HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Edison 60 minus volympotten
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2007/07/23 :  13:18:28  Show Profile Send Fred a Private Message
Tänkte ta bort potten från mitt Edison 60 och göra den till ett rent slutsteg, behöver desutom potten till ett annat försteg... Volympotten är en alps blue 50K (tror jag, kan vara 100K också)Ska jag alltså bara sätta dit ett 50kohms-motstånd för resp kanal (alt 100k förstås)för att det ska funka?

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/23 :  15:39:54  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Om du nu ändå skall göra det, så sätt då ditt ett motstånd med högre värde, detta för att minska ingångsresistansen och därmed göra förstärkaren mer oberoende av typ av försteg. "Försteg" utan förstärkning bör användas!!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2007/07/24 :  10:22:43  Show Profile Send Fred a Private Message
Tackar för svar Erik!
Spelar mycket vinyl så jag behöver ett försteg med riaa o förstärkning.Min Edison är parallell single end triodkopplad så den ger inte så mycket ut, men det räcker precis för de Tannoy Devon jag spelar med.Och det låter bra, bättre än det mesta jag hört - oavsett pris! För cd håller jag verkligen med dig.
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2007/07/24 :  10:56:32  Show Profile Send Fred a Private Message
...resistansen på motståndet kan vara 1000K, eller ännu mer 2000K
F
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/24 :  11:19:23  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Klarar inte din RIAA att leverera c:a 200 millivolt? Det borde den göra. Hur som helst lämpligt motståndsvärde kan vara 220 kiloohm.
Vilket ät ett standardvärde.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2007/07/24 :  12:24:37  Show Profile Send Fred a Private Message
Tackar för svar! 220kohm..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000