fick mig och många andra,att fatta att vill man ta sig ur detta så går man inte dit där det förkommer,innan man är stabil nog..funkar...
och när fattar man det? När man är stabil nog? Det är det som är svårigheten.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8613 Posts

Posted - 2007/07/27 :  23:22:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
och när fattar man det? När man är stabil nog? Det är det som är svårigheten.

Kan jag inte svara på,är ju högst individuellt,att testa sig fram,utan att fastna....

Learning by burning..
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2007/07/28 :  09:53:44  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

När fattar man att man är INNE i det? Ätstörningens största bekymmer är bristen på sjukdomsinsikt.

Jag förstår inte hur du menar Ryssen.

mvh

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8613 Posts

Posted - 2007/07/28 :  11:00:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
När fattar man att man är INNE i det? Ätstörningens största bekymmer är bristen på sjukdomsinsikt.

Det tror jag inte man förstår just då,och bristen på insikt är ju gansks lika för de flesta sjukdommar som nämnts i den här tråden.Och när man förtsår
att det inte är normalt är ju olika från person till person.En del förstår det ganska snart och en del gör det inte alls,hur mycket man än försöker förklara gång på gång,och det går så långt som som det nämnts i tråden,personen dör.Och jag kan ju säga att när det gällde mig,och de flesta så var det inte när nån gullade och tyckte synd om mig som jag fick insikt,tvärtom det gav mig anledning att fortsätta!Visste du att det finns självhjälpsgrupper även för annhöriga,så man t.e.x beter sig riktigt när någon ringer mitt i natten,om man känner ansvar för det.
Jag säger inte att någon gjort fel,men i bland kan det vara hemskt lätt att fundera lite bakvänt.
Jag är ingen expert,men jag undrar,det andra frågat mig,vem var det som tvingade dig till det?Det var ingen!
Det var JAG som inte kunde säga nej!

Learning by burning..
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2007/07/28 :  12:27:23  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Jag har inget att invända i det du skriver ryssen om vi pratar om det personliga planet.

Ätstörning skiljer dock ut sig när det gäller sjukdomsinsikt. Den tar kontroll över HELA ditt liv och nu vill nu också aktivt motverka all hjälp, vrida det osunda till normalt, MISSIONERA om det riktiga i att svälta sig själv på hemsidor, Po ana-rörelsen, konserter etc

Här är en länk att kika på

http://www.youtube.com/watch?v=stH-LRTjEC0#

26 år och på väg att bli frisk. Men vilket pris...

.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/28 :  12:43:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
26 år och på väg att bli frisk. Men vilket pris...
Fy faaaaaan vad läskigt!!!
Bra att hon pratar om det ändå.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/07/28 :  14:45:23  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Jag har presis läst igenom hela tråden, och det jag ser och reagerar på är; varför tror alla att anorexia är en sjukdom som drabbar tjejer? Inte på ett enda ställe här på tråden finns det en forumsmedlem som har sagt någonting om det andra könet. Har det verkligen gått så långt med denna sjukdom att folk inte tror att det drabbar killar? Eller är det "sjönhetsidealet" som förblindar er i just samma punkt?

Nej, jag stöder inte pro ana rörelsen, men jag blir lite bekymrad över att många verkar glömma att sjukdomen kan drabba vem som helst, både tjejer och killar.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/28 :  15:14:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är väl helt enkelt så att det är kvinnor som är drabbade mestadels på grund av ett sjukt skönhetsideal? Därmed inte sagt att en kille inte kan drabbas av samma tvångsbeteende, men visst är det vanligast bland kvinnor. Fenomenet är inte nytt, det observerades redan på 1800-talet t.ex också då knutet till någon form av ideal.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_anorexia_nervosa

Jag tror inte skönhetsidealet för killar är lika illa. Hade idealmannen varit ett benrangel skulle vi se samma sak hos fler män. Tror jag i alla fall.

Männen som har samma kroppshysteri idag proppar sig snarare fulla med anabola och liknande.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Passerati
Member

3449 Posts

Posted - 2007/07/28 :  15:50:35  Show Profile Send Passerati a Private Message
quote:
Bernt Jansson
Männen som har samma kroppshysteri idag proppar sig snarare fulla med anabola och liknande.
Finns massor av sjuka tillstånd, ex Bigarexia som du nämner ovan.

Finns mer info under : Eating Disorders
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2007/07/28 :  16:12:57  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

I sitt svarsmail till Joachim på Nefertiti säger Emma att sången ursprungligen skrevs av/för (osäker på vilket) en kille. Jag tror att den procentuella fördelningen överväger kraftigt åt tjejernas håll.

mvh

.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/07/28 :  16:26:00  Show Profile Send svejk a Private Message
Är någonstans runt 90% kvinnor. Lite generaliserat finns det 2 vägar in i denna sjukdom. Kroppsfixering som avhandlats här. Idrottare som märker att de oftast initialt gör bättre resultat när de går ner i vikt. Ibland på inrådan av idioter till tränare. Backhoppningskillar har det vart debatt om. Numera är det någon viktgräns som skall hållas av hopparna. Om man lägger ett genus perspektiv på detta. När har det satts sådana gränser för kvinnor? Balett och Jockey killar är också drabbade. Okej viktgräns finns i galopp men där tävlas det på lika villkor.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8613 Posts

Posted - 2007/07/28 :  17:34:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Jag har inget att invända i det du skriver ryssen om vi pratar om det personliga planet.

Ätstörning skiljer dock ut sig när det gäller sjukdomsinsikt. Den tar kontroll över HELA ditt liv och nu vill nu också aktivt motverka all hjälp, vrida det osunda till normalt, MISSIONERA om det riktiga i att svälta sig själv på hemsidor, Po ana-rörelsen, konserter etc

Att det skulle vara så svårt att förstå att den symtomen inte bara gäller anorexia det trodde jag inte.Och det hadde ju varit konstigt om "det" bara tog över 1/3 del av livet.Och om man tillfrisknar på det personliga "planet" så tror jag nog att man inser att t.e.x pro-Ana är nog inget för mig.Har själv suttit fast i liknande grejjor och fått ta del av andras erfarenheter.Bryter en sig ur så följer oftast en (förhoppsningsvis) en kedjereaktion,var så i mitt fall i alla fall.
Med vill man inte förstå så gör man inte det..
Känns som det är läge att dra sig ur nu..

Learning by burning..
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2007/07/28 :  17:36:05  Show Profile Send Patrik a Private Message
Bra att du reagerar Sladd!

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2007/07/28 :  17:47:29  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Det var JAG som inte kunde säga nej!
Att säga NEJ är en svår konst, speciellt då medmänsklighet blivit en bristvara i dagens elitistiska samhälle.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/07/28 :  18:05:06  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ryssen: Jag tror du missförstått vad bristen på "sjukdomsinsikt" betyder i det här fallet. Människor med svår anorexi SER sig inte som smala oavsett kroppsform, och med "SER" menas här något bokstavligt. Det spelar ingen roll om personen i fråga är nästan död pga undernärning, ser de sig i en spegel så kommer de ändå se en bild på en överviktig person och det är inte pga konstiga "referenser" utan beror helt enkelt på vad som kanske skulle kalla extrem självsuggestion; bilden på den "tjocka" personen är verklig för den sjuke på samma sätt som ex. de röster en del schizofrena hör är verkliga för dem.
Anorexi är långt ifrån en ny sjukdom, men det är först under de senaste åren som man börjat förstå precis hur allvarlig den underligande psykiska störningen är; det är helt omöjligt för den sjuke att hantera symptomen på ett "intellektuellt" plan; lika lite som man kan säga till en schizofren patient som hör röster att han/hon ska sluta inbilla sig.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2007/07/28 :  18:18:33  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Tack f95toli!
Det är svårt att vara tydlig ibland. Gränslandet mellan psykisk sjukdom och ett drogberoende är svår att dra, liksom orsak - verkan.

Ryssen: Tänk dig en community av alkoholister, som hävdar att alkohol/berusning är den enda rätta vägen att vara, som hävdar att sjukvårdens bild av alkoholism helt enkelt är felaktig, att deras sätt i själva verket är sund och normal och att man dessutom startar siter och gör konserter för att fler skall komma med och bli lika lyckliga. Om någon undrar varför de alltid är berusade hävdar de: Berusade? Jag är inte berusad, jag är alldeles för nykter, du är ju sjuk!

Riktigt så ser ju inte alkohlismen ut även om jag på intet sätt ringaktar problemen och helvetet med att leva i det för att inte tala om vad som krävs för att ta sig ur.

mvh

.

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2007/07/28 :  18:18:53  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
inte pga konstiga "referenser"
Hörde för längesedan om en anorektisk kille som bastat med fotbollslandslaget. Enligt honom var de väldigt feta...
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2007/07/28 :  18:20:31  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Tänk dig en community av...
Det blir som en sekt. Oavsett om den är religiös eller om det handlar om pyramidspel. Hjärntvätt är ett kraftfullt verktyg.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8613 Posts

Posted - 2007/07/28 :  18:27:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Att det skulle vara så svårt att förstå att den symtomen inte bara gäller anorexia det trodde jag inte.

Vilken del av meningen är det du inte förstår?

Huzze skrev:
quote:
Jag kan lugnt säga "been there done that"...

Kan det ligga något i det?

Sen om man ska tjafsa om vilken av sjukdommarna som är värst,Nja har annat för mig..

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2007/07/28 18:28:46
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2007/07/28 :  18:33:14  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Kan det ligga något i det?

Sen om man ska tjafsa om vilken av sjukdommarna som är värst,Nja har annat för mig..

Ja, det gör det, annars skulle jag inte skriva det, dock har jag ju inte skrivit vad jag "lider" av, utan mina inlägg är lite mer generella angående nämnda sjukdomar/missbruk. Är INTE ute efter en diskussion om vad som är "värst" för det lär ju vara individuellt. Tråkigt om du ser det så, inget ont från min sida.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8613 Posts

Posted - 2007/07/28 :  18:49:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Ja, det gör det, annars skulle jag inte skriva det, dock har jag ju inte skrivit vad jag "lider" av, utan mina inlägg är lite mer generella angående nämnda sjukdomar/missbruk. Är INTE ute efter en diskussion om vad som är "värst" för det lär ju vara individuellt. Tråkigt om du ser det så, inget ont från min sida.

Menade inte dig nu,även om jag lånade ditt,innlägg hoppas det gick bra.
Det jag menar är att ofta kan dessa sjukdommar "gå"in i varandra.Man kan "ha"flera samtidigt.Och om nån sitter och målande förklarar för någon i skrift på ett forum "hur det fungerar"!Så kan ju den andra sitta småmysande och läsa,ja det där var för 15 år sen,och det där var 7 år sen.Så egen erfarenhen slår allt.

Learning by burning..
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000