Author |
Topic |
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 12:58:48
|
För äran av inte allt för smarta människor . . . . Några enkla råd:
Om du behöver ytterligare bevis för att människosläktet är dömt att ses som dum,här är några i verkligheten satta etiketter på vissa varor man hittar i butik.
På en Melissa hårtork -- Använd ej under sömn
(Hm...som om det skulle vara enda tiden på dygnet som jag fixar håret.........?)
På en påse chips -- Du kan vara en vinnare!Ej nödvändig att köpas. Detaljer på insidan av påsen.
(Snattarens special,eller?)
På en badtvål -- "Användning: Som vanlig tvål."
(Och det skulle annars vara???....)
På en färdigrätt från Findus -- "Serveringsförslag: Upptinad."
(Men det är BARA ett förslag.)
På en färdig Tiramisu dessert (Stämplat i botten på förpackningen) -- "Vänd ej upp och ner."
(Ja...duh,lite för sent.................!)
På Marks & Spencer brödpudding -- "Produkten är varm efter uppvärmning."
(...och du trodde????...)
På förpackningen till ett Rowenta strykjärn -- "Stryk inte kläder på kroppen."
(Men skulle inte det spara tid.......?)
På Boot's hostmedicin för barn -- "Kör ej bil eller styr ej tunga maskiner efter intag av denna medicin."
(Vi skulle kunna reducera många arbetsplatsolyckor om vi kunde få bort dessa förkylda 5 åringar från bulldozers och dylika maskiner.)
På Nytol sömnmedel -- "Varning: Kan medföra sömnighet."
(...Och jag tar detta för att............???....)
På dom flesta jul-ljusslingor -- "För ute eller inomhus bruk."
(Något förslag på annat alternativ välkomnas?)
På en Japansk matberedare -- "Ska ej användas för det andra användandet."
(Ok,någon därute,hjälp mig med denna.Jag blir allt lite nyfiken.)
På Sainsbury's jordnötter -- "Varning.Innehåller nötter"
(Wow,snacka om nyhet!)
På en American Airlines påse med nötter -- "Instruktioner: Öppna påsen,ät nötterna."
(plats 3: Vad säger du?)
På en Superman kostym för barn -- "Användandet av denna kostym medför inte att du kan flyga."
(Hm...ja,jag skyller inte på tillverkaren.Jag skyller på föräldrarna i detta fall.)
På en Svensk motorsåg -- "Försök ej stoppa kedjan med händer eller genetalier."
(Oh herre jisses....Var det många sådana specifika olyckor på någon speciell plats ?)
|
Min hemsida/Blogg http://johanstephan.com/
|
|
snakeman666
Member
454 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 13:32:03
|
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 14:01:26
|
Det där med jordnötter finns även på diverse olika svenska jordnötspåsar! Det är inte klokt. Måste finnas någon rimlig förklaring? Typ att jordnötter är baljväxter snarare än nötter på riktigt än nåt sånt... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 14:01:53
|
Klockrent! |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 14:32:06
|
motorsågen var ju övergrym...måste testa ;) |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
nahoj
Member
1542 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 14:36:01
|
quote: motorsågen var ju övergrym...måste testa ;)
Glöm inte att ta bilder |
Min hemsida/Blogg http://johanstephan.com/
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 15:12:49
|
Vad gäller jordnötterna så är det nog helt enkelt så att de konsekvent sätter ut dessa varningar på allt som innehåller nötter. Ibland är det faktiskt inte självklart, i vissa produkter (ex. fyllningar till bakverk) som "borde" innehålla mandel och nötter så är dessa numera ofta (men inte alltid!) borttagna och kan således ätas av allergiker. Det finns gott om exempel på pistage-fyllningar som inte innehåller pistagenötter. Eftersom man som allergiker bokstavligen kan dö om man råkar få i sig nötter så är det viktigt att det tydligt framgår, hellre en varning för mycket om man säger så. Jag tycker det är rätt skönt att slippa leta igenom små innehållsförteckningar varenda gång jag ska köpa en bulle (jag har varit allergisk mot mandel och nötter sedan jag föddes), det händer att man missar något och då blir konsekvenserna otrevliga (även om det för mig inte längre är livsfarligt).
Vad de däremot BORDE sätta ut en varning om på jordnötterna är att de dammar och kan framkalla allergiska reaktioner på det sättet. Jag kan fortfarande, trots att jag inte är tillnärmelsevis så känslig nu som när jag var barn, inte vara i ett rum där det äts jordnötter.
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 15:13:50
|
Hehehe....nahoj har du sett på brainiac?
Där gick dom igenom vad man "inte fick göra" med diverse olika föremål. Men naturligt vis så hittade dom en kryphål
Dom slängde in en brandsläckare i en ugn å drog uppp värmen på fullt.... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2007/08/04 15:14:22 |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 16:05:53
|
Appropå "Produkten är varm efter uppvärmning." Det finns faktiskt folk som tycker att sådana varningar behövs. För bara några veckor sedan var jag inblandad i en lång tråd på ett amerikanskt forum där ett antal personer hävdade att det var bra att McDonalds tvingats betala skadestånd till den kvinna som bränt sig när när hon spillde deras kaffe i sitt knä (det var för några år sedan); enligt dem så var det oansvarigt att servera så hett kaffe (det faktum att kaffe SKA vara hett när det serveras gick dem helt förbi) och om det nu ska vara varmt så måste det finnas varningstexter för att varna.
Så i någon mening är dessa texter närmast tragiskomiska, tyvärr verkar de behövas för att om inte annat skydda företagen från stämmingar (mål som de i USA tenderar att förlora).
|
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 16:09:24
|
På en American Airlines påse med nötter -- "Instruktioner: Öppna påsen,ät nötterna."
De får det att låta så enkelt! |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 16:40:49
|
Visst är det otäckt med en sådan lagstiftning USA har - att folk kan stämma företag "lite hur som helst" för "vad som helst".
Men även privatpersoner är utsatta för sådana risker...t ex om du råkar knäcka revbenet på någon som du återupplivar med hjärtmassage - så riskerar du att bli stämd - trots att du har räddat livet på en människa..vad är det för sinne för vad som är rimigt? |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2007/08/04 16:41:13 |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 22:24:16
|
Nu var väl inte kaffe-historian så enkel om jag inte minns fel. Kaffet kokade väl i koppen när hon fick det och man får väl inte servera så varma drycker just för att man kan bränna sig. Larvigt? Njae, inte med tanke på hur muggarna är uppbyggda så... |
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2007/08/04 : 22:57:37
|
Klockrent
/Cyber |
Edited by - Cyber on 2007/08/04 22:58:25 |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2007/08/05 : 00:20:39
|
Innan jag utvecklade allergi mot de flesta värktabletter så minns jag att jag läste under "biverkningar" på antingen Alvedon eller Panodil att en av biverkningarna var - ja, just det - Huvudvärk... |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/08/07 : 17:22:45
|
Minns huru Radiomonopol (minns ni Radiomonopol gubbs?!) annonserade om varor som skulle märkas:
Skidor - Bäst före. Okrossbara barnleksaker - Rent under. och alkohol - Sämst efter.
|
|
|
|
Topic |
|