HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Design av OB... ny ritning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/24 :  13:21:38  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Tja...
Så var det dags för västsveriges veligaste och långsammaste DIY:are att sätta igång igen. Nu med ännu en ny kul idé... Ny för mig alltså.

För att, till att börja med, göra en alltför lång historia väldigt kort, så har det fleråriga Ariel/MLTL-projektet har gått i stå ända sen jag fick hem ett par antika Saba-element. De halvfärdiga lådorna står där och skäms... Saborna fullständigt golvar Vifa/ScanSpeak-kombon, och som många andra tilltalas jag förstås av den imaginära enkelheten i ett öppen-baffel-projekt med känsliga element.
Som saken just nu står vill jag alltså använda Saba-elementen, och tänkte låta en 15- eller 18-tummare stå för att fylla ut med de djupare frekvenserna. Eller kanske två tolvor? Registret mellan 20 och 40 Hz glömmer vi just nu, där får jag hitta på nånting nån annan gång.

Då var det bara designen kvar. Jag har flera skisser bakom mig som i stort sett grundar sig på det man normalt ser i audiofilhem: "tower"-formen. 110-150 högt, aldrig mer än 50 brett. Basen/basarna nära golvet, bredbandare och diskant i öronhöjd. Som Linkwitz Orion, till exempel.
Har försökt träna på att tänka "utanför lådan" nu på sistone, och igår undrade jag varför man gör "smala" (fast 40 cm är väl knappast smalt) och höga bafflar egentligen? Är det bara utseende eller finns det nån ljudmässig vits med det? Principiellt sett kan väl en baffel lika gärna vara bred och låg? Typ de gamla Quad-elektrostaterna.

P.g.a. att jag är macägare har jag inte haft tid och ork att fixa så att jag kan köra the Edge, och jag är inte säker på att det heller skulle hjälpa mig så mycket i det här läget.

1. Men nånstans såg jag ett schema över baffelbredd och avskärningsfrekvenser, och undrar: är det alltså viktigare med baffelns bredd än med höjden för avskärningsfrekvensen? Eller är det egentligen den totala arean man räknar?

2. Nästa fråga: diffraktion och sånt... Elementen bör sitta längs en vertikal axel. Men gäller det bara mellan- och höga frekvenser, eller även basen? Tänker man sig en bred och låg baffel vill man kanske gärna sätta den stora basen till vänster och bredband/diskant till höger, i rak linje vertikalt. Eller funkar inte det? Delningsfrekvensen för basen är naturligtvis inte helt fastlagd än, men jag tänker mig lågpasset omkring 200-400 Hz.

Två snabba skisser för att förklara hur jag menar med låg/bred resp. hög/smal baffel:

Fler frågor kommer säkert...

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

Edited by - zix on 2007/09/04 23:30:35

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2007/07/24 :  13:54:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
jag fick hem ett par antika Saba-element

Är det de som har grön kon...

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/24 :  17:45:19  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Japp, mina har grön kon. Det finns med andra färger också, brun, svart m.m. Finns många fina klassiker, verkar det som. Rysstolvorna är ju kända här på forumet, men jag vet inte vad elementen egentligen heter?

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/07/24 :  19:17:39  Show Profile Send classe a Private Message
rysk kopia på ett godman element.

18 ska de va.
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/24 :  20:52:06  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
OK, det heter nånting med Lomo. Tyvärr är det lite svårt att söka på russia och Lomo, man får rätt mycket träffar på lomografikameror. Kanske tog elementen slut?

Domslut, förslag, idéer på bra/dåligt med bafflarna och/eller elementplacering?

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2007/07/25 :  00:15:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Saba green cone är riktiga klassiker och är väldigt eftertraktade vintage prylar. Googla lite så får ni se det finns en kille som har dem i dipol de moddas en hel del också.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/07/25 :  00:44:45  Show Profile Send jonasz a Private Message

http://www.lampizator.eu/SPEAKERS/PROJECTS/P17/Endorphine%20from%20Kingston%20Kitchen.html

http://www.lampizator.eu/SPEAKERS/PROJECTS/P12/opoen%20baffle%20alnico%20speakers%20project%2012.html

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/25 :  08:56:41  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Japp, det är nog den killen Bubbel menar. Känner till sidan, det var därifrån jag först fick idën att prova vintage-element, och det var ju en lyckad grej. Han skriver roligt och intressant, men man får väl - som med alla DIY:are som skriver om egna projekt - ta det med en nypa salt.
Intressant subwooferidé förresten, men hur han fixar samspelet mellan subben och resten begriper jag inte (P12). Borde det inte bli ganska stora tidsfel när man har subbasen sittande inne i hörnet och resten av frekvenserna stående 1.5 meter ute i rummet?
Iallafall, lampizator är ju ett exempel på tower-dipol. Exempel på sida med låg/bred dipol har du här:http://members.myactv.net/~je2a3/open.htm

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2007/07/25 :  10:40:24  Show Profile Send Bubbel a Private Message

Nu är den sidan jag har sett dem som dipoler nerlagd men det var green cone hela vägen.Här är lite andra länkar men de vet ni säkert om. Den länk du har där zix har man tittat på många gångerjag tycker att det är kul med vintage prylar jag skulle bli glad om man hittar ett par Wharfedale de är så fräcka.

http://www.lebong-audio.de/greencone/index.htm en tysk som gör sin grej.
http://methe-family.de/sabacello.htm

Givetvis går de att modda
http://home-and-garden.webshots.com/album/303207635EQBtgj

Anders

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/28 :  22:07:39  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Det finns så mycket fräckt vintage... fast det är tidsödande och segt att leta.

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2007/07/28 :  22:29:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har ett par Philips 800-ohms bredbandare som ligger och skräpar, har hört ett par likadana i en gammal radiogrammofon och vill minnas att de lät riktigt skapligt. En vacker dag skulle man kanske ha monterat dem i ett par bafflar och byggt en skräddarsydd OTL-förstärkare med EL86 till dem.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/07/28 :  22:47:39  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
MMMMMM gud så härligt det vore förmodligen

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/28 :  23:33:11  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Wharfedale förresten, menar du W70 och dylikt?

Oj, vilket moddjobb med saborna. Varför moddar man dem? Vad vinner man?

Eftersom ingen protesterar mot min "liggande" baffel så lägger jag ut en till skiss. Nu är den delad, för att inte få så mycket vibrationer på diskanten, men meningen är ändå att de ska stå ihop när man spelar.
Kommentarer?

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/31 :  08:09:41  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Iallafall...
så hittade jag ett par roliga basar att leka med, tillsammans med saborna. Ett par Jensen P15R är på väg hit, vi får väl se om de kommer fram i oskadat skick. Hoppas det, för de såg fina ut. Då blir det ett lite mindre hål i basbaffeln.

Dags för komponentköp då. 100 uF MKP, stoor konding. Var var nu den där fina tyska komponenthandlaren...

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/07/31 :  08:31:16  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Var var nu den där fina tyska komponenthandlaren...

En tillverkares hemsida ..eller mer renodlad "handlarhemsida?"

Tillverkare : Ja då associerar jag till Mundorf och Intertechnik

http://www.mundorf.com/english/index.htm
http://www.intertechnik.com/

"Shoppingsidor" skulle väl kunna vara:

http://www.lautsprechershop.de/english/index_hifi.htm
http://www.reichelt.de/

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/31 :  13:44:02  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Nej, här menade jag: http://www.audioprojekte.de/html/capacitors.html Fast din intertechnik var inte dum, ohmega. Det finns så många snarlika kondingar även från Mundorf så det är lite jobbigt att jämföra priser...
Audioprojektes länk låg i en OB-tråd bland bildtrådarna, Bubbel hade hittat den. Tack Bubbel.

Kommentarer på OB:n? Funkar min idé?

Edited by - zix on 2007/07/31 16:46:30
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2007/07/31 :  17:22:27  Show Profile Send jonasz a Private Message
Jag tycker Troels senaste projekt ser intressant ut: http://www.troelsgravesen.dk/OB7.htm

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2007/07/31 17:22:55
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/31 :  21:08:42  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Javisst är det intressant. Lite högre men lite smalare baffel än min:100*90cm ger 0.9 kvm. Min är 120*80, ger 0.96 kvm, alltså ungefär samma area, men hur var det nu med baffelbredd och -höjd? Vilket är viktigast? Eller är det bara arean som räknas?

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/07/31 :  22:49:23  Show Profile Send ohmega a Private Message
zix: Tycks som om många är på semester fortfarande...finns ju några här på forumet som behärskar det tekniska kring bafflar...själv har jag inte tillräckligt med erfarenhet och kunskap i ämnet för att kunna ge några tvärsäkra svar.

MEN ett tips är att ladda hem "edge"

http://www.tolvan.com/edge/

Edit: aj fasen...läste dit försa inlägg i tråden

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/07/31 22:51:00
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/08/01 :  10:49:28  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Tja... vi får väl se om det dyker upp svar så småningom... det vore inte dumt!
Ska väl installera the Edge nån gång, men tror inte att jag får ut så mycket av det just nu - det handlar om lite grövre artilleri på det här stadiet.

Edited by - zix on 2007/08/01 10:50:12
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/08/02 :  00:40:52  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
OK, eftersom jag nu satsar på femtontummare i basen först och främst så kommer det att bli lite konstiga proportioner med tidigare skisser, som var byggda på artontummare i basen. Nu känns det lite för långt mellan bas- och bredband/diskant. Istället skulle man kunna tänka sig nåt sånt här, två femtontummare skulle få plats i nederdelen om man vill (en för de nedre regionerna enbart, säg 40-100 Hz, och den andra för 40 Hz upp till bredbandaren):

Nu är den lite mindre, 90*80, ger 0.72 kvadrat men fortfarande 80 cm hög. Diskanten får en egen plats ovanpå, bra kanske men också lite jobbigare att göra baffeln.
Tja... vad tros?

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/08/05 :  11:53:27  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
OK, en till då.

Lite närmare mellan diskant och mellanregister här, inte för att jag vet om basarna egentligen får plats såhär. (Det nya bashålet är för den tänkta framtida eminence betan, jag har inte fått hem jensenelementen än så jag har bara ritat upp 15 tum stora hål)

Jag vet inte. Kanske är jag ute och cyklar? Har alla fortfarande semester?

Edited by - zix on 2007/08/05 11:54:25
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2007/08/05 :  21:39:59  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ser lite för symmetriskt ut för min smak, om jag förstått rätt ska man förskjuta elementen så att de har olika avstånd till baffelns olika kanter.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/08/05 :  22:21:58  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Minsann! Jag har ett par såna skisser också. Vad är det som är bra med förskjutningen?

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/08/05 :  22:43:17  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jämnare frekvensgång antagligen

Det blir en stor peak annars (misstänker jag) vid baffels undre "arbetsfrekvens"

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/08/05 :  23:59:25  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Så för mig skulle det innebära en höjning runt 90 Hz. Där ska mellanregistret inte spela mycket, utan femton-tummaren ha tagit vid. I och för sig inte säkert att det gör något, det beror ju på hur det mäter i praktiken med jensenelementen.
Men skulle det för frekvensgångens skull kanske vara bra att köra på en variant av den första och andra skissen, där baselementet/elementen är förskjutna?

Vad händer med peaken om man sätter baselementen assymetriskt då? Flyttar den upp/ner i frekvens, jämnas bara ut eller en kombo av båda?

Edited by - zix on 2007/08/06 00:01:28
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000