Author |
Topic |
|
MarcusL
Member
218 Posts |
Posted - 2007/10/07 : 15:31:22
|
Hejsan.
För några år sedan byggde jag ett par monorörförstärkare som blev ok. Jag tyckte att de lät bättre än mina Sentec PA9:or trots en lägre bandbredd och högre utgångsimpedans, kompisarna var imponerade och höll med de också. Men en dag när mina föräldrar var och hälsade på så sa farsan att han tyckte de lät klart och fint då började jag undra vad det var som gjorde ljudet "klar och fint" Tillsaken hör att min pappa inte hör en ton över 5kHz och tycker att Vikingarna låter bäst i bilen vid 90 Kmh, hur kunde han höra skillnad?
Dagen hifi förstärkare har en bandbredd som med säkerhet ligger mellan +/- 0.5dB, 20-20kHz (det finns säkert undantag) och en väldigt låg dist, utgångsimpedans i förhållande till lasten, ändå går det att höra skillnad på förstärkarna vad är det då som uppfattas olika? Själv har jag en uppfattning om att det är övertonernas olika utseende i förhållande till grundtonen som påverkar ljudet positivt eller negativt. Lite distorsion behöver alltså inte låta illa?
Är det någon som samtycker / misstycker eller är jag ute och cyklar helt?
|
Ta det lungt. |
Edited by - MarcusL on 2007/10/07 15:33:24 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/10/07 : 17:43:59
|
Mängden feedback spelar in också... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
MarcusL
Member
218 Posts |
Posted - 2007/10/07 : 18:37:10
|
Ja absolut.
Men jag tror att återkopplingen påverkar inte utseendet på övertonerna utan minskar bara amplituden i förhållande till grundtonen. Så en del rör förstärkare kan låta bra utan återkopping medan andra kan låta bra med lagom mycket återkoppling däremot tror jag inte mycket återkoppling är att föredra på rörförstärkare då tar man bort alla öronvänliga övertoner och så låter det inte "rör" längre. Det är vad jag tror lite enkelt förklarat.
|
Ta det lungt. |
Edited by - MarcusL on 2007/10/07 18:37:46 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/10/07 : 18:46:43
|
Hur låter det när det låter "rör" då??? Jag kör ju själv rörförstärkare men CH påstår att "den låter som en riktigt bra transistorförstärkare".
Skämt åsido, det finns mycket som spelar in. T.ex intermodulationsdistorsion, dynamisk distorsion, Matti Ottala´s TIM. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
MarcusL
Member
218 Posts |
Posted - 2007/10/07 : 19:44:59
|
Låta "rör" det är ju ett konstigt uttryck jag menar låta bra. Röret låter ju inte någonting men det är något som i en del rörförstärkare gör att det låter väldigt bra men det kan lika gärna kan vara en transistorförstärkare som låter riktigt bra. Jag tror att när övertonerna har ett visst utseende och en viss amplitud i förhållande till grundtonen så låter det bra, vad det ger för intermodulationsdistortion och dynamiskdistortion får man ta på köpet (det blir vad det blir). En förstärkare med väldigt undertryckta övertoner (mycket låg dist) tror jag inte uppfattas som lika närvarande. |
Ta det lungt. |
Edited by - MarcusL on 2007/10/07 22:13:25 |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2007/10/07 : 20:22:32
|
Jag vet inte vad jag ska tro...
Jag tänker på Nelson Pass konstruktion "Zen V9"....som har en dist som är 100 ggr lägre än den första(?) versionen av Zen - å Nelson själv tycker att Zen V9:an låter betydligt bättre.
Vad som är intressant är ju att Nelson´s "tekniska ideologi" ligger en bit bort från den som hylllar hög grad av motkoppling |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2007/10/07 20:25:32 |
|
|
MarcusL
Member
218 Posts |
Posted - 2007/10/07 : 20:44:10
|
Intressant
Zen V9 den måste jag läsa lite om. |
Ta det lungt. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2007/10/07 : 21:08:25
|
Om du skaffar Bruce Rosenbachs .. förlåt Rosenblitz (Rosenbach som i Museo Rosenbach är ett italienskt progressivet rockband) böcker, kan du läsa att: Det är inte ovanligt med förstärkarsteg där man har liten eller obefintlig återkoppling, vilket ger hög utimpedans/låg dämpfaktor och hög distortion. Den låga dämpfaktorn ger en mullrig/bullrig bas därför att baselementet svänger som det vill utan att förstärkaren har den minsta kontroll. Somliga tycker det är ett kvalitetstecken utmärkande för rörförstärkare, men det är ett fattigdomstecken.
Jag tror att rörsteg som utnyttjar bra (induktiva) komponenter, har en vettig mängd återkoppling är trevligt att lyssna på. |
|
|
|
Topic |
|