Author |
Topic |
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/08/06 : 01:02:33
|
Frekvensen för vart det kommer rulla av bestäms av det minsta avståndet från elementets mitt till kanten på baffeln. Siffrorna står på Linkwitz#180; sida bl.a. Har för mig att det är f=(v*4)/lambda där lambda är det minsta avståndet(i meter), v är ljudets hastighet(m/s) samt f är frekvensen(Hz).
Sätter du det asymetriskt så kommer du jämna ut "bulan". |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/08/06 : 13:36:35
|
Linkwitz skriver mycket han, många formler blir det. Jag har inte hittat det än... men kanske snart. Med din formel får jag en brytfrekvens på ca 3 kHz vid 90 cm bred baffel, elementet mitt på (45 cm från element till kant, det blir alltså (340*4)/0,45=>1360/0,45=>3022).
Edit: glömde... Det jag har att gå på i övrigt för brytfrekvenser är den här sidan med baffelbredder och brytfrekvenser: http://melhuish.org/audio/baffle.html Tittar man där vid 35 tum (90 cm) så har vi ca 90 Hz. Om jag fattat fel och det skulle vara halva bredden man räknade på så skulle vi hamnat på ca 200 Hz. Så det går inte riktigt ihop för mig. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2007/08/06 16:50:27 |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2007/08/06 : 16:47:45
|
Jag tycker 90 Hz vid 90 cm låter mer rimligt än 3 kHz, inte för att jag har ngn formel att backa upp det med men givet mina intryck av OB.
Tanken är att brytfrekvensen uppstår där den framåtriktade ljudvågen hinner runt baffeln lagom till att släcka den bakåtriktade. Så det är en fråga om våglängd och hastighet. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2007/08/06 : 18:07:03
|
Zix, det är svårt att ge dig bra råd. Har du data på Jensen elementen ? Tänker du byta ut dem mot Eminence Beta 15 ?
Helt klart SABA Greencones kommer att spela effektivt i OB och förmodligen lika bra som du upplever dem nu, eller troligen bättre !
Jag har simulerat lite efter mätningar i tyska Hobby-HiFi och då ser det ut som om SABA-elementen kommer att ligga mellan 95 och 100 dB med 1 watt in. Det är mycket. Det är mycket möjligt att du behöver två 15" baselement för att matcha den känsligheten.
Jag skulle väl titta lite på bafflarna hos Gothmog II och Yunik (båda i Bild-trådarna) eller varför inte mina egna här: http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=40594.0 . Martin J King har också en baffel med två 15"s element till ett effektivt Lowther element, länk här: http://www.quarter-wave.com/Project07/Project07.html . Det finns en del att tänka på !
/Erling
|
OB ... cd |
|
|
PerR
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2007/08/07 : 06:26:03
|
Ang. baffelmått så ska en smalare & högre baffel ge klart jämnare frekvensgång. Har för mig linkwitz beskriver att man kan tillverka en prototyp-baffel som är bara litet bredare än elementen. sen kan man använda kartong för att testa olika dimensioner på baffel. bara att tejpa på & mäta. Borde väl kunna gå att lyssna sig fram till något oxå... Baselementet kanske kan monteras i en W-baffel? http://www.linkwitzlab.com/woofer.htm |
Admin på Diyforum.net |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/08/07 : 07:59:12
|
quote: Zix, det är svårt att ge dig bra råd. Har du data på Jensen elementen ? Tänker du byta ut dem mot Eminence Beta 15 ?
Jag förstår. Just nu är det mest frågan om den där formen på baffeln: hög/smal jämfört med låg/bred. Jag har kastat ut ett antal skisser på den låga(breda, men den höga/smala finns fortfarande kvar som ett alternativ. Jag tänkte inte byta ut högtalarna utan låta Eminence Beta, som har högre Q, ta hand den lägre delen av basen. Med ett extra lågpass (dock inget "bandpass" på Eminence Betan, utan bara lågpass).. Din och Martin Kings baffel har jag sett - Inte alls dumt med din trapetsoidlösning, den verkar gå djupt också med U-baffel för basen . Min låga smala liknar Kings baffel till proportionerna, fast hans är större. Kings mätningar kan man få ut mycket av. Ska nog titta mer på den där sidan.
quote: Ang. baffelmått så ska en smalare & högre baffel ge klart jämnare frekvensgång.
Tackar! Det måste då vara de där peakarna och dalarna som blir mindre, antar jag. Något som kan ställa till det, eller som kan utnyttjas, om man jobbar sig lite. Det blir nog att skaffa mätmikrofon när det här ska gå igång...
quote: Baselementet kanske kan monteras i en W-baffel?
W-baffel har jag tänkt på men inte just för det här projektet. Om det skulle gå att få en W-baffel eller U-baffel att spela ner till 20Hz så kan det komma på fråga senare, när huvudbaffeln, tänkt för ca 40-50 upp till 20000 Hz, funkar. Kartonger är en bra idé, kanske man skulle börja med såna istället för att såga björkplywood.
Edit: koolt färgfel det blev när man gjorde en | istället för en [ i quote-taggen! Allt blev magenta Tack för hjälpen och att ni står ut med mina luddiga formuleringar. Jag tror också att Saborna är känsliga nog för att det ska vara motiverat med två 15"-basar, och tanken är att man ska öka drivar-arean stegvis när vi går neråt i frekvens. Inte en ren dubblering av drivarna alltså. Jag kanske upprepar mig... |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2007/08/07 16:37:44 |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/08/07 : 17:51:49
|
Hm du har rätt. Det borde vara v/(4*lambda). Då får du 188Hz. |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/08/07 : 23:42:22
|
Det låter rimligare. Ganska precis dubbelt så mycket som 90. Det ska inte in en tvåa där då? |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/08/08 : 00:45:56
|
Visst kan du lägga in en tvåa där men du kan lika gärna beräkna med hela bredden. Det är nämligen så att man räknar längden på båda sidorna(framsida och baksida) iomed att det är vägen som vågen kommer behöva gå(vilket är vad vi är intresserade av). |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/08/08 : 09:59:55
|
A-haaa! Förstås. |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/08/11 : 01:22:10
|
Japp, det var ett av de tre ställen där jag började, faktiskt! Utan den och de andra Lampizatorsidorna skulle jag nog inte chansat på att skaffa mig saba. Skulle nog passa fint att kopiera P19 rakt av så gott det går. Jag tror att jag ska våga mig på låg/bred baffel ändå i ett första test, så länge man kör billigt experimentmaterial gör det väl inte så mycket om det visar sig gå åt pepparn. Blev lite sugen på den varianten efter allt ritande, funkar den så passar den också bra in i formidéerna för resten av anläggningen (som inte är färdiga än men de ligger och väntar i huvudet). |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/08/17 : 00:08:00
|
OK, nu är åtminstone basarna här. Båda klarade sig helskinnade hem till mig, nu är det bara att hoppas att inte nåt barn råkar tappa en järnkärnespole rätt på ena konen eller så... sånt händer så lätt i de bästa familjer så.
Jag har försökt hitta data på Jensen-elementen, (P15R), det är inte helt självklart. Dessutom är de kanske inte så aktuella längre... men P15N anges som ersättare för P15R, och de har högt Qts, över 1. Kanske är P15R också i de räjongerna? Isåfall är det ju frågan om Eminence-elementen borde vara av annan sort, med lägre Qts, för att det inte ska bli för mycket mullemull i basen. Det blir att testa först!
...förresten, om man behöver magnetisera AlNiCo-magneter, var vänder man sig då? Eller kan man själv göra sånt? Det finns minst en amerikansk website där man skriver att man tar emot element för renovering (även magnetisering) men det är ju ända borta i USA. Alla elementen har ju såna magneter, men kanske är det 15-tummarna som kommer att behöva det först. |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2007/08/17 : 08:40:23
|
Prova technovox.se han är duktig på gamla element! Med lite tur bläddrar han fram katalogen som sålde Jensen-elementen när det begav sej och ged dej alla data, jag skulle inte bli förvånad |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/08/17 : 14:09:55
|
WOW! Tack! Supertips! |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 10:54:28
|
Har tänkt fram och tillbaka på det här med elementplaceringen. Just nu har jag inte några andra 15"-element än Jensen. Men jag hade ju en tanke på att sätta två basar per sida i baffeln, bredvid varandra (kolla tidigare illustrationer, särskilt den sista). Nu funderar jag på om det inte är att skjuta designen i foten lite. OK, vi har en bred baffel här, och det får plats två 15-tummare på den. Men eftersom avrullningen börjar tidigare när man sätter elementet närmare kanten - man räknar med det minsta avståndet till kanten - så får jag det märkliga förhållandet att baffel-avrullningen neråt från 8-tums bredbands-elementet sker vid ca 100 Hz, och baffelavrullningen från 15-tums basselementen sker från ungefär 170 Hz. Det kan väl aldrig vara smart? Vore det inte bättre att ha en 15-tummare per sida och sätta den i mitten istället? Då får den hjälp av baffeln ner till ca 90 Hz. Ska man ha fler 15-tummare så får man lägga dem utanför i en egen baffel, kanske i en U-baffel eller en baffel som har kontakt med sidoväggarna. Dessutom skulle man kanske kunna flytta ut bredband/diskantkombon ut mot ena kanten. Då kan man få bredbandarens baffelavrullning att öka till cirkus 170 Hz istället. Fuling skrev om assymetri i början, men då visste jag inte hur man kunde räkna på det och kom därför inte på tanken att styra avrullningen olika för de olika registren. Vad tros? Om ingen fattar vad jag menar - det är ju nästan hopplöst att beskriva sånt här - så gör jag en ny illustration ikväll. |
Edited by - zix on 2007/09/04 10:55:23 |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 22:47:38
|
OK, jag fattar ungefär hur bra jag var på att förklara... här kommer illustrationen då Ursäkta för "f3", det kanske inte precis är den bästa benämningen, men jag hoppas på välvilja och samförstånd, ungefär som Birgit Friggebo.
Jag hyser inga stora illusioner om att få mördarbas med det här upplägget; det jobbigaste området från 20 till cirkus 70 Hz kommer säkert att behöva hjälp av en framtida subwoofer. Självklart påverkar de andra sakerna också: elementets egen avrullning och delningsfiltret. Men skulle detta vara en bättre utgångspunkt?
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 23:32:42
|
Har du funderat på en L-baffel? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 23:55:29
|
Det har jag inte - den här baffeln är för övrigt tänkt att bli en U-baffel till att börja med, fast inte särskilt djup, bara cirkus 25 cm. Jag har antagit att det kanske inte gör nån större nytta vid de lägre frekvenserna. Kanske felaktigt? Hur funkar det med L-baffel? Menar du typ att man har en sidoskiva 90° bakåtvridet från huvudbaffeln, som skulle kunna funka som stöd, alternativt vara fällbart bakåt med typ gångjärn? Så här ser det ut i profil just nu. Det är en sån "stödskiva" på varje sida. Därav att jag kallar det U-baffel, men det är väl knappt att den kvalificerar sig som en sån.
|
Edited by - zix on 2007/09/09 22:09:28 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/09/05 : 00:02:40
|
quote: Menar du typ att man har en sidoskiva 90° bakåtvridet från huvudbaffeln, som skulle kunna funka som stöd, alternativt vara fällbart bakåt med typ gångjärn?
Ja, ungefär. Jag har så nu, du kan ju komma förbi och kolla om du vill. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/09/05 : 00:29:05
|
Kul! Du har PM. Förstås. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2007/09/05 : 00:35:48
|
Här händer det saker, jag har glömt denna tråd helt men jag ser att du inte har givit upp och låter projektet stanna av jag hoppas att man får lyssna på det någon gång längre fram.
www.audioprojekte.de är jättetrevliga och snabba att leverera.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/09/05 : 09:09:49
|
Klart att du får, Bubbel! Jag har lovat mig själv så mycket "det ska bli färdigt till då och då" de senaste åren, men det går alltid åt pipsvängen så jag säger inget... eller... kanske blir det färdigt till DIY-träffen 2010...
Jag har fått grejerna från audioprojekte. Det gick asfort och de var förhållandevis billiga. Valde järnkärnespole för delningen till basdelen, billigare i inköp men å andra sidan lite dyrare att frakta p.g.a. högre vikt... hoppas på att Mundorf är såpass bra som de beskriver. |
Edited by - zix on 2007/09/05 09:31:54 |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 22:04:59
|
Finns det nåt sätt att räkna på det här med hur mycket det horisontella avståndet mellan elementen får vara för att vi ska uppfatta det som OK? Är jag för långt bort från acceptabelt avstånd? Kolla senaste ritningen framifrån, den med delningsfrekvenserna. Om vi säger att man delar runt 200 Hz så har vi cirka 22-23 cm avstånd mellan centrumpunkterna på bredbands- och baselementen, horisontellt alltså. Vid 200Hz är våglängden ungefär 1,7 meter. Det horisontella avståndet mellan centrumpunkterna blir då ungefär 1/8 av våglängden vid 200 Hz. Kanske har jag bara plockat det ur luften, men jag fick för mig att jag har hört den där siffran "1/8 av våglängden" i nåt annat högtalarsammanhang. Avståndet i djupled mellan drivarna vid delning, kanske??
Edit: förresten, nu ligger skivorna i "verkstan", på sågbockar, och väntar. Cirkelsågen inköpt. Det närmar sig... |
Edited by - zix on 2007/09/09 22:08:17 |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2007/09/10 : 20:15:52
|
Kör du på Zix, det kan inte gå fel med högtalarplaceringen. Baffeln 80 x 90 cm (+ bakstöden) ? Men gör en testbaffel först med billig spånskiva. Om den är OK så behöver du minst 5 cm tjock baffel för att tämja baselementet.
/Erling |
OB ... cd |
|
|
Topic |
|