Author |
Topic |
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 16:22:46
|
Pro ana-rörelsen är född i USA Man godkänner inte sjukvårdens "sneda" bild av smala anorektiska tjejer utan hävdar att ju smalare ju bättre. Är man kritisk avfärdas man med att man antingen är
1) fet och fattar ingenting 2) smal - och vill inte ha konkurrens...
en länk till en drabbad http://anamia.mylava.net/
För att tag sedan postade jag här om ett band med en låt med en milt talat sjuk text.
Vi tar det i ordning, här är bandets hemsida
http://www.myspace.com/kittyonthecatwalk
En av låtarna är "pro ana slamma?"
här är låten på You tube http://www.youtube.com/watch?v=pBnLOHXqlxU
Här är texten
http://spaderdam.blogg.se/1183735847_kitty_on_the_catwalk.html
Här är mailet jag skrev till klubbchef Joachim Nordwall på Jazzklubben Nefertiti:
TILL joachim@nefertiti.se 2007-07-22 kl. 20.46
Hej!
Jag läser till min förvåning att bandet KITTY ON THE CATWALK skall uppträda på Nefertiti. Förvåning eftersom tidningen Metro och kulturhuset för några veckor sedan hamnade i blåsväder med anledning av bandet och de kopplingar som finns till den anorexihyllande Pro ana-rörelsen.
Förvånad eftersom jag har gått på Nef sedan sent 70-tal med ojämna mellanrum och alltid ansett klubben vara bland det mest seriösa vi har i landet. Nu är jag upprörd eftersom detta band skall uppträda. Ätstörningar är ett helvete för dem som drabbas, dödstalet för sjukdomen är hög sett över 10 år och nu skall ett gäng uppmärksamhetskåta wannabee:s göra profit på sjukdomen.
Jag vet att inte nef själva bokat bandet men frågan är vem som gjort det. Företaget "Elvira" verkar bestå av 10 anonyma (svårt få fram företagsinfo och hemsidan är för inbördes beundran) förmodligen lika oansvariga medlemmar som på detta sätt vill slå mynt av uppmärksamheten. På bekostnad av de med ätstörningssjukdom!
Jag drev under många år ett stuteri och under perioden 1991 till 2003 hade vi 101 praktikanter från veterinärhögskolan, djursjukvårdarutbildningen och olika hästgymnasier. 1 kille och 100 flickor i åldrarna 15 till 23 år. Var tionde var ganska illa däran, 5 fick vi skicka hem igen då de inte hade kraft att jobba pga sina ätstörningsbekymmer. Ett flertal av dem har vi fortfarande kontakt med och några kämpar bokstavligen för sina liv.
det hela gör mig förbannad och jag vill veta hur ni tänker. Vilket ansvar har ni och vilket ansvar tar ni? Vad kommer härnäst, "Pro könsstympning"?, "Slå din bitch"?, eller "bli inte senil - ta en sil"? Är ALLTING ok bara man tillverkar en "kultur" av skiten?
mvh
Jag får svar att om det är så att bandet utnyttjar uppmärksamheten runt ätstörningar för att nå uppmärksamhet själva kommer de inte att stå på nef:s scen. Joachim ber att få återkomma.
2 dagar senare har han haft mailkontakt med bandet. Jag får läsa svarsmailet med det argument bandet har för att få vara ifred/slippa få frågor/bli orättvist behandlade. Tror inte man får Copya andras mail rätt av så jag nöjer mig med ett klipp:
"Det går att skriva så himla mycket om det här, summa kardemumma så vill ju uppenbarligen folk som blir upprörda över en sådanhär sak är som jävla strutsar som kör ner huvudet i sanden och tror att om de inte ser det hemska så finns det inte."
man dementar inte, säger sig inte jobba MOT ätstörningar utan är bara oerhört arga att de får ta så mycket skit. Vidare skall texten tolkas av var och en "för att människor skall TÄNKA". "Alla tolkningar är rätt" skriver emma i bandet... Vidare så får konst inte censureras, freedom of speach...
Klubbchefen tolkar alltihop som om låten handlar OM ätstörningar och inte propagerar för dem. Med det utrett är bandet välkomna till Nef.
Jag har mailat den arrangör som hyr Nef på onsdagskvällar; Elvira and the partymonsters http://www.klubbelvira.se/ men inte fått svar...
Det pågår diskussioner på internet och uppenbarligen läser bandet kritiken, dagen efter skriver Emma i bandet på sin blogg följande:
http://bitchmental.blogg.se/1185202555_pro_ana.html
missa för allt i världen inte heller "Ta av dig kläderna fitta!" från Emma, läs här
http://bitchmental.blogg.se/1179930976_ta_av_dig_klderna_fit.html
Kan ni utläsa något som förtydligar eventuell kritik mot Pro ana-rörelsen och gör tydligt att bandet är EMOT anorektiska ideal? Det kunde ju behövas om man läser insändarna på bandets hemsida som "önskar de kunde bli smala och vackra" som sina idoler...
Det verkar som om man vill bli berömd till vilket pris som helst, i detta fallet ätstörda tjejer i - eller de på väg in i - sjukdomen.
Vad säger ni om detta?
mvh . |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
Edited by - sladd on 2007/07/29 11:39:32 |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 16:48:21
|
Du gör helt rätt sladd som tar ställning och gör något åt sådant. |
Min anläggningstråd |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 16:55:35
|
Ja vad säger man Mycket bra agerat av dig sladd,jag hade en bekant (tjej) som dog trettio år ung,hennes vikt var då 32.0 kg. Jag har ingen lösning på problemet men att propagera för är väl ungefär detsamma som att uppmana till självmord och borde vara straffbart. Jag tolkar alltså deras agerande på mitt eget "felaktiga" sätt...hmmm.
Mvh.Gus |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 16:59:36
|
Det är fan inte klokt att sådant här finns! hemsidor, och bokare som i praktiken uppmuntrar detta beteende då de bokas mm. Satan vilket sjukt samhälle vi lever i. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 17:00:12
|
Snacka om snedvriden uppfattning !? Det som skrivs på http://bitchmental.blogg.se/1185202555_pro_ana.html är ju rena blöjan !
Det är riktigt bra Sladd att du postar det här för anorexia är en hemsk sjukdom
quote: TIPS & TRIX FÖR KRÄNKTA FÖRÄLDRAR
Rannsaka dig själv, ta hand om dina ungar, de fick inte anorexi för att en pro ana-banner hoppade upp på skärmen en dag, de fick anorexi för att de mår dåligt och tog kontroll över det enda de kände att de kan kontollera; vad de äter. Ditt barn är känner sig maktlöst, ensamt och förbisett!
K.o.t.C är inte din nanny, det är ditt ansvar att ditt barn mår bra!
*host skitsnack host* |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 17:36:08
|
Dom skall uppträda på Nef Onsdag 1 augusti. Tänk om någon mer än jag skickar ett mail till Nef... eller coola katterna på företaget Elvira and the party monsters?....
Nef: joachim@nefertiti.se lina.oehman@gmail.com
Elvira: fredrik@trunkfunk.com
mvh . |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 17:45:41
|
Pro ana rörelsen är fullständigt okänd för mig. Fetma är ju, av goda skäl, på tapeten men det här verkar ju ha gått helt överstyr. När jag tränar på stepmaskin går det utmärkt att läsa, tiden går lite fortare då. Jag läser då vad som finns att tillgå och det blir då veckoblaskor om kändisar. I dessa vimlar det av unga människor som verkar ha fullständigt sjuka kroppsideal, dessutom förstår jag inte vad vissa är kända för mer än att de froterat sig med olika kändisar, det räcket tydligen för att man skall kunna medverka i tidning och bli intressant för andra. Tycker din kritik är väl underbyggd och adekvat. |
|
|
boombox
Member
759 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 18:10:11
|
quote: och nu skall ett gäng uppmärksamhetskåta wannabee:s göra profit på sjukdomen
eller är det bara ett gäng unga tjejer med en dödlig sjukdom som försöker överleva?
|
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 18:49:49
|
boombox:
Det verkar ju vara så. En av ätstörningssjukdomens värsta problem är svårigheten att få till en sjukdomsinsikt. Hela Pro ana-fenomenet är ju en enda stor seger för själva sjukdomen. Det är lite läskigt, som ett väsen som tar kontroll...
Oavsett så är de idoler/artister med fans och med ett budskap som sprids. Det medför ansvar. Nu handlar det inte om att sitta i sin egen källare och räkna på tomatskalets tjocklek längre. Nu påverkar de andra, våra systrar, döttrar, fruar...
mvh . |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 19:43:17
|
Johan: Jag menar det inte som ett påhopp men vilken del är skitsnack? Den som säger att barnens hälsa är föräldrarnas ansvar eller den som säger att barnen inte blir anorektiska av en banner på en hemsida?
Jag tror det är det här dom försöker uppnå och visa upp. Att folk så lätt övertalar andra sina egna åsikter istället för att låta dom själva. Det media gör när dom glorifierar anorexia/droger/whatever är precis samma sak som ni gör när ni tvingar på andra era/samhällets åsikter.
Sen att dom gjort en väldigt svårförstådd undermening är minst sagt beklagligt |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 19:52:07
|
Lovan:
Du menar att det här gänget
med den här texten
Push up, push up Don't stop, don't stop Push up, push up Don't stop, don't stop Push up, don't stop
Kitty On The Catwalk Pro Ana Party Slamma'
C'mon and search And destroy Rock'n'roll Pro ana boy Binge, purge Kill that urge Push up, push up Don't stop, don't stop
Change your body Get a kick Thin and gorgeous Heroin chic Jodie Kidd, Kate Moss Show your body who's the boss
Fly so high Touch the sky Never gonna eat My technobeat is all i need Hear my plead I want to die and touch the sky I'm in the mood To flush the food Never gonna eat My technobeat is all I desire Take me higher Watch me cry, watch me die
Watch me die
A moment on the lips A lifetime on the hips Inner beauty is a joke Kill your hunger with a smoke Being by yourself and touching your bones When all of a sudden, your doctor phones "I made an appointment for you at two o'clock, will you be able to show up?" No! Push up, push Don't stop, don't stop Thin thighs tell no lies!
Fly so high Touch the sky Never gonna eat My technobeat is all i need Hear my plead I want to die and touch the sky I'm in the mood To flush the food Never gonna eat My technobeat is all I desire Take me higher Watch me cry, watch me die
Som när de får kritik presterar det här "försvaret": (emmas blogg):
Låten 'Pro ana party slamma' är i själva verket den enda låten som överhuvudtaget reflekterat över ämnet. Den har inte tagit en uppenbar ställning,
och
"Rannsaka dig själv, ta hand om dina ungar, de fick inte anorexi för att en pro ana-banner hoppade upp på skärmen en dag, de fick anorexi för att de mår dåligt och tog kontroll över det enda de kände att de kan kontollera; vad de äter. Ditt barn är känner sig maktlöst, ensamt och förbisett!
K.o.t.C är inte din nanny, det är ditt ansvar att ditt barn mår bra!"
OM man nu är samhällstillvända, jobbar EMOT sjukdomen och vill HJÄLPA alla sjuka tjejer ur sin misär, ger man den responsen då?
mvh
.
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8612 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 20:00:04
|
quote: Den som säger att barnens hälsa är föräldrarnas ansvar eller den som säger att barnen inte blir anorektiska av en banner på en hemsida?
Måste säga att först och främst så är det ju föräldrarnas ansvar.Och att ungar nuförtiden är så lätt påverkade att det skulle nog räcka med en banner,och lite påverkan av annan..Sjukt,ja.
quote: eller är det bara ett gäng unga tjejer med en dödlig sjukdom som försöker överleva?
Ja dom kanske inte har någon annan utväg/val. Inte alla får hjälp fast dom vill. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2007/07/26 20:03:45 |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 20:35:19
|
Ryssen:
hur menar du? Som artist och (ev) idol har man väl ett val att välja text mm?
mvh |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8612 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 20:51:34
|
Kanske ett sätt att protestera,mot t.e.x sammhället?Blir man träng blir man ju frustrerad,ilksen,och blir man sedan bokad får man ju ut ilskan/budskapet.Somliga går ju på den politiska/porrindusrtin istället.Kan ju räcka med en översträng förälder.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
boombox
Member
759 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 20:59:06
|
Ja, visst har tjejerna ett ansvar. Jag kan för lite om det, men om dessa tjejer vill uttrycka sig genom musik och hemsidor så är inte min direkta reaktion att de skall tystas ner, även om budskapet är tvetydigt
Sen är det klart att de inte ger några samhällstillvända svar. De verkar ju förbannade och revolterande mot vuxenvärlden.
Kanske är rätt medicin att tysta ner dem för de inte skall smitta andra, eller inte. Det kan kanske vara bra att sjukdomen får mer uppmärksamhet. |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 21:01:11
|
Jo, allt kan ha tusen orsaker.
Men hur var det med ansvaret?
.
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8612 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 21:09:05
|
quote: De verkar ju förbannade och revolterande mot vuxenvärlden.
Kanske är rätt medicin att tysta ner dem för de inte skall smitta andra, eller inte. Det kan kanske vara bra att sjukdomen får mer uppmärksamhet.
Ja,det verkar som en revolt,även om det är fel att dom får sprida det "sjuka"budskapet via t.e.x att uppträda på klubb,så är det väl upp till åskådaren att inte "gå på" det,Liksom om man läser på olika forum att bilda sig en egen uppfattning. |
|
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 21:18:01
|
"Det är upp till var och en" funkar om det gäller
jazzen på 20-talet elvis på 50-talet "häng gud" på 80-talet
Piercing, tatuering, reclaim the streets och vad farao som helst nästan.
men dett är en sjukdom om är stensvår att ta sig ur. De som fastnar i diagnosen Anorexia har - håll i er nu - dödstalet 20% sett över fler år.
Här funkar inte "de är unga och revolterande, har haft kvistigt trägolv när de var små och man får bilda sig sin egen uppfattning"
mvh . |
|
|
boombox
Member
759 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 21:26:18
|
Ja, revolt skall nog inte blandas för mycket ihop med sjukdomen.
Jag använde det för att beskriva att ett gäng unga förbannade tjejer kanske inte vill vara samhällstillvända i debatten. |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 21:36:08
|
Alla smala personer är inte anorektiker. Sen är inte allting man sjunger om en glorifiering heller. Tänk på alla miljoner låtar som handlar om krossade hjärtan. Är det verkligen en glorifiering? Isf är det nog bara i ditt(och möjligtvis andras) huvuden. Jag tycker inte att dom överhuvudtaget tagit en ställning till det här utan det är något som media har prackat på dom för att någon tolkat texten på det viset. Vart någonstans står det egentligen att dom är pro ana i låten? Att säga att var och en får bilda sin uppfattning om texten är inte samma sak som att säga att den är tänkt att vara det eller att det var tänkt att folk skulle tolka den på det viset. Jag kan hålla med om att det kan misstolkas, och tydligen gör det, och att man kanske borde se över sitt ansvar. Men återigen så har dom aldrig, vad jag sett hittills sett, gjort något uttalande som är pro ana. Jag ser egentligen två möjligheter här, antingen har vi en uthängning av gruppen eller så har vi en diskussion om grupper som inte tar sitt samhälliga ansvar. Vilken vill du ha?
Ryssen: JAG tror inte att det är någon skillnad på folk nuförtiden mot folk för i tiden. Ingenting i våra gener har ändrats. Vi får information på andra sätt men att säga att folk idag är mera lättpåverkade känns verkligen taget ur luften. |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 22:02:56
|
Lovan:
jag trodde mitt första inlägg var tydligt nog? Att det handlar om ansvar? Om man inte tar sitt ansvar så funkar ju inte revolt-köret och ung och arg längre. Då SKALL man hängas ut, ÄVEN om man råkar vara ung och eventuellt även sjuk.
Det där forum-ordklyveriet funkar ju alltid. haha, du kan inte ta mig för jag sa inte si, bara nästan!
Om jag tar ett exempel.
Jag skriver en låt, filmar det hela och resultatet är en video där jag har brun skjorta, hälsar med höger arm högt utsträckt, sjunger om nödvändigheten att gasa judar och refrängen handlar om Aska aska aska!!
Det är OK eftersom brun skjorta har ju många. Inte många hälsar med vänster hand ju Många höjer faktiskt armen Videon handlar inte om en uppmaning, den är en historia OM en vakt från 2.a världskriget och hur sjukt allt är. Ingenstans uppmanar jag andra att ta livet av judar Så BRA att sådant här kommer upp till ytan.
Någon som vill boka?
mvh
Edit: För att förtydliga så skulle ingen bli gladare än jag om bandet gick ut med en förtydligande text där man sopar bort alla oklarheter. Vem vet, kanske skulle det rädda ett eller två liv ds .
|
Edited by - sladd on 2007/07/26 22:05:00 |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 22:23:02
|
"Jag skriver en låt, filmar det hela och resultatet är en video där jag har brun skjorta, hälsar med höger arm högt utsträckt, sjunger om nödvändigheten att gasa judar och refrängen handlar om Aska aska aska!!
Det är OK eftersom brun skjorta har ju många. Inte många hälsar med vänster hand ju Många höjer faktiskt armen Videon handlar inte om en uppmaning, den är en historia OM en vakt från 2.a världskriget och hur sjukt allt är. Ingenstans uppmanar jag andra att ta livet av judar Så BRA att sådant här kommer upp till ytan.
Någon som vill boka?"
Ehhh...nog finns såna band...(?)
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8612 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 22:37:06
|
quote: Vi får information på andra sätt men att säga att folk idag är mera lättpåverkade känns verkligen taget ur luften.
Säg att det finns många fler sätt att bli påverkad ifrån då. Depression bland unga är mycket vanligare idag!
quote: Om man inte tar sitt ansvar så funkar ju inte revolt-köret och ung och arg längre.
Säg destruktivt beteende då.Och det verkar ju fungera.
quote: men dett är en sjukdom om är stensvår att ta sig ur. De som fastnar i diagnosen Anorexia har - håll i er nu - dödstalet 20% sett över fler år.
Här funkar inte "de är unga och revolterande, har haft kvistigt trägolv när de var små och man får bilda sig sin egen uppfattning"
Finns flera sjukdommar som har samma/eller fler dödstal (beroendesjukdommar)där det enda sättet att inte återfå symtomen är att INTE fastna i det hela igen,trots laglig reklam mm mm.
Men det är väl så det funkar på många ställen i dag att ligga på gränsen och fippla.Inte bara i detta fallet.Vad göra? |
|
Edited by - Ryssen on 2007/07/26 22:38:27 |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 22:50:21
|
edison:
jo, visst finns sådana band.
Vad tycker vi om dem? Skulle min låt ovan kunna bli utgiven på ett bolag? Skulle Nef ta emot bandet?
Men framförallt; bara för att de finns, är de OKEY?
mvh . |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 23:08:02
|
quote: Mycket bra agerat av dig sladd,jag hade en bekant (tjej) som dog trettio år ung,hennes vikt var då 32.0 kg. Jag har ingen lösning på problemet men att propagera för är väl ungefär detsamma som att uppmana till självmord och borde vara straffbart.
Bra skrivet !
Jag tror man måste komma i kontakt med sjukdomen för att man ska kunna förstå vad anorexia handlar om.
Edit:stavfel
|
Edited by - Guru on 2007/07/26 23:10:17 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2007/07/26 : 23:28:09
|
Anorexia är en förfärlig sjukdom, för det är just vad det är, en sjukdom.
Att springa omkring med en brun skjorta och vifta med högernäven är ingen sjuklig åkomma, det är idioti.
Sladd, jag håller med dig vad det gäller anorexi, men dra inte in politiska värderingar i frågeställningen..
Jag är medveten att jag gjorde en politisk värdering i det andra stycket, men det får jag väl ta, eftersom jag är moderator...
För övrigt ställar jag upp i kampen mot smalidialet, har en dotter som fyller 16 snart, synerligen välformad, väldigt lik sin mamma, hon fick för sig att hon var lite väl fyllig.
Men efter lite diskussioner så har hon insett att smalidealet inte är det som ger framgång i alla lägen.
Hon är helt enkelt en tjej som har hittat sin egen roll, utan att påverkas av omgivningen alldeles för mycket, är lite stolt över henne.
Hon blir nog statsminister, när hon vuxit till sig lite till... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Topic |
|