HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Machina Dynamica
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/25 :  10:21:05  Show Profile Send Marc a Private Message
Varje gång jag ser en ny produkt från Machina Dynamica börjar jag alltid skratta, för i min värld parodierar de hela tweak-grejen och tjänar pengar på det - men produkterna är så osannolika så det går inte ens att bli arg.

Den senaste är ju jättekul: Machina Dynamica's Teleportation Tweak! http://www.machinadynamica.com/machina60.htm

"The Teleportation Tweak is an advanced communications technique discovered and developed by Machina Dynamica for upgrading audio systems remotely -- even over very long distances. The Teleportation Tweak is performed during a phone call to Machina Dynamica; the call can be made via landline or cell phone from any room in the house. The tweak itself takes about 30 seconds."


Vore kul att höra era kommentarer och vad ni tycker om Machina Dynamicas grejer och affärsidé. Faktum är att de många gånger fått bra recensioner i HiFi-press. Det kanske till och med är någon här på forumet som testat något från Machina Dynamica någon gång?


Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/07/25 :  10:51:37  Show Profile Send MartinN a Private Message
Yesssss!!!!!

Jag tror på allt jag hör och läser, måste genast
ringa dem, kanske ett flertal gånger så kanske
effekten blir ännu bättre.

Martin
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/07/25 :  10:54:48  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Kommer mig att tänka på det finlandssvenska företaget Bonk Inc som firade sitt 50-årsjubileum på slutet av 80-talet med tjusig utställning på Kulturhuset i Stockholm - har jag för mig. Utställningen presnterade företagets historia med innovativa, funktionella och väldesignade produkter. Vill minnas att det gick att köpa aktier i bolaget t o m. Företaget har numer naturligtvis en hemsida på nätet: http://www.bonkcentre.fi/p2_swe.htm

Det var bara det att allt var fejk - företaget, historien, produkter... Men oj så trovärdigt presenterat och några yuppisar gick säkert på att köpa aktier i firman.

För att övergå on topic - nej jag har inte provat eller veterligen lyssnat till någon musikanläggning som tweakats med Machina Dynamicas produkter.

/Jörgen G

PS
Hmmm - läser på hemsidan att Bonk Inc startade 1893. Så utställningen måste varit typ 95-årsjubileum eller nåt. Eller också var det enbart en turné av det framgångsrika företaget för att hylla sig själv. /DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/07/25 11:00:13
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/07/25 :  12:11:05  Show Profile
Jag tycker det är underligt att det där företaget ens får hålla på

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/07/25 :  12:19:26  Show Profile Send MartinN a Private Message
Amen, företagsverksamhet är heligt,
däremot är ocker och stöld olaglig
och bör bestraffas hårt.

Martin
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/25 :  13:48:30  Show Profile Send Marc a Private Message
Ja enligt mina ögon är ju detta bara bluff, men samtidigt kan jag inte låta bli att se hela grejen som ett roligt experiment hur långt man kan driva saker i den här branschen. Och det är uppenbarligen väldigt långt. Kanske är det därför de går längre och längre...för att se var gränsen går innan de blir stoppade?

Någonstans tror jag att de som gör detta skulle bli glada om det fick ett slut...dvs att det är sunda människor innerst inne, som så småningom kommer att skriva en bok om hur lättlurade folk kan vara.

Men det är förstås bara min gissning.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/07/25 :  15:26:19  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
Ska vi samlas hos mig, det går in ett par anläggningar i vardagsrummet, så sparar vi lite pengar på ett samtal??

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/27 :  20:02:21  Show Profile Send OcA a Private Message
Man vet inte om man ska skratta eller gråta efter att ha läst på deras hemsida (som för övrigt ser ut att vara designad 1996... )

Men tyvärr är väl inte den sista idioten född? Jag undrar bara om det här är ett vanligt företag eller om det är nån sorts variant av att visa hur konstig den här hobbyn kan vara/kan bli?

Hursom har de ett av branschens coolaste namn tycker jag! Machina Dynamica låter som något en galen vetenskapsman har i källaren som drivs av utarmat plutonium!

Edit:

Hittade den här lite småroliga sidan som fullständigt skriver ner allt som Machina Dynamica hittat på... Rätt rolig läsning är det, men om det är sant är upp till er att bestämma! Jag skrattade gott iaf!

http://www.sciencepunk.com/v5/index.php?s=machina+dynamica

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/07/27 21:23:06
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/07/28 :  00:22:50  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Trevligt att du hittade detta Marc, kul grejer!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/07/28 :  00:31:02  Show Profile Send ohmega a Private Message
Å jag blev så besviken när jag läste texten längst ner på sidan

Note: Machina Dynamica's Teleportation Tweak is not covered by our 30-day money back guarantee.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/28 :  18:35:47  Show Profile Send Marc a Private Message
Ah, synd där med garantin. Hade ju varit kul att prova annars!

Det tragikomiska är ju att de fått en del bra recensioner. Positive Feedback t.ex. gav dem en Brutus Award för The Clever Little Clock.

Beskrivning av produkten på Machina Dynamicas hemsida:

"The Clever Little Clock is a small, battery-powered travel alarm clock that has been extensively modified using a number of highly-specialized techniques. The Clever Little Clock does not plug into the wall and has no direct or indirect influence on the "audio signal" per se -- not on house wiring, audio components, cables, interconnects, power cords or acoustic waves in the room. Yet the Clock has a pronounced affect on the sound heard by listeners in the room. In addition, any video systems in the house will be improved - the picture will be clearer, with better contrast and color saturation.

Remove the Clock from its clear bubble pack and place it anywhere in the listening room. The sound will be considerably more musical and live-sounding -- there will be less distortion, more information and a deeper, more coherent soundstage. Low frequencies will be articulate, extended and dynamic, high frequencies exceptionally smooth with phenomenal inner detail. In other words, More of Everything.

While the clock can be placed anywhere in the listening room with good results, the best locations for the Clever Little Clock just might be near the boundaries of the building -- for example, on a window sill or shelf of an exterior wall. If the listening room doesn't have an exterior wall, the clock can be placed on an exterior wall in another room. The Clever Little Clock can provide a remarkable improvement to the sound, one or more additional clocks in the room will further improve the sound.

The Clever Little Clock is pre-set by Machina Dynamica and should NOT be re-set or adjusted. Machina Dynamica reserves the right to use more than one brand/model to produce Clever Little Clocks, so don't be alarmed if the Clock you receive is not the exact one in the photo. All versions of the Clever Little Clock are sonically equivalent.

For A/B comparisons, i.e., to evaluate the sound without the Clock, place the Clock outside the house structure, for example on the front steps -- but NOT in a drawer, closet, another room, basement or garage OR the family car.

The Clever Little Clock uses specially prepared, super long-lifetime batteries (lifetime expected to exceed 6 years). NOTE: do NOT replace these batteries with off-the-shelf batteries. At some point in the future, Machina Dynamica will provide replacement batteries for Clever Little Clocks at a nominal cost."


Och så här skriver Positive Feedback:

"In the final analysis, I want The Clever Little Clock. Machina Dynamica promises that with the Clock there will be less distortion, and that was genuinely the case. My curse is that usually my favorite music is so poorly recorded that it does sound distorted on our system. The Clock can not make up for a bad recording, but the distortion was lessened to such a degree that the bad recordings actually sounded good. I found my entire listening experience to be much more enjoyable with the Clock in place. My primary goal when listening to music is to be transported away from the cares of everyday life, and into a place where I fully connect with the music. That goal was attained beautifully with the Clever Little Clock.

Machina Dynamica sells the clock direct for $199, and it's well worth the price."


Vad ska man dra för slutsatser???


Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/07/28 :  21:41:29  Show Profile Send OcA a Private Message
Kan omöjligen finnas några som helst vetenskapliga belägg på att nåt av Machina Dynamicas makapärer funkar? De vägrar ju själva skriva vad de gjort för något och det ger iaf mig lite kalla kårar...

Tag en styck klockradio och ge den batteridrift, koppla inte in den nånstans, utan ställ den varsomhelst och Jesus uppenbarar sig för en styck handpåläggning i hifi-racket!

Nej, jag köper inte deras tugg alls. Finns gott om forum på nätet där MD pryttlar har diskuterats och i 99% av fallen är man överens om att det är bluff, inbillning och skojeri - tyvärr.

Har man lagt ut runt 2000 spänn på en batteridriven klocka som "mystiskt modifierats" så tror jag nog att man vill hitta förbättringar och skapar dem själv i sitt eget psyke... Placebo-effekten är nog vad MD lever på skulle jag tro...

Så länge MD inte redovisar sina tillvägagångssätt så kommer jag förbli allt annat än positiv till den här sortens sillstryperi... Alla seriösa aktörer har ju faktiskt belägg för att det de säljer faktiskt fungerar och hänvisar inte till nån sorts "häxdoktorlogik"...

Men, om nån vill prova så fine by me. Jag skulle aldrig göra det om jag inte fick det gratis...

Tyvärr ÄR placeboeffekten väldigt stor och i recensionen på positive feedback (bara namnet gör ju att man undrar... ) nämns det inte nåt om något blindtestande vad jag kan se (men rätta mig om jag har fel).

Så tycker jag iaf om MD och då har jag efterforskat en hel del om dem på grund av det usla vädret vi haft och i brist på bättre sysselsättning... Men å andra sidan kittlar de verkligen nyfikenheten och pressar verkligen gränserna för vad man trodde gick att göra...

Å andra sidan hade vi en minister som för en massa år sedan hävdade att "internet är bara en fluga", vi vet ju hur rätt den personen hade...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/07/29 :  08:55:19  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Och så här skriver Positive Feedback:

"In the final analysis, I want The Clever Little Clock. Machina Dynamica promises that with the Clock there will be less distortion, and that was genuinely the case. My curse is that usually my favorite music is so poorly recorded that it does sound distorted on our system. The Clock can not make up for a bad recording, but the distortion was lessened to such a degree that the bad recordings actually sounded good. I found my entire listening experience to be much more enjoyable with the Clock in place. My primary goal when listening to music is to be transported away from the cares of everyday life, and into a place where I fully connect with the music. That goal was attained beautifully with the Clever Little Clock.

Machina Dynamica sells the clock direct for $199, and it's well worth the price."


Vad ska man dra för slutsatser???

Måste vara April-numret!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/08/09 :  16:07:42  Show Profile Send esl a Private Message
Har sagt det förr och säger det igen...

DET FINNS KVACKSALVERI I HIFI BRANCHEN !!

Och jag tycker att det är sunt att ifrågasätta produkters funktion om de är tvivelaktiga.
De må vara quantum purifiers, suspekta stenar, nålar i gardinerna, 7 skärmar runt en kabel, eller en klocka som går på batteri och som inte ens kopplas till apparaterna ifråga...

Den som vill får prova på eget ansvar såklart, men vi kan väål hjälpa varandra att bedömma pryttlarnas trovärdighet och faktiska nytta utan att få mothugg att vi är FÖR kritiska.
Vi vill ju bara hjälpa varandra till prisvärda uppgraderingar/tweaks eller hur?

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000