HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur monterar man rör liggande?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/24 :  17:49:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag spanar i lite manualer till mitt favvorör - 6SN7 - och ser bara någon kommentar att det "kan monteras hur som helst".
Men om jag nu ska montera det "hur som helst", kan jag montera det på ett bättre sätt eller något sämre?
Personligen skulle jag lägga det så att de båda elementen/trioderna ligger horisontellt i förhållande till varandra, så inte den ena värmer den andra (hur skulle den kunna göra det förresten?? Värmen avgår som strålning, så det är varken konvektion eller ledning som överför värme och då ska det inte spela någon roll.

Hur är det med andra rör? Generellt, kan rör monteras "hur som"?
Jag har sett bilder på framför allt "snälla rör" som EL84, EL34, KT88, 6L6, 6V6 och diverse ECCXX som suttit upp och ner (gitarrförstärkare).

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2007/07/24 :  19:21:56  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Alla rör kan INTE monteras hursomhelst... men många kan. Bäst att läsa rörspecarna.. ex http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php

Vissa rörfabrikanter vill att man vrider rören i speciella förhållanden. Och framför allt avstånd:
http://www.drtube.com/datasheets/el34svet2001.pdf

Gitarrförstärkare är ju lite speciella: Dels kånkas de runt och skakas/sparkas så man KAN behöva speciella "fasthållare" (eng retainer)dvs fjäderbelastade saker som klämmer fast röret .. speciellt om de är "upp och ner"..
http://www.tube-town.net/ttstore/images/product_images/info_images

b

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2007/07/25 :  22:27:27  Show Profile Send pix a Private Message
Hej
Vissa typer av rör bör man direkt undvika att monteras annat än upprätt,
Mercury vapor (likriktar-) rör som (866A), samt DHT-rör med löst hängande Katod (ex. 300B)
Småsignalrör brukar acceptera annan montering men rörets livslängd påverkas av dess förmåga att avge värme.
Värme vill ju stiga varför allt skall montera så vertikalt som möjligt.
Måste man numontera ett rör horisontellt skall det vridas så Katoden (plattan) står vertikalt.
Då får den som mest kylning (för att vara horisontellt monterad) samt att i viss mån, gallret får så mycket stöd som möjligt.
Försök att ha en fri luftväg över och under röret, det är viktigare än att ha fritt luftflöde vid sidan av röret.

Tänk även på att värmen från rören kan korta ner livslängden på elktrolytkondensatorer om de monters för nära.
Några tiotal graders temeraturökning kortar livslängen på E-lyter med flera ggr.
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000