Tänkte ta bort potten från mitt Edison 60 och göra den till ett rent slutsteg, behöver desutom potten till ett annat försteg... Volympotten är en alps blue 50K (tror jag, kan vara 100K också)Ska jag alltså bara sätta dit ett 50kohms-motstånd för resp kanal (alt 100k förstås)för att det ska funka?
Om du nu ändå skall göra det, så sätt då ditt ett motstånd med högre värde, detta för att minska ingångsresistansen och därmed göra förstärkaren mer oberoende av typ av försteg. "Försteg" utan förstärkning bör användas!!
Tackar för svar Erik! Spelar mycket vinyl så jag behöver ett försteg med riaa o förstärkning.Min Edison är parallell single end triodkopplad så den ger inte så mycket ut, men det räcker precis för de Tannoy Devon jag spelar med.Och det låter bra, bättre än det mesta jag hört - oavsett pris! För cd håller jag verkligen med dig.
Klarar inte din RIAA att leverera c:a 200 millivolt? Det borde den göra. Hur som helst lämpligt motståndsvärde kan vara 220 kiloohm. Vilket ät ett standardvärde.