HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Philips Motional Feedback - model 22RH541
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2007/08/06 :  13:36:54  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Köpte igår ett par små aktiva högtalare från Philips. De heter Philips Motional Feedback - model 22RH541. Ville bara leka lite och hade inga förväntningar alls och kopplade in dem på en Remus Minior linjeförsteg och det kom ut ljud. Massvis av välklingande ljud med djupa, rappa och definierade basar. Framförallt blev jag häpen av ljudmassiviteten. Det lät inte alls som små högtalare brukar låta, utan det lät fantastiskt stort och bestämt med en närvaro och precision som vanligtvis förknipas med stora pjäser och stora förstärkare. Så jag bytte försteget mot en Luxman M03 och sedan testades även en Adcom prereciver. Kan inte sluta förvåna mig över vad dessa små högtalare är kapabla att prestera. Nu ska jag byta ut anläggningen som jag har på jobbet Där ska det nu användas en Dynaco PAS3 med FM3 och Philipshögtalarna. Kille som sålde högtalarna till mig hade en massa olika aktiva högtalare från Philips. Ser nästan likadana ut, det är bara storleken som skiljer dem. Han rekomenderade en modell som heter 22RH544. Men lite för dyrt för att bara leka med tyckte jag då men är nu frestad att köpa även dem

Ta dig samman och gör något onyttigt!

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/08/08 :  09:01:55  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jag har ett par 544, kan rekommenderas - 2 slutsteg med aktiv delning, även 545 är bra, de har större basar...om du köpte 541 för att leka med, börja med att byta ut alla gamla elyter i nätdelen, fräscha upp ev. elyter i delningsfilter etc. I princip alla blåa kondingar. Använd bra bipolära elyter till kondingarna på utgången, parallellkopplade med bra PP.
Det kommer att bli ännu trevligare :)
Kolla in www.mfbfreaks.nl och www.mfbfreaks.com

Tyvärr gillade inte konsumenterna konceptet med små högtalare med bra bas, utan det skulle vara större och större "skåp" med pissig bas på 70-talet.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/08/08 09:07:51
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/08/08 :  09:37:49  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Anledningen till dessa högtalare ej blev någon försäljningssucce direkt var att Philips vände sig till "vardagskonsumenten" och de hade knappast något lämpligt försteg. Själv sålde jag ett tiotal par på 70 talet, jag tyckte också de lät bra.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2007/08/09 :  10:56:16  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Zombie: Tack för tipset! Har redan skrivit ut servicemanualer.
Erik: Intressant detta med Philips. Idag förknipar jag inte märket Philips med kvalité direkt. Kanske i vissa fall men i övelag är det massproducerade, plastiga och billiga saker. Jag hade även en för/slutsteg kombination från 70-talet som heter AH572/AH578. Försteget var si så där vill jag minnas. Många touch-knappar och grann att titta på men ljudet var ingen vidare. Medan slutsteget var riktigt imponerande. När jag öppnade det och såg 4 stora elektrolyter (modell/storlek ölburkar) som allihoppa var trasiga blev jag tvungen att lämna in den på reparation. När det kom tillbaka lät det riktigt bra. Dåtidens High-End kan man säga. Det var verkligen inte ngt. för "vardagskonsumenten".

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/08/09 :  11:09:29  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
När Hi-fi:n blommade som mest på 70 talet försökte Philips och flera andra att slå sig in på den marknaden. För att senare dra sig ur. Bla flera japanska som sedemera producerade plast-skräp.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000